Не всички модели на пазара се радват на добър прием сред клиентите. Ето и списък с онези, които неизбежно и окончателно ще изчезнат от полезрението на потребителите в близко време.
Техническо остаряване, недолюбване от публиката, желание за нещо ново: това са само част от причините, които пращат един модел в пенсия. Но някои от освободените места са все още вакантни, поне привидно.
Такъв е случаят с Mercedes SLS AMG. Поръчките за производство отдавна са приключили, само остават последните доставки на версията Final Edition. Но спортният автомобил ще претърпи прераждане под формата на GT и ще бъде представен през май. Далеч по-малко вълнуващо и лишено от вратите си тип ”чайка”, купето ще търси повече продажби, особено след като афишира и по-ниска цена.
Jaguar XK ще поеме тъкмо противоположния път. Конкурирана от F-Type , котката ще трябва да се изкачи на по-високо стъпало с промяната в моделната гама. Но линията ще бъде прекъсната от пауза с появата на новото име: актуалният XK ще напусне конвейера през 2014, но неговият наследник далеч още не е готов.
На рафта с промените, не пропускайте BMW Серия 1 Купе и Кабриолет, които прогресивно претърпяха матаморфоза в Серия 2 , и като купе Серия 3, а от този момент нататък и „завършена” Серия 4.
Некрологията включва и голям брой нишови модели, като например купето-кабриолет Volvo C70, или пък Mercedes R-класа, както и SUV-овете Mazda CX-7, Citroën C-Crosser и Peugeot 4007.
Сред недолюбваните от публиката е Aston Martin Cygnet . Този клонинг на Toyota iQ, полят с английски сос, предизвика много слаб интерес, не без помощта и на умопомрачителната му цена.
Далеч по-достъпен, но също толкова сърдит, Renault Wind се задуши и скоропостижно напусна каталога на производителя. Двуместният роудстър с твърд покрив направи злополучно представяне, както навремето се случи с Opel Tigra TwinTop.
Завръщането на Seat Exeo, стъпил върху стария Audi A4, набързо и безславно угасна. Семейният автомобил изживя кратка кариера без блясък и на негово място няма да има наследник, поне до следващата година, до появата на по-модерен последовател.
Причината за всички изчезващи модели не се дължи толкова и само на остарели концепции или технологии. Спирането на хибридите Honda CR-Z и Insight показват, че ниският разход на гориво не е достатъчна причина да съблазни клиентелата и да превърне един модел в печеливш. Същото се отнася и за електрическия Renault Fluence ZE, произведен в хомеопатична доза, а след това и върнат на производителя от френските концесионери.
Отсъствието на рентабилност, за кой ли път, е причината за ограничаването на производството на две марки със стогодишна история. Daihatsu, а наскоро и Chevrolet напускат Европа поради липса на икономическа жизнена перспектива. За да се завърнат по-късно някой ден? Може би.