Две елитни предложения от модерната категория SUV купе: лукс срещу дигитална динамика
Необходими са доста нютонметри, за да бъдат задвижени адекватно тежкоатлети като Audi Q8 и Mercedes GLE Coupé. Сравняваме луксозните SUV модели във версии с дизелови мотори.
Долу в ниското човек е склонен да се позамисля. Там Audi Q8 държеше в шах точно този безразсъдно и почти хоризонтално пилотиращ мотоциклетист. Тук, където Швабската Юра напомня Алпите, Голиатът SUV без усилия удържа връх над двуколесния Давид. Ендурото успява да ни изпревари едва когато завоите свършват и се открива дълга права. Поглеждаме в огледалото, търсейки Mercedes GLE Coupé, който ни съпровожда при шофирането в сравнителния тест. И го откриваме непосредствено зад нас; конкурентът също не е изостанал по завоите от Q8.
Противно на родовата си предопределеност двете тежки гемии влизат в ролята на майстори на завои. И двата автомобила са много добре екипирани за това. Тестовото Audi е оборудвано със спортен пакет, включващ стегнато настроено въздушно окачване и управление на четирите колела, както и 22-цолови колела (общо 7000 евро), а представителят на Mercedes – с технически пакет, съдържащ стабилизиране срещу клатене, спортни спирачки и въздушно окачване плюс 21-цолови колела (всичко за 6379 евро). И понеже тези динамични екстри влияят върху резултатите от теста, при оценяването на финансовите параметри ги добавяме към базовата цена.
Противно на предопределеността? Да, дори само с оглед на своята маса както Q8 (2271 кг), така и GLE Coupе (2362 кг) са всичко друго, но не и родени за динамика на пътя. Ако съдим за тях според размерите им, те биха били по-скоро семейни транспортни средства.
Мястото в Audi Q8 и Mercedes GLE Coupé
Действително Q8 се доближава до идеята за ван поне с концепцията на задните си седалки. Например мястото пред краката на пътуващите отзад е повече, отколкото в S-класата на Mercedes. А срещу доплащане от 220 евро задната седалка може да се плъзга надлъжно, а облегалката й да променя своя наклон. Последното е възможно и в GLE, но не и номерът с плъзгането. Положителното тук е, че ако вдигнете долната част на седалката нагоре, облегалката се сгъва сама до равен под.
Върху образувалата се равна площ може да се натоварят доста обемисти неща – стига да преминат през тесния отвор отзад. И стига да бъдат повдигнати над прага, който се изправя като стена на пътя им и се наляга да бъде преодоляван. Зад него товарът отново трябва да се спусне надолу с 15-ина сантиметра. Тук за пореден път проличава купе характерът на този GLE, който не държи да е непременно практичен, а по-скоро динамичен и активен на пътя, за да се отличава по-отчетливо от изходния модел.
Може да се спори много дали има смисъл тромави сами по себе си SUV модели да бъдат въоръжавани с всевъзможни технически средства, за да може с поведението си на пътя да станат равностойни, да кажем, на комбита. Но можем и просто да приемем с вдигане на рамене, че стремежът към висок статут е породил точно този нов луксозен клас. И че новобогаташите гледат на масивните SUV модели като на задължително притежание.
Управляемостта на двамата SUV тежкоатлети
Това обяснява и любопитния факт, че тези SUV мастодонти биват оптимизирани все повече за преодоляване на завои и по-малко за неравности по настилката. Така е и при модела на Audi, който с такива настройки си осигурява превъзходство в оценките за управляемост. Той е ориентиран към откровена динамика на пътя – понеже само няколко завоя са достатъчни, за да впечатлят неговия водач. Ако обаче увеличите темпото, тежкият автомобил започва да реагира на командите от волана все по-изкуствено, сякаш губи връзка с него. А постигнатата скорост при преминаването между пилоните се оказва относителна – при двете симулирани смени на лентата представителят на Audi не показва никакви предимства.
Нещо повече: Също толкова бързият Mercedes се движи значително по-хармонично и предсказуемо. Външността и вътрешността са в съзвучие – автомобилът не отрича своята маса, не се прави на чевръст. Съответно и означението „купе” трябва да се тълкува в смисъл на гран туризмо. Сигурно подобно сравнение е твърде широко, но то обяснява защо GLE не се вълнува от късите вълни по дългите маршрути, а иска да спести умората на своите пътници.
Открай време част от амбициите на луксозната вселена е да държи всичко досадно и затормозяващо далеч от вас. Моделът на Mercedes го прави умело благодарение на всепоглъщащото окачване и на слабите шумове от въздушния поток и двигателя. При тестовия автомобил по-скоро липсваха удобните кресла: опората за бедрата при серийните предни седалки е къса, а страничните издатини почти не обгръщат едрите водачи. Тук има смисъл при поръчването да поставите кръстче срещу седалките, предлагани по желание.
А ако търсите комфорт при Q8 обаче, най-добре е да игнорирате спортния пакет, понеже съдържащото се в него т.нар. спортно въздушно окачване е по-скоро нееластично настроено. Положителното в случая е поведението в завои, което описахме по-горе. Отрицателното – преди всичко късите неравности и фугите по магистрала биват филтрирани само отчасти, останалото се предава към пътниците в купето.
Отвътре моделът на Audi е по-дигитален от този на Mercedes
Другите видове неравности Q8 не транслира толкова грубо, но винаги ги отбелязва с една идея по-отчетливо, отколкото е необходимо, и с това на подсъзнателно ниво постоянно насочва вниманието на пътниците към състоянието на шосейната настилка. Казано накратко, на пътуващите в Audi им липсва аристократичното равнодушие на Mercedes. Същевременно интериорът излъчва онази спокойна широта, която може да се прояви истински само в просторни помещения. И която ни кара още от пръв поглед да го възприемаме като по-нова разработка – и по-точно, като рожба на тъчскрийн епохата.
Всичко,1 което може да бъде дигитализирано, се дигитализира. Тази максима Audi вече следва в извънредно широки мащаби. А потребителят е принуден да разучи една всеобхватна и задълбочена система за управление на функциите, състояща се от плъзгане, превъртане, кликване и рисуване с пръст. Единствената алтернатива на всичко това е добрата стара гласова команда, която може да бъде наречена най-традиционната форма на комуникация изобщо.
В Mercedes разполагате и с други възможности от аналогов тип. Въртящи се колелца, бутони и превключватели, които могат да бъдат улучени, ако гледате само с крайчеца на окото. Въртенето, докосването и натискането им отклонява вниманието ви от трафика по-слабо, отколкото необходимостта да държите под око два сензорни екрана, за да сте сигурни какво правите всъщност – независимо че дисплеите реагират на докосването с вибрации.
Ако възразите, че системата на Mercedes в GLE е остаряла и че множеството апликации като в Q8 неизбежно са съпроводени и с множество усложнения, разбира се, ще сте прави. Тук старият свят се сблъсква с новия, което намира отражение главно в огромния асортимент от мултимедия и забавления. И в точковата оценка.
GLE няма да потърси смартфона или таблета с Early Adopter или Digital Native. Също и оборудването за сигурност, системите за подпомагане и техниката на светлините показват напредналата му възраст – за нея говори и спирачният път. Сумарно това води до изоставане с 15 точки в раздела за сигурност.
Audi изразходва с почти литър по-малко.
С това сравнителният тест вече е приключил за Mercedes – понеже самата му конструкция е доста остаряла. Това личи и от факта, че неговият V6 дизел е сертифициран само по Euro 6c. А съответният агрегат в Q8 50 TDI отговаря на Euro 6d-Temp.
Все пак прави впечатление, че от място моделът на Audi набира обороти доста сдържано, като компенсира с излишък тази първоначална сънливост в спринта до 100 км/ч. Все пак си остава озадачаващата начална слабост. Осемстепенният автоматик, изглежда, се стреми да я балансира с усърдна трансформация и често превключване – което не създава усещане за особена увереност.
И обратно, в Mercedes са настроили деветте предавки на GLE 350 d по-адекватно спрямо характера на трилитровия шестцилиндров агрегат. Задвижването най-често остава незабелязано на заден план и сменя степените почти незабележимо. А причината купето да тегли по-тромаво в диапазона на високите скорости се крие в голямото тегло на SUV модела. Това е обяснението и за факта, че средно в теста той изразходва с почти литър и половина повече от модела на Audi.
Mercedes GLE Coupé е по-евтин
Все пак да хвърлим един поглед и на раздела за разходи. Не се спираме на него, понеже потенциалните купувачи на луксозни изделия не се впечатляват особено от цените. С оглед на оборудването GLE е с по-ниска първоначална цена и е малко по-добре екипиран, което въпреки по-високите разходи за гориво му носи минимално предимство в последния раздел на сравнението.
Но както казахме, в луксозния сегмент разходите рядко са меродавни. И особено рядко – при луксозните SUV модели.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Дино Айзеле