Оспорвано състезание между две елитни купета от средния клас.
Новото C Coupé на Mercedes вече стигна до първите си купувачи. Дали чакането си е заслужавало, ще изясни в сравнителния тест с BMW Серия 4.
Кой се интересува от онова, което ще ни донесе бъдещето, когато настоящето ни дарява с нещо толкова красиво като новото купе на Mercedes? Не някакъв седан с четири врати и нисък покрив а ла CLS или SUV модел с полегата задна част като GLE Coupé, а истинска елегантна алтернатива на седана с дълга поредица от предшественици, които в наши дни са търсени класически модели. В средния клас Mercedes е представен в момента дори с два еднакво големи модела, защото успоредно с новото C Coupé все още се предлага и по-скъпото с малко над 5 000 евро E Coupé на базата на предишната С-класа.
Ако не броим малко по-малкия обем на багажника (400 вместо 450 литра) и липсата на напълно потъващи странични стъкла без средна колонка, по-новият от двата модела е и по-привлекателният автомобил – със своята издължена, плавна странична линия и закръглена задна част той изглежда много по-динамичен и убедителен. А именно за съвършените форми става дума в крайна сметка при тези автомобили – за радостта от съзерцанието и насладата, за триумфа на естетиката над полезността и за страстта към шофиране, обсебваща всички сетива.
BMW 428i обещава необикновено изживяване на пътя
Тук почти неизбежно в играта се намесва „четворката” на BMW във версия купе. Тя подплатява своето обещание за необикновено изживяване на пътя с по-голямото число в моделното означение, както и с модифициран преден мост и по-широка следа. И както при модела на Mercedes, заедно с височината на покрива е понижен и центърът на тежестта на автомобила, както и положението на водача. Тук и в двата случая седите спортно ниско, което, особено при Mercedes C Coupé, не предвещава добър заден обзор, препречван от интегрираните опори за глава и малките задни стъкла.
Затова по-добре да гледаме напред към висококачественото, възприето от седана почти без промени арматурно табло, да се настаним в удобните комфортни седалки и да изчакаме автоматичното затягане на предпазния колан, който обаче, за разлика от модела на BMW, тук работи срещу допълнително заплащане. Все пак предната седалка при сгъване на облегалката се плъзга напред, за да облекчи поне малко затрудненото качване в задната част на купето. Късите единични седалки отзад обаче не са истински гостоприемни, понеже облегалките стоят прекалено изправени и мястото около главите и краката е недостатъчно.
Mercedes C 300 Coupé печели точки с фин комфорт на возене
В по-просторната задна част на „четворката” пълнолетните пътници се чувстват значително по-добре настанени; отпред автомобилът също изглежда по-просторен, но нито по-индивидуален, нито по-висококачествен от една „тройка”. Преди всичко обикновените пластмаси и скърцащото арматурно табло действат разочароващо, докато функционалността и ергономията почти не предизвикват забележки. В С Coupé не съвсем оптимални са по-скоро сложните менюта, както и взаимодействието между контролер, тъчпад и бутони на волана, но пък интериорът на пипане и усещане се възприема като наистина подобаващ на един Mercedes.
Това важи в още по-голяма степен за комфорта, поне когато на борда е налице предлаганото по желание пневматично окачване Airmatic (1416 евро). То абсорбира дългите вълни по настилката много добре, а късите – само малко по-сухо, докато не толкова еластичното въпреки адаптивната ходова част (1100 евро) BMW 428i при по-силни дразнители реагира с доста отчетливи тласъци. В замяна на това баварският модел се шофира по-маневрено и по-чевръсто и със спортната си кормилна уредба (250 евро) може да бъде направляван по желания курс с невероятна прецизност и усет.
По-спокойно влизащият в завоите Mercedes несъмнено не изостава и дори по трудни трасета е винаги на една ръка разстояние – но щеше да е по-добре, ако предаваше повече обратна информация за контакта с пътя. От друга страна, консервативните настройки на неговата ходова част и ESP изискват по-малко корекции, отколкото модела на BMW, който при промени на натоварването в завой понякога има склонност към презавиване. Неговата сякаш участваща в управлението задна част е мечта за спортно настроените водачи и може да бъде използвана целево за намаляване на радиуса на завиване – но при несвикналите предизвиква краткотрайно объркване.
Турбокомпресор вместо работен обем
Същото би могло да се случи още при стартиране на двигателя, понеже въпреки обещанието за голям работен обем зад моделното означение 428i се крие само четирицилиндров мотор. Благодарение на турбопълненето не усещате липса нито на мощност, нито на тяга при изпреварване, нито на охота за високи обороти, но този агрегат все пак не може да предложи несравнимо равномерния ход и еластичността на един редови шестак. Все пак в зависимост от оборотите и натоварването един цифров звуков генератор успява да имитира пред пасажерите още два цилиндъра през HiFi уредбата.
Силното и динамично задвижване обаче е в състояние да достави много по-автентична радост, още повече че осемстепенната спортна автоматична трансмисия (2350 евро) сменя рутинирано и компетентно предавателните числа, а разходът на бензин винаги е малко под консумацията на концептуално подобния задвижващ агрегат на Mercedes. Защото и при Mercedes C 300 Coupé високоблагородното число в наше време означава четирицилиндров турбомотор със същата мощност и малко по-висок въртящ момент, отколкото при BMW 428i, което обаче не се отразява осезаемо на междинната тяга.
Mercedes C 300 Coupé предпочита спокойните маниери
При пряко сравняване двулитровият мотор с директно впръскване дори изглежда малко по-нерешителен, звучи постоянно с една идея по-грубо и не е в такава перфектна хармония със серийната седемстепенна автоматична трансмисия, която при форсиране се замисля за миг, а после превключва рязко надолу. По добре е да подхождате без напрежение и да се наслаждавате на мощта като дремещ потенциал – също както и на неимоверно ефикасните спирачки и на отчасти заплащаните допълнително, но извънредно всеобхватни системи за безопасност. По тези показатели „четворката” не достига съвсем същото равнище и показва пропуски, по-специално при системите за подпомагане на водача.
Иначе двата модела почти не отстъпват един на друг и в изпитваните варианти са на приблизително едно и също ниво не само по отношение на разходите. Малката дистанция, на която Mercedes следва по петите BMW в разделите за динамика и задвижване, важи с обратна сила при оценките за каросерия и комфорт. И за разлика от времената преди около 20 години купетата вече не струват с около 10 000 марки повече, а почти толкова, колкото седаните. Тъй че и трите точки разлика накрая са нещо дребно – и почти подарено.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. BMW 428i Coupé - 441 точки
По-просторният интериор, по-добрия комфорт като цяло и леко предимство при задвижването и динамиката на пътя в своята съвкупност даряват 428i с малка преднина.
2. Mercedes C 300 Coupé - 438 точки
По отношение на окачването и оборудването за безопасност C 300 Coupé има явни преимущества, но не е толкова просторен и динамичен като купето на BMW. Равностоен противник.
Технически данни
1. BMW 428i Coupé | 2. Mercedes C 300 Coupé | |
---|---|---|
Работен обем | 1997 куб.см | 1991 куб.см |
Мощност | 245 к.с.(180 кВт) при 5000 об./мин | 245 к.с.(180 кВт) при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
350 Нм при 1250 об./мин | 370 Нм при 1300 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,9 сек | 6,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,3 м | 34,5 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,8 л/100 км | 7,6 л/100 км |
Базова цена | 47 050 € | 47 362 € |