Представяме ви впечатленията си от едноседмичната среща с BMW i3
Преди да започна със същината на този материал, бих искал да обърна внимание на някои въпроси от по-глобално естество относно електрификацията на автомобилите, за която се говори толкова много напоследък. Някои може би ще ме нарекат назадничав, или поне невъзприемчив към най-новото и най-модерното, но аз определено не съм от хората, които с трепетна радост гледат на случващото се в автомобилната индустрия в момента. Не защото, както биха ме обвинили моментално вкупом всички привърженици на носенето на розови очила по отношение на електрификацията, съм защитник на "лобито на петролните компании". И не защото имам желанието да играя ролята на своеобразен прът в колелото на прогреса. Чисто и просто като човек, който от най-ранната си детска възраст е запленен от магията на автомобилите, цял живот съм се опитвал и не преставам да се старая да вниквам във всеки аспект от тяхното битие. Точно от тази гледна точка намирам стремежа на управляващите в редица държави да се надпреварват кой от коя година да забрани автомобилите с двигател с вътрешно горене на основата на лишеното от съдържание твърдение, че автомобилите с вътрешно горене са виновни едва ли не за всичко, което не е наред с планетата, а преминаването към електромобили рязко ще направи света ни чист, подреден и прекрасен, за най-обикновен ПР, а не за проява на далновидно мислене. Доводите за създалата се около електрификация истерия до момента са плод на решения, в чието вземане няма и помен от оглед на реалните данни за замърсяването на околната среда, и още по-същественото, липсва задълбочен анализ колко вредни са всъщност автомобилите с ДВГ за хората и природата и доколко безвредно съответно е производството на електрическа енергия, респективно на високоволтовите акумулаторни батерии за електромобили. Ако пък започнем с критериите, според които се измерват официалните нива на вредни емисии, ще се наложи да направим поредица от отделни материали. Нито една от чиито части няма как да бъде в защита на обективността на политическите фактори, създаващи тези критерии - не и ако търсим истината. Като към това прибавим и неразбирането ми към ширещата се завидна радост, с която голяма част от потребителите гледат на деградирането на разбирането за лично средство за мобилност до някаква неясна смесица между обществен и личен транспорт, чието управление е изцяло в ръцете на изкуствен интелект, не е трудно да се разбере, че спадам към категорията хора, които все още ценят автомобила такъв, какъвто го познаваме, и в един идеален свят бих си пожелал еволюцията на автомобила да бъде плод на технически гений и естествена еволюция, а не следствие на самоцелни и дори репресивни политически решения.
С казаното дотук ми се искаше освен да споделя личното си мнение също така и да акцентирам върху факта, че не спадам към онези, които трепват автоматично от радост, щом чуят думата "електромобил". Което не означава, че отричам тази технология, дори напротив - нейното бъдеще тепърва предстои и предимствата й в определени сфери от всекидневния ни живот също са извън всяко съмнение. Към настоящия момент електромобилите могат да бъдат определени като наистина смислено от всяка перспектива решение преди всичко като средство за градска мобилност. От гледна точка на пробег и време на зареждане на батериите, градските електрически модели демонстрират впечатляваща икономическа целесъобразни и едновременно с това решават много от проблемите, свързани с локалните вредни емисии в градовете.
Различен по рождение
Всъщност в своята категория BMW i3 продължава да играе в своя собствена лига. Той вече съвсем не е единственият играч в сегмента на градските електромобили, чиято първоначална концепция е разработена изцяло с насоченост към електрическо задвижване, но съчетанието от толкова много основополагащи авангардни технологии го причислява към най-футуристичните четириколесни обекти, които се движат по пътищата. Първото, което откроява BMW i3 както сред останалите автомобили на пътя, така и сред останалите модели на баварската компания, е неговият дизайн. Дали той е красив или не, е въпрос на вкус и лично разбиране. Сигурно е обаче, че i3 изглежда не само различен, но и хармоничен, консистентен и добре премислен от гледна точка на дизайна си.
И ако за външността и пропорциите му би могло да има доста различни мнения, по отношение на интериора няма здравомислещ човек, който да не остане възхитен от факта, че на фона на скромните габарити на каросерията, вътре автомобилът предлага простор и функционалност, сравними с автомобили от поне две категории по-нагоре. Издържаният преобладаващо в светли тонове пътнически салон разполага с огромно количество места за предмети, поставки за чаши, тайници и изобщо прекрасни възможности да се чувствате удобно във всекидневието. Обзорът във всички посоки също е прекрасен, а стъкленият покрив не само прави атмосферата още по-приветлива, но и представлява добър начин да пестите от използването на климатична инсталация за охлаждане на купето. Елегантните тапицерии и дървесината с отворени пори създават усещане за високо качество и едновременно с това изглеждат различни от всичко, което сме привикнали да виждаме на пазара. Липсата на централен тунел допълнително подсилва ефекта на ефирност и простор. В някои зони ясно се вижда един друг водещ за създаването на този автомобил материал - карбонът.
Методи на производство от бъдещето
Ако моделите с електрическо задвижване вече са по силите на все повече производители, то комбинацията от такъв тип задвижване със свръхмодерна карбонова каросерия отрежда на i3 наистина специална роля в съвременното автомобилостроене. Защото BMW i3 демонстрира наведнъж изключително ниско за електромобил тегло, фантастична устойчивост срещу усукване, забележително нисък център на тежестта и максимално оползотворяване на всеки квадратен сантиметър полезна площ. Почти всичко в този автомобил подлежи на рециклиране, а голяма част от материалите в интериора вече са рециклирани веднъж. Това вече действително се доближава до идеята за екологичен автомобил, не мислите ли?
Удивително чевръст на пътя
Нещото, с което този автомобил успя да ме изненада най-много по време на едноседмичното ми запознанство с качествата му, всъщност е фактът, че i3 действително във всяко отношение се усеща като BMW от плът и кръв, при което радостта от шофирането отново е водещ мотив. Просто тук класическото удоволствие от карането е постигнато с нови средства. Лекотата и вихреното ускорение на i3 са в състояние да накарат и най-върлия противник на електрическото задвижване поне отчасти да преосмисли възгледите си. Съчетанието от директното управление, прецизно настроената ходова част и ниският център на тежестта от своя страна водят със себе си пътно поведение, на което могат с основание да завиждат автомобили с изявени спортни амбиции. Всъщност колкото повече карате i3, толкова повече то започва да ви напомня на предпоследната генерация на Mini, преди култовият британец да порасне и донякъде да загуби част от картинг-емоцията при управление. Нещо повече, благодарение на задното си задвижване i3 понякога се усеща даже още по-жив.
Няма как да не обърнем внимание на батерията - може би най-същественото в един електромобил. Във версията преди първото си основно обновление i3 е в състояние да изминава между 190 и 210 километра с едно зареждане. По-интересно е да се отбележи, че стилът на шофиране влияе доста по-малко на пробега, отколкото при повечето конкурентни модели. Самото зареждане на обществена зарядна станция трае малко по-малко от час.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Според личното мнение на автора на този материал, BMW i3 демонстрира нагледно какво се случва, когато електрификацията на автомобилостроенето е следствие на последователните усилия от страна на автомобилни ентусиасти и запалени инженери, а не се случва единствено под напора на счетоводители и маркетингови гурута. И още по-важното - тук може да видим как въпросната електрификация води до реален технологичен напредък с истински плюсове за крайните клиенти, а не е само следствие от популистки политически решения с ултимативен характер и съмнителни ползи. i3 е един забележителен във всяко отношение градски автомобил, който освен екологичен и енергийно ефективен е и изключително приятен за каране и притежава забележителна за малките си външни размери функционалност. В този си вид електромобилите биха могли да убедят в смисъла си дори и закоравелите песимисти по темата.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков