Зад волана на комби модела на базата на новата "тройка"
Динамичните форми на версията Touring на BMW Серия 3 толкова хармонизират с природата на моделната линия, че човек може да я предпочете само заради това. Функционалността идва като бонус.
Още от времето на появата на комби версията на E30 моделите, базирани на „тройката” на BMW, наричани скромно Touring, винаги са се придържали към максимата за повече динамика – както в излъчването и формите, така и в поведението на автомобила. Съвсем логично това се отразяваше на багажния обем, но в това отношение претенциите към едно BMW не бяха високи. За по-обемни нужди налице бяха модели като Passat. С развитието на производствените технологии, позволяващи на дизайнерите по-сложни игри с формите, промяна настъпи и в тази насока. При предишното поколение на комби модела – F31, конструкторите успяха да постигнат споменатите качества, като в сравнение с предшественика увеличиха стандартния багажен обем с 35 л, а максималния – със 115 л. От тази гледна точка пред конструкторите на новия G21 нямаше голям потенциал за нарастване. Търсенето на по-голяма вместимост би се превърнало в самоцел, от която на практика няма смисъл. Въпреки че стандартният багажен обем на новото поколение е нараснал едва с 5 л, тоест практически е същият (а пълният само с 10 л до 1510 л), на практика автомобилът е много различен във всяко отношение. „Тройката” е най-малкият модел, базиран на новата платформена архитектура CLAR, която превъзхожда предишната във всяко отношение. По-широкото използване на високоякостни стомани позволява здравината на каросерията да се увеличи със средно 25 процента, като в някои ключови зони достига 50 процента. Резултатът от всичко това е възможност за по-качествена изработка, с по-малки и равномерни фуги, както и по-динамично поведение на пътя. Принос за последното има и разширяването на предната и задната следа съответно с 43 и 21 мм. Разбира се, всичко това касае и седана F30.
Динамика на обема
Багажът може и да не се радва на повече простор, но пътниците със сигурност ще оценят увеличеното с 41 мм междуосие и нарасналата с 16 мм широчина, които в съчетание с по-оптималното оформление на интериора им осигуряват повече пространство. И разбира се, и тук балансът на теглото е перфектно фиксиран в пропорция от 50:50.
За разлика от Passat или повечето от моделите на Volvo (с малки изключения в някои страни като Италия) комбитата на BMW не са задминавали по обем на продажбите версиите седан. Едва ли подобно нещо ще се случи и при новото поколение, но субективно погледнато, Touring може да се хареса на много повече хора – както впрочем се случи и с предшественика. От общо 1,7 милиона броя продадени Touring модели 500 000 са от поколението F31.
Със своята динамика пластичните форми на новия модел конкурират седана, а снишаващата се линия на покрива, която се събира с долната линия на прозорците с помощта на интерпретация на „чупката на Хофмайстер“, определено е стилистичен шедьовър. С дизайна си Touring със сигурност ще постави дилема пред избора на пуританите, които не се съобразяват с модата да притежават SUV модел и искат да си купят BMW Серия 3 – автомобил, който продължава да бъде най-върховен израз на същината на марката BMW.
Множество функционални преимущества на Серия 3 може също да наклонят везните в тази посока. С помощта на бутони в задната част на багажното отделение автоматично може да се сгънат и върнат обратно частите на разделената в пропорция 40:20:40 задна седалка. Стандартно прозорецът на задния капак се отваря отделно, а целият капак се вдига и сваля автоматично. Новост е възможността обкантените с метални рамки гумени ленти в пода на багажника да се повдигнат (с помощта на електромотори), за не позволяват на багажа да „пътува“ из задното отделение. Налице са и различни мрежи, които могат да се прибират заедно с покривалото в отделение под пода на багажника.
Разбира се, Touring предлага и цялата гама системи за асистенция на седана заедно с инфо-развлекателната система iDrive, базирана на операционна система 7.0. С представянето на модела налични ще са шест задвижващи агрегата. Шестцилиндровият M340i xDrive разполага с 374 к.с. мощност, към него се добавят четирицилиндровите бензинови 320i (184 к.с.) и 330i (258 к.с.), шестцилиндровият дизел 330d (265 к.с.) и два четирицилиндрови дизела 318d (150 к.с.) и 320d (190 к.с.). Двата последни са оборудвани стандартно с шестстепенна механична трансмисия, опция (стандартен за всички останали) е осемстепенният автоматичен агрегат. Всички модели покриват стандарта за емисии Euro 6d, а тези с означение 330 и нагоре разполагат с xDrive.
Текст: Георги Колев