Защитата на природата става все по-престижна – също и при автомобилите за шефове
Шестцилиндров модел с голям акумулатор и зареждане от контакта – по своята концепция 745e и S 560 e не са много различни. Ще покажем кой от двата частично електрически автомобила е по-изисканият луксозен седан.
Сигурно вече е писано много за грамадния чифт „бъбреци” на новото BMW от луксозния клас. Но не от всички. Може би той действително се харесва на извъневропейските клиенти – ние не знаем това.Във всекидневния германски трафик обаче тази особеност придава на освежената „седмица” известна натрапчивост, която вероятно не допада чак толкова на обичащите традициите клиенти на BMW. Mercedes пък изглежда приятно мерцедески, с величествен радиатор и самоуверена звезда върху него. Понякога и тези неща трябва да се казват.
40 км електрически пробег
Ние обаче всъщност сме тук заради нещо съвсем друго – за да проверим на практика при кой от двата елитни германски луксозни лайнера се предлага по-добрият plug-in хибрид. Все пак системите от този род са много хубаво нещо – с тях например при определени предпоставки автомобилът може да получи регистрационен номер за електрическо превозно средство. Това гарантира не само свободен достъп до всички възможни екологични зони, но и отправя сигнал, че пътуващите в автомобила са в крак с духа на времето. Изискванията за буквата Е в края на номера в Германия не са особено високи: според закона това трябва да са най-малко 40 километра електрически пробег или по-малко от 50 г СО2 на километър. Двамата участници в теста ги изпълняват точно на границата.
И двете лимузина наскоро бяха подложени на осъвременяване – в случая с BMW то беше по-обширно. Освен огромните „бъбреци” plug-in „седмицата” получи нов мотор. Вместо използвания при предшественика четирицилиндров агрегат сега ролята на двигател с вътрешно горене в хибридния силов тракт изпълнява един редови шестак.
На две места по шест цилиндъра
При обновяването моделът на Mercedes запази своя трилитров V6, но пък вече има акумулатор с по-голям капацитет и по-мощен електромотор: 367 к.с. от бензиновия плюс 90 кВт от електрическия двигател правят заедно 476 к.с. системна мощност. От BMW се противопоставят с 394 к.с.; електромоторът допринася с до 83 кВтч, а редовият шестцилиндров агрегат с най-много 286 к.с. Данните за мощността изглеждат равностойни, тъй като големият Mercedes е и доста по-тежък. Plug-in версията се предлага само с удължено междуосие; тя е с 13,5 см по-дълга и с 266 кг по-тежка от модела на BMW. Наистина съгласно ценовата листа и 745e се предлага с дълго междуосие, но към момента на теста на разположение беше само къс екземпляр.
Удължената версия би била с 14 сантиметра по-дълга и с 5400 евро по-скъпа – малко предимство за BMW, чийто модел е значително по-евтиният от двата изпитвани автомобила и с цена от 101 000 евро едва-едва навлиза в зоната на шестзначните числа. Това, че в Mercedes винаги са правили малко по-скъпи автомобили от баварците, не е изненада вероятно още от 70-те години, когато W 116 се е конкурирал с BMW E23. Не е изненада и фактът, че S-класата има малко по-държавнически вид от – както твърдят обикновено – малко по-спортната Серия 7 и в това отношение актуалните моделни серии W 222 и G11/12 не правят изключение. Все пак някои министър-председатели на германски провинции избират баварската алтернатива – като например премиера на Северен Рейн – Вестфалия, който в момента се вози на 745e Lang.
Естествено, ние не искаме да се возим, а да седим зад волана. И тук има още едно общо място и при двата автомобила – те са възприели пейзажа на контролните уреди от своите по-малки братя по марка. Уредите и воланите до голяма степен отговарят на познатите от E-класата, „петицата”, X5 или X7. При предишните поколения нещата стояха малко по-различно. Например S-класата си позволяваше лукса да притежава свой собствен волан. Това са дреболии, ще възразят някои, във времената на високо усъвършенствани инфо-развлекателни системи и сложни командни полета по волана не би могло да бъде другояче. Това обаче не ни пречи да съжаляваме. Защото не всеки прогрес е действително такъв. Централният дисплей в BMW е забележимо по-непрегледен и по-неподреден – не само защото оборотомерът се върти обратно на часовниковата стрелка. Важни показания са изместени в периферията на екрана, а действително индивидуалното конфигуриране е силно ограничено.
В BMW е по-просто
При Mercedes това се получава по-добре, тук индикаторите на широкия контролен дисплей може да бъдат съобразявани по-точно с желанията на водача. За пореден път обаче управлението на функциите се оказва не толкова просто и прегледно.
Действията с двата бутона върху спиците на волана, както и преади, са доста затруднени, а функциите, управлявани от централната и средната командна група, невинаги са разпределени ясно и логично. Все пак S-класата все още разполага с въртящия и натискащ се контролер на централната конзола, с който много функции могат да се командват бързо и сигурно. Както знаем, той е изобретение на BMW – също и в „седмицата”, дори в актуалната операционна система BMW 7.0, той продължава да е централен интерфейс между човека и машината. Макар и с известни добавки, които невинаги допринасят за по-лесното управление – например при контрола чрез жестове.
И тъй, седнали сме комфортно в облечените с кожа климатизирани кресла в двете луксозни лимузини и водим философски разговори относно предпочитанията при управлението на сложни системи за шофиране. А всъщност отдавна ни се иска да караме.
Комфортен Mercedes
Човекът, който шофира автомобила, трябва да се занимава с хибридната система само ако има изрично желание за това. И двата модела ви предлагат възможност да избирате между различни хибридни режими – например с по-интензивно използване на ДВГ да зареждате акумулаторите за чисто електрическо шофиране. Но това изобщо не е задължително.
Акумулаторите са пълни догоре, и двата обещават около 50 км електрически пробег по WLTP, от които в реалния живот и при теста се получават около 40 – все пак приемлива стойност, с която много от всекидневните пътувания може да се извършват изцяло на ток.
Големият Mercedes се зарежда по-бързо, за час и половина акумулаторът поема от 11-киловатовия уолбокс 100 процента от капацитета си – благодарение на бордовото зарядно устройство с водно охлаждане. При BMW този процес трае по-дълго, около три часа и половина. Оставяме и двете задвижващи системи в нормален, тоест хибриден, режим.
Заводските данни обещават около пет секунди за ускоряване до 100 км/ч, на тестовия полигон двата модела са наравно с 5,2 секунди. Това далеч не се усеща като икономично задвижване – особено при BMW. Преминаваното от четири- към шестцилиндров мотор и повишаването на системната мощност с 68 к.с. (740e: 326 к.с.) намира проявление в значително по-добри динамични показатели и още по-важно – в много по-самоуверени маниери. А когато става дума за чисто електрическо ускоряване, 745e излиза напред. До 50 км/ч баварецът спринтира за 4,7 секунди, а S 560 e изпълнява същото упражнение с почти секунда по-бавно.
Въпреки това по-мощният като цяло Mercedes е малко по-пъргав, особено в диапазони над 130 км/ч. Това, разбира се, са дреболии – в реалния живот S 560 e не може да се откъсне пред 745e – също и понеже и двата модела прецизно ограничават скоростта до 250 км/ч. За повечето клиенти много по-интересни са не динамичните показатели, а равномерната и тиха работа на двете задвижвания. Те нямат причини да се опасяват от някакви недостатъци заради сложната хибридна техника – по-скоро обратното.
Само при сериозно натоварване в двете луксозни лимузини можете изобщо да забележите, че тук по-голямата част от задвижващата енергия се осигурява от бензинови мотори. Наистина, BMW реве малко по-силно и звучи с една идея по-напрегнато от V6 мотора на Mercedes. Не се усещат никакви превключвания, автоматичните трансмисии работят до голяма степен плавно и без сътресения.
Големи разлики почти липсват
С това стигаме до въпроса, който в края на теста ще ни поставят не само служителите от любимата ни бензиностанция – колко всъщност харчат? Отговорът е толкова заплетен и многовариантен, колкото и задвижващите системи на двата хибрида. На предназначения специално за plug-in модели тестов маршрут на ams BMW и Mercedes са много близо един до друг: около два литра бензин 95 и 22,2 кВтч (Mercedes: 19,5 кВтч) електроенергия са необходими, за да поддържат в движение двата автомобила в продължение на 100 километра.
Извън тестовото трасе също не се проявяват действително важни за практиката разлики. Представителят на Mercedes се зарежда по-бързо и след това изминава малко по-дълго разстояние, захранван от акумулатора си, преди да се наложи шестцилиндровият мотор да се намеси. Освен това той улеснява водача си при пестеливото изразходване на енергията от литиево-йонната батерия. Екоасистентът използва събраните от датчиците на системите за подпомагане на шофирането данни и информация от навигацията, за да подпомага водача чрез индикации на таблото и чрез точката на натиск в педала на газта да възприеме възможно най-икономичен маниер на шофиране. Съответният режим при BMW се нарича Hybrid Eco Pro и може да бъде задействан чрез двукратно натискане на бутона за режима на шофиране. И двата модела не предлагат целева промяна на степента на рекуперация при спиране; в това отношение сте принудени да се доверявате на електрониката.
След тестовото шофиране и зареждането изпитателите си задават въпроса: Кой от двата автомобила би си взел? По-евтиното BMW и ли S-класата в дълга версия? Отговорът: за шофиране – BMW 745e, за насладата от возенето – големия Mercedes.
Заключение
По-доброто съотношение цена – качества и по-всеобхватните обещания на гаранцията определят изхода в полза на BMW 745e. Бездруго той е и по-динамичният и по-чевръстият автомобил. Mercedes S 560 e се отличава с по-хармонично задвижване и по-разкошен комфорт. Времето за зареждане също говори в полза на Mercedes, но високата цена осуетява победата му.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман