Сравнение на три популярни SUV модела от висш клас
С новия Cayenne на сцената отново излиза SUV модел, който се движи като спортен автомобил. И не просто като спортен автомобил – а като Porsche! Дали това качество ще му бъде достатъчно, за да се наложи над утвърдените Sport Utility Vehicles на BMW и Mercedes? Хайде да видим!
Естествено, задавахме си въпроса дали ще бъде справедливо да изправим новия SUV модел от Цуфенхаузен срещу X5 и GLE, чиито наследници ще се появят в търговските салони само след няколко месеца. Но както знаем, когато договорът за лизинг изтече и в гаража трябва да влезе нещо ново, човек проучва актуалните предложения, а не онова, което ще му донесе бъдещето.
Така възникна идеята за това сравнение, продиктувана и от решението на Porsche да предлага Cayenne отначало само с бензинови двигатели. Както е известно, преди голямата криза с дизелите SUV моделите от този клас обикновено залагаха на мотори със самовъзпламеняване. Сега обаче започваме изпитание на шестцилиндровите бензинови версии, които с над 300 к.с. и най-малко 400 Нм въртящ момент, поне на хартия, не са чак толкова зле екипирани за очакващия ги живот на универсални влекачи, автомобили за пътешествия и за всекидневно шофиране.
BMW или стареенето
Представеният през 2013 г. X5 ни е гостувал много пъти – и винаги е оставял благоприятно впечатление. Това, че неговият разделен на две заден капак е по-скоро непрактичен в някои ситуации и че ако задните облегалки бяха с регулиращ се наклон, това би повишило доста комфорта в просторната задна част, е добре известно – също както и ползата от чудесния head-up дисплей (защо ли го няма в GLE и дори в чисто новия Cayenne?) и лесното за разучаване, логично построено управление на функциите, базирано на системата iDrive.
Тъй че не очакваме изненади, когато влизаме в мюнхенеца, в който седите почти толкова високопоставено, колкото в GLE. Също и обзорът в двата по-стари модела е по-добър, отколкото в Cayenne с неговите широки задни колони. Това не е маловажно в тесни многоетажни паркинги, където заради прекалено ранното предупредително писукане камерите за кръгов обзор по-скоро внасят несигурност, отколкото помагат.
Както е обичайно, незначителните физически усилия и лекотата характеризират общуването с все още най-големия SUV модел на BMW. Освен спортните седалки със стабилна странична опора (991 лв.), 19-цоловите колела за 2628 лв. и адаптивната ходова част, включително пневматично окачване на задния мост (3639 лв.) тестовият автомобил не притежава други екстри с отношение към меродавната за оценките цена. И добре се справя със задълженията си – докато под колелата му не попадне някое зле поддържано шосе с вълни, напречни фуги и дупки по асфалта.
Тогава Х5 внезапно започва да реагира на грубите неравности с тласъци и да подрусва с бавно заглъхващи движения на задния мост след преминаване през вълни по настилката. Това помрачава доброто впечатление за комфорт; същото прави и комбинацията между двигателя със сравнително слаб въртящ момент и иначе постоянно възхваляваната за съвършенството си осемстепенна автоматична трансмисия.
Защото въпреки че максималният въртящ момент се достига малко над оборотите за празен ход, 400 нютонметра не се особено много с оглед на масите, които трябва да бъдат приведени в движение; още лекото подаване на газ при изкачване на магистрала води до превключване на по-ниска предавка и по-високи обороти на двигателя, при които изпитвате съкровеното желание да чуете копринения звук на шестцилиндровите мотори на BMW от предишни години.
Въпреки всичките си умения в слалома и избягването на препятствие дори по отношение на динамиката на пътя X5 вече не се възприема като напълно съвременен – при малко по-силно завъртане на волана по остри завои автомобилът започва да се плъзга сравнително рано с предните си колела и бързо попада в лапите на твърде продължително действащата електроника. Наследникът сигурно ще може всичко това много по-добре – и впечатлението е, че появата му не бива да се отлага.
Mercedes или съзряването
При модела на Mercedes по някаква странна причина липсва усещането, че вече е време за нещо ново. Окей, архитектурата на арматурното табло с малък монитор на навигационната система и като че ли прекалено разкрасените кръгли контролни уреди с гъсто разграфен скоростомер вече не отговарят на актуалните стандарти на Mercedes. Но GLE изглежда самодостатъчен като автомобил, конструиран на първо място с оглед на комфорта и увереното поведение при пътешествия на дълги разстояния, който през целия си живот, започнал през 2011 г. под името ML, никога не се е отказвал от възможностите да придобие по-зряла динамика на пътя и така да прибави към профила си нови черти, които за мнозина са от първостепенна важност.
Във всеки случай четвъртитият GLE се носи между пилоните само с една идея по-бавно от представителя на BMW, но при това изисква повече работа с волана, при влизане в завой се усеща като малко по-инертен и се поклаща забележимо, въпреки че притежава система срещу клатене, работеща с активни стабилизатори (Active Curve System, 7393 лв.). Малко неопределено е усещането от спирачния педал, но като цяло действието на оптимизираната система с перфорирани дискове (заедно с пневматичното окачване част от пакета Technik за 2499 евро, в България се предлагат с линията AMG за 6806 лв. ) е съвсем прилично.
Тук често си служим си изрази от типа „както..., така и” – което се случва винаги, когато става думи за достойнствата на един класически скроен SUV модел. Независимо от някои шумове в ходовата част GLE поема неравностите прекрасно, седалките са дяволски удобни с изключение на слабата странична опора отзад, двигателят и трансмисията си подават чудесни двойни пасове без много превключвания нагоре-надолу и без силен шум от предната част.
За дълги скоростни етапи на аутобан водещият по отношение на системите за подпомагане и неочаквано изгодно позициониран като цена Mercedes се оказва най-добрият избор. Единствено при разхода на гориво има какво да се желае.
Porsche или всичко в едно
Тук моделът на Porsche с разход 12,1 л/100 км регистрира най-добра стойност. И тя не е единствена в този сравнителен тест. Cayenne ускорява най-добре, побеждава конкурентите си в изпитанията за динамика на пътя и е най-добър при спирането. Просто на върхово ниво освен това са адаптивните спортни седалки и интегрираната позиция на седене, създаваща усещане като в луксозен седан и дори като в купе. Подобни са впечатленията и при шофирането.
Cayenne дори не си помисля да недозавива, а изяжда завоите без остатък, независимо от вида им, при това с нескривано удоволствие. И да – при комфорта на окачването той получава също толкова много точки, колкото меко возещият Mercedes, въпреки че е с по-стегнати настройки. Защо? Понеже неговите купувачи очакват точно това от своя Cayenne и понеже от контакта си с пътя той пропуска навътре в кабината точно толкова, колкото е необходимо за прословутото „усещане за Porsche”. Но пък цената за този пакет „всичко в едно”, включващ комфорт, отлично работещи спирачки и непостигната досега от никой в този клас чевръста водимост е висока: управлението на четирите колела (4063 лв.), пневматичното окачване (7308 лв.), 21-цоловите колела със свръхшироки гуми с различен размер отпред и отзад (6862 лв.), както и спирачните дискове със слой от волфрамов карбид Porsche Surface Coated Brake (PSCB) за 5906 лв. струват общо над 24 000 лева.
Тук вече няма значение, че различните офроуд режими присъстват на борда серийно, също както и плъзгащата се и разделена на три задна седалка. Cayenne е едно голямо, но извънредно скъпо удоволствие.
Клиентът ще трябва да се примири с известни недостатъци единствено при задвижващия тракт, защото най-вече след студено стартиране автоматикът сменя степените си доста твърдо. И тъй като и в нормалния режим винаги се потегля на първа предавка, при бавно движение с често тръгване и спиране тук можете да изпитате отдавна забравения ефект от сътресенията при старите дизели – само че без грубото повдигане на каросерията от едно време.
Всичко това, макар и на фона на често болезнените цени за допълнително оборудване, звучи като победа на Porsche в теста. Подобно на конкурентите си, неговият мотор ни кара да съжаляваме за мощната увереност на дизеловите агрегати – при все че звучи ангажирано и тегли мотивиращо. Но накрая се получава друго, понеже спортната марка с характерна широка предница не предлага много от системите за подпомагане, които отдавна се монтират в други модели на концерна. За един почитател на Cayenne (а такъв се става много лесно) това може и да няма значение. Но то намалява преднината в оценката на качествата, която би могла да неутрализира разгрома при разходите.
1. MERCEDES
GLE в пълно спокойствие отнася победата у дома. Той е автомобил за класическите купувачи на SUV модели, блести с много системи за подпомагане и комфорт, както и с изненадващо ниска цена.
2. BMW
В това обкръжение X5 изглежда като жертва на компромиси – не толкова комфортен като GLE, не толкова динамичен като Cayenne. Двигателят му внушава най-слабо усещане за увереност.
3. PORSCHE
Комфортен и динамичен, просторен и функционален, Cayenne не успява да спечели победата. Защото асистентите за комфорт и безопасност са малко, а цената – неимоверно висока.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ахим Хартман