Сравнение на два елитни германски SUV модела с дължина над 5 метра
При Mercedes освеженият GL вече се нарича GLS, което трябва да се разбира като S-класа за всяко отклонение от правилния път. Това е добро основание да го сравним с Audi Q7, като изпитаме очарованието на големите размери.
Само роднините, е забелязал умният, често цитиран Оскар Уайлд, биха могли да звънят на вратата така, че да звучи като увертюра на Вагнер. Сега това се отнася и за случаите, в които се ослушваме за телефона в очакване някой да се оплаче. Да, случвало се е – обаждат ни се и ни упрекват, че разкрасяваме данните за енергийната консумация на големите SUV модели. Възможно ли е това? Да, възможно е! Тук на помощ идва физиката с нейната формула за извършваната при ускоряването работа. Според нея необходимата енергия за ускоряването на тежащия 2573 килограма Mercedes GLS до максималната му скорост от 222 км/ч се равнява на енергийното съдържание на две хубави парчета шварцвалдска черешова торта. Или на половин чаша Nutella (или какъвто и да е друг от продаваните шоколадови кремове).
Звездния клас на SUV моделите сега изживява в Европа тежки времена. Което не е честно спрямо Audi Q7 и Mercedes GLS – все пак и двата всъдехода предлагат забележителен транспортен талант. Повече могат да предложат единствено роднините по концерн VW Multivan или Mercedes V-класа. GLS се произвежда серийно със седем места. Две от тях се разгъват с електрически механизъм от дълбините на обширното товарно пространство и предоставят дори на пълнолетни пътници удобно и леко царствена позиция на седене. За да може да се стигне най-отзад, вторият ред се сгъва с натискане на бутон. Сега в гамата на Mercedes моделът GLS е причислен към клана на S-класата. Което става ясно по-скоро от цената – с всички отчитани в теста екстри той струва 85 000 евро, – отколкото от атмосферата в кабината. Тук GLS съвсем малко се различава от по-малкия GLE, който пък от своя страна почти не е по-различен от своята версия отпреди фейслифта – ML. Като най-важна новост можем да посочим високо разположения монитор и двойно подсигурената комбинация от въртящ и натискащ се контролер и тъчскрийн за инфо-развлекателната система.
Атмосфера на всекидневна в интериора
Все още е необходимо доста време, за да бъдат настроени всички функции чрез въртене, натискане, докосване или кликване. Но какво от това – тези широки, тежки кресла отпред са прекрасно място, където да се помотаем няколко часа или да прекосим някой малък континент. През това време фиксаторът за чаши ще държи кафето ви горещо (или кока-колата студена, срещу 250 евро). Вероятно този детайл отразява най-добре същността на GLS – усещането, че сте си у дома, може да започне още с качването и не бива да ви напуска до самото слизане.
Настаняваме се в тези десет квадратни метра движимост и натискаме стартовия бутон. Битурбодизелът започва да боботи, толкаво дълбоко и звукоизолирано в машинното отделение, че шумът му едва прониква в интериора. Преместваме лоста надолу, даваме газ и GLS вдига котва. Има автомобили, като например Q7, които при шофиране изведнъж започват да се усещат като компактни модели. Но размерите и масата на този Mercedes няма как да бъдат игнорирани, тук те доминират напълно. Автомобилът гледа с неразбиране към стари градски центрове или многоетажни паркинги и мъчително си проправя път от центъра към аутобана. Но всичко е добре, щом свършва добре.
355 спестени килограма в Q7
Тогава деветстепенният автоматик плавно изрежда предавките, а серийното пневматично окачване ви изпълва с ласкаво безгрижие. Преди да излезете на магистралата абсолютно ненужните 21-цолови колела на GLS са се сблъсквали грубо с късите неравности. И в други случаи окачването реагира малко по-сурово, отколкото може да се очаква от автомобил с тегло два и половина тона. Върху дълги вълни по пътя той леко се поклаща, при което известен опит в презокеански плавания би бил от полза за пътниците отзад. Всичко обаче е както трябва, стига да карате кротко и комфортно. Всеки опит за бързане обаче подплашва автоматика, който започва да превключва старателно, но невинаги уместно. Трансмисията кара мотора да вдига обороти и той напряга сили. Звукът от неговите усилия прониква през изолационното остъкляване също както и шумът от сблъсъка с въздушния поток, който се вихри около изправената каросерия. В това време Q7 препуска неудържимо напред. Което не е трудно да се обясни, достатъчно е само едно число – по-лек е с 355 килограма. Е да, има и 14 к.с. повече, но при подобни маси те почти не влизат в сметката. От много по-съществено значение са по-добрите маниери на V6 мотора, при който хидравлични опори гасят вибрациите и шумовете. Тестовият Q7 също е с изолационно остъкляване и при измерванията винаги остава с два децибела под нивото на шумовете в Mercedes, а и субективно се усеща като по-тих. Осемстепенният автоматик избира предавките бързо и интелигентно, превключва на празен ход при отпускане на газта и така допринася за значително по-ниския разход на гориво (9,5 л/100 км вместо 10,9 л при GLS).
Старата школа в GLS
Моделът на Audi е по-модерен във всичко – но пък нещата от старата школа при всъдехода на Mercedes са част от неговата концепция и са солидно основание да обикнете този автомобил. С изцяло цифровото си арматурно табло (600 евро) и тъчпада Audi намалява изобилието от бутони, но не и необходимото време за управление на функциите. Преминаването през менютата за конфигуриране почти не става по-бързо, отколкото в GLS. Но пък после Q7 предоставя всеобхватно мрежово свързване.
Освен това, въпреки че дължината и междуосието му са с около осем сантиметра по-къси, Q7 предлага повече място: пет-шест сантиметра повече вътрешна широчина и 3,5 сантиметра повече пространство за краката на седящите отзад. Там има три самостоятелни места (всички със скоби за детски столчета Isofix), които (като опция) могат да се регулират по наклон и да се плъзгат. Освен това те се сгъват до равен под с дистанционно задействане откъм багажника. Товарният отсек може да се мебелира срещу 1390 евро с две допълнителни седалки, което обаче не е направено в тестовия автомобил. Вместо това за повишаване на комфорта той е снабден с превъзходно пневматично окачване (2050 евро) и уютни индивидуални седалки (3400 евро), а за по-добра динамика на пътя – с 20-цолови колела и управление на задния мост (1150 евро). При ниска скорост задните колела завиват до пет градуса в обратна посока на предните, което подобрява маневреността. При по-високо темпо те завиват в същата посока, а това стабилизира поведението на пътя. Освен това задният мост получава от системата за двойно предаване 60 процента от задвижващата сила.
Моделът на Mercedes е по-малко чевръст
Режим със спортни характеристики за управлението, трансмисията, двигателя и окачването е налице и в GLS. Впрочем на този свят има и по-ненужни неща. Завоите са събитие, което моделът на Mercedes посреща без особен ентусиазъм. Той навлиза в тях сдържано, после плува по тях с дискретна обратна връзка в спокойната кормилна уредба и с осезаемо поклащане. Спохожда ви мисълта, че едно стабилизиращо устройство против клатене не би било излишно – до момента, в който надникнете в списъка с оборудването и установите, че системата, наречена Active Curve, присъства на борда. Тя струва 3749 евро, но не дава поводи за опасения, че с нея GLS ще преоткрие чевръстото поведение, изневерявайки на характера си. Автомобилът се движи сигурно, спира – както и моделът на Audi – превъзходно, обезопасен е също толкова всеобхватно със системи за подпомагане и може да пълзи по тежък терен с големия комплект за двойно предаване (по желание понижаваща предавка и блокировка на централния диференциал).
Но при съпоставимо оборудване приятно ненапрегнатият и безгрижен GLS (който се предлага серийно с мъждукащи халогенни фарове) е с около 16 500 евро по-скъп от Q7. Стремежът на Audi към съвършенство се увенчава с успех – ако се върнем пак на кулинарните сравнения, техният модел е по-сладкото лакомство.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Audi Q7 3.0 TDI Quattro - 460 точки
Как може Q7 да не победи? Той е по-бърз, по-чевръст, по-икономичен, по-евтин, по-просторен и по-комфортен от модела на Mercedes, при това е по-лесен за поддържане.
2. Mercedes GLS 350 d 4Matic - 405 точки
Как може човек да не обикне GLS? Той не е толкова модерен и чевръст като всъдехода на Audi. Но е един от автомобилите, за които охотно можем да си представим, че ще ги караме да края на живота си.
Технически данни
1. Audi Q7 3.0 TDI Quattro | 2. Mercedes GLS 350 d 4Matic | |
---|---|---|
Работен обем | 2967 куб.см | 2987 куб.см |
Мощност | 272 к.с. (200 кВт) при 3250 об./мин | 258 к.с. (190 кВт) при 3400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
600 Нм при 1500 об./мин | 620 Нм при 1600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,4 сек | 8,4 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,7 м | 35,4 м |
Максимална скорост | 234 км/ч | 222 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,5 л/100 км | 10,4 л/100 км |
Базова цена | 61 700 евро (в Германия) | 75 154 евро (в Германия) |