Луксозните лимузини винаги са били пионери на прогреса. С новото издание на А8 Audi поставя цялото си технологично ноу-хау на върха на бойното острие. Дали операцията е успешна?
Руперт Щадлер, властелинът на пръстените на Audi, завърши презентацията на новия А8 пред журналистите с повелителен тон, като за изпроводяк им заръча: „Вярвам, че сме направили приличен автомобил. Сега вие напишете нещо прилично за него.” В думите можеше да се открие очевидната засегнатост от някои първи публикации, които в сензационен стил изтъкваха недостатъци, като „отначало моделът няма да се предлага в хибридна версия” и „стандартната система за двойно предаване доста повишава теглото”. Нима наистина в тези трудни философски времена в Audi са имали неблагоразумието да сътворят един динозавър на колела?
Внимание към всеки детайл
Нашата работа изисква да погледнем професионално на нещата, защото обективността на цифрите в тестовете дава най-ясна представа за качествата на един автомобил. А в този случай, ще установим, че подобни критики са абсолютно неоснователни. Броячът на грамовете въглероден двуокис неуморно цъка и в централата в Инголщат, а в данните от теста представителят на луксозната класа с осемцилиндров двигател отчита цял литър по-нисък разход от предшественика си. Това вече е сериозно постижение, като се има предвид, че тук става дума за автомобил с наистина разточителни размери.
Въпреки че дължината му надвишава пет метра, а широчината е цели два, сме длъжни да споменем, че стилистите са се постарали фигурата му да не вдъхва страхопочитание и умело са прикрили действителната й големина. Лимузината излъчва сдържана елегантност, без каквито и да било дизайнерски заигравки и елементи, които да смущават чистотата на линиите. В интериора на новия А8 обаче не само пространството е в изобилие – тук дизайнерите по никакъв начин не са ограничавали порива на фантазиите си, а в съчетание с висококачествените материали и прецизното сглобяване, обзавеждането няма как да бъде наречено другояче освен безупречно. Вниманието към всеки детайл е видно дори в елементи като прецизните, ръчно обработени кантове на дървените облицовки, които са празник за сетивата.
Съвършенството на ръчно изработените детайли в стила на класическите каросерийни майстори се допълва от високотехнологичните електронни компоненти. Командната система MMI е била усъвършенствана, а най-важният акцент в нея сега е новият тъчпад, наподобяващ тези в преносимите компютри. Върху него директно могат да се изписват буквите на думи, например наименованието на целта за навигационната система или име в телефонния указател, а информацията се появява на издигащия се от средната част на арматурното табло екран. Всичко функционира по забележително съвършен начин, а за онези, които не знаят азбуката, има възможност за управление с гласови команди.
Audi установява нови мащаби по отношение на контрола на функциите на различните устройства и системи – никакви слабости не могат да бъдат открити при настройването на регулируемите в различни посоки многофункционални седалки, а работата на климатичната инсталация е абсолютно незабележима и присъствието й заслужава да се спомене единствено за пълнота на описанието.
Зад волана
Шофирането затвърждава визуалното впечатление за автомобил с по-малки размери, в положителния смисъл на думата – А8 реагира на движението на волана като модел от средния клас, за което допринася и добрият преден обзор. Само когато извършвате маневри на заден ход, погледът среща препятствия и трябва да разчитате повече на личната си преценка или в по-добрия случай - на предлаганата като допълнително оборудване камера, която горещо ви препоръчваме.
Върховият модел на компанията от Инголщат винаги е бил сред най-чевръстите в луксозния клас, но новият А8 значително развива постигнатото. Ако в менюто за управление изберете режима Dynamic, кормилна уредба става толкова директна, че непосредствената й връзка с пътя вече е с една идея повече от нужното. Новата осемстепенна автоматична предавателна кутия също демонстрира подчертано спортни характеристики, които със сигурност не са в духа на представата за икономично шофиране. В този режим бензиновият осемцилиндров агрегат реагира спонтанно като раздразнена гърмяща змия и мигновено набира обороти, поддържайки ги в по-високи режими, но за радост това не е съпроводено със съответните звукови реакции – за което заслугата е на изключителната шумоизолация.
И все пак за повечето случаи в ежедневието режимът Comfort изглежда далеч по-подходящ. Двигателят и всички системи реагират по-плавно и това се усеща най-осезаемо по отношение на окачването. В това отношение A8 бележи изключителен напредък, защото при предшественика част от комфорта определено беше пренесен в жертва на динамиката.
Подобрението е очевидно и значително. Окачването реагира прецизно и абсорбира без остатък големите вълнообразни неравности по пътя, без към каросерията да се предават забележими вертикални движения. Така флагманът на Audi вече безспорно е на едно ниво с конкуренцията от Мюнхен и Щутгарт и това без съмнение е най-голямото постижение в еволюцията на модела.
Зелени килограми
Въпреки че пространствената носеща конструкция и каросерията са изработени от алуминиеви сплави, А8 съвсем не е лек. Поради изобилието от екстри в тестовия модел само пет еднолитрови бутилки с кока-кола биха закръглили теглото му на два тона. Сериозен принос за това има системата за задвижване на четирите колела, но необходимостта от присъствието й в никакъв случай не бива да се поставя под съмнение. Всеки пътувал през зимата с quattro ще ви убеди, че задвижването на единия мост при автомобили от този ранг и с мощни двигатели е абсолютна отживелица. А8 демонстрира сигурно поведение във всякакви ситуации, за което принос има не само двойното предаване, но и системите за безопасност и електронно управляваната ходова част.
Уверенията за намален разход от страна на производителя се потвърждават и от практиката. Шофирането по магистрала с разход на гориво от 10 литра бензин на 100 км е напълно възможно благодарение не само на отличната аеродинамика (Cx 0,26), но и на дългото предвателно число на осма предавка. Принос за чувствително по-ниския от този на предшественика разход на гориво в теста имат и вътрешнодвигателните мерки. След студен старт например охрадителната течност не циркулира в цилиндровата риза, поради което оптималната температура се достига по-бързо. Това от своя страна способства за намаляване на вътрешното триене и разхода на гориво.
Така в резултат от усъвършенстването и разработването на множество отделни детайли новият А8 е станал истинско произведение на инженерното изкуство, а не просто един приличен автомобил. Поздравления, господин Щадлер!
Текст: Гьоц Лайрер
Снимки: Ханс Дитер-Зойферт
Оценка
Audi A8 4.2 FSI
А8 носи свеж полъх в луксозния клас. При динамиката на пътя той установява стандартите в класа, а по отношение на комфорта има значителен напредък. Дори във версия с осемцилиндров бензинов мотор разходът на гориво е приемлив.
Технически данни
Audi A8 4.2 FSI | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 372 к.с. при 6800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,7 л |
Базова цена | 179 569 лева |
анонимен
пхахаха знаех си че с труд, усърдие и постоянство се изкарват пари за А8-ца в БГ. Тъкмо се чудех защо нямам такава кола добре че ме светна какво ми липсва.
анонимен
Най - добрата! Технологий, качество и престиж от Германия!!! Цената е постижима, няма много за мечтание по скоро иска малко труд, усърдие и постоянство.
анонимен
Почти-въобще....
анонимен
Горе-долу, криво-ляво...
анонимен
Мечта, мечта... колко да е мечта? :)
анонимен
ех, автомобил мечта