Сравнение на два елитни осемцилиндрови SUV модела
Понякога е хубаво изобилието да се усеща… Като при тези два спортни SUV модела с V8 двигатели, принудително пълнене и мощност над 500 к.с. Чувството зад волана на осемцилиндровите гиганти напомня малко на пътуване във времето – кой в тези условия може да мисли за тестови данни и таблици с точки? Ами, ние... Поне донякъде.
Внимание, спойлер! BMW X5 M50i печели в сравнението срещу Range Rover Velar P550 SV Autobiography. При това доста уверено със солидна преднина в точките. Не само защото X5 е по-просторен, по-динамичен и с по-ниска цена от твърде скъпия Velar, а и защото създава много по-хармонично и зряло цялостно впечатление от модела на Range Rover.
След като изяснихме този основен въпрос, можем да се посветим на останалите, не по-малко важни аспекти на нашето сравнение. Важни, защото мощни автомобили от тази ценова категория се купуват не на последно място и по чисто емоционални съображения, а техническите характеристики и измерените стойности определено не играт водеща роля.
Представяме ви Range Rover Velar, който поради аристократично разточителното му име ще наричаме за краткост SVA. И който между другото може вече да се счита за отпаднал от гамата на Velar – по всяка вероятност като част от всеобщата световна тенденция към рlug-in и mild-хибридизация на задвижването. Една достойна за съжаление стъпка на фона на качествата на този силов агрегат. Петлитровият V8 на Velar всъщност е част от зестрата на неговите събратя от Jaguar и принадлежи на фамилията двигатели AJ, която се произвежда под надзора на инженерите на Jaguar в някогашният завод за двигатели на Ford в Уелс. В момента AJ агрегати се използват в различни модели на Land Rover и Jaguar, а по-рано на тях разчиташе дори елитът с емблемата на Aston Martin, както и някои модели на Ford и Lincoln отвъд Атлантика.
Най-новата версия на този двигател във Velar на практика се нарича AJ133, но в номенклатурата на Land Rover фигурира просто като „LR V8 Petrol Engine”. Максималната мощност е 550 к.с. благодарение на задвижван с ремъчна предавка компресор, който се грижи свежият въздух да бъде добре сгъстен преди да попадне в осемте горивни камери. При въпросния Eaton Twin Vortex става дума за двуроторен механичен агрегат тип Roots с по четири усукани на 160 градуса роторни перки. Тази конструкция дава възможност за постигане на по-високи обороти (до 24 000 в минута), а оттам и на по-висок КПД. Теоретично обоснованото основно предимство на механичните компресори пред задвижваните от потока отработили газове турбоагрегати е в по-бързата им реакция, но на фона на съвременните високотехнологични Twin Scroll турбокомпресори тази постановка окончателно остава в миналото.
Петлитровият V8 на Velar впечатлява с плътен звук
Още повече, че моторът на Velar не се представя твърде блестящо в тази дисциплина. При потегляне и маневри с ниска скорост силовият агрегат показва уклон към доста досадно придърпване, което определено не подхожда на изискан автомобил от тази ценова категория. Още по-неизгоден за британеца е контрастът между маниерите на компресорния V8 и копринено меките реакции на BMW X5, но повече за това – малко по-нататък.
Иначе не бива да се пропуска великолепното представяне на петлитровия V8 на Velar в редица други отношения, където той успява да натрупа доста положителни емоционални точки. След споменатите неудачи при потегляне, компресорната машина демонстрира впечатляваща мощ – усещането е за нещо значително повече от числата на хартия, което само по себе си е изумително за агрегат с 550 к.с. Тягата е респектираща още от нивото на празните обороти, моторът демонстрира възможности и амбиция и на моменти изглежда, че малко мудната и на моменти късно превключваща автоматична трансмисия осуетява разгръщането на пълния му потенциал.
Все още нищо не сме ви разказали и за звука. В режим Sport осемцилиндровата машина разиграва буквално нечуван спектакъл, а в останалите също е доста гласовит – особено при покачване на натоварването. Звукът е басов, плътен, сочен и много приятен дори при по-високи децибели. В крайна сметка в днешните автомобили не останаха много източници на емоционални въздействия, каквото безспорно представлява звукът на един мощен двигател с вътрешно горене. Разбира се, усещането е субективно и ако едни го възприемат като приятно музикално изпълнение, други могат да го определят единствено като ужасен шум. Но същото можете да чуете и за музиката на Франк Запа, AC/DC или Рамщайн, на които британският компресорен V8 не отстъпва ни най-малко.
В интерес на истината, BMW X5 50i също може да пуска гласа си, но като цяло баварската машина се придържа към по-дискретни звукови равнища, които не привличат толкова силно вниманието на околните и вероятно ще допаднат повече на немалка част от собствениците. Като цяло моторът на BMW има какво да покаже на конкурента си от Range Rover. Въпреки, че се задоволява с работен обем от 4,4 литра, а максималната му мощност е „едва” 530 к.с. битурбо агрегатът на Х5 осигурява със 70 Нм по-висок въртящ момент от този на Velar (750 вместо 680 Нм). В качеството си на член на фамилията двигатели N63, при мотора на X5 50i турбокомпресорите Twin Scroll са разположени във вътрешната част на V-образната конфигурация на осемте цилиндъра. Основните предимства на тази схема са скъсените пътища на потока отработили газове до турбините и съответно на сгъстения свеж въздух до всмукателните клапани, както и по-краткото време за достигане на работна температура на системите за контрол на емисиите.
На този технологичен фон отличните реакции на двигателя на BMW не са изненада, а мощта и жизнерадостният му темперамент правят впечатление още след първите метри. Едновременно с това баварецът работи по-меко и спокойно от британския си конкурент в Range Rover, което естествено се отразява и на бързите и интелигентни реакции на силовото предаване. Тук няма и следа от смущаващи ефекти като придърпване и други подобни.
Динамично поведение с насочване на задните колела
Както обективно, така и субективно, като цяло BMW X5 е по-бързият и динамичен на пътя от двата Power SUV. На практика единствената дисциплина, в която Velar има предимство е междинното ускорение при движение с по-висока скорост. След 130 км/ч по-лекият , по-мощен с 20 к.с. и притежаващ по-малка челна площ Velar се откъсва с лекота и до 180 км/ч преднината му пред Х5 нараства до… 0,4 секунди. Безспорен факт, но без безспорна практическа полза…
На практика лекотата, с която X5 се движи в завоите е значително по-съществена. Това личи и в измерените стойности – моделът на BMW набира значителна преднина пред Velar както в стандартния слалом, така и на полигона за двойна смяна на лентата. В същото време фактът, че X5 тежи с 208 килограма повече от британския SUV, въобще не се усеща зад волана. 50i влиза и изписва завоите много по-леко и чевръсто, създавайки впечатлението за управление на много по-малък по размери и тегло автомобил. Трябва да се отбележи обаче, че баварецът разполага с пълен арсенал от електронни подобрители на динамиката, голяма част от които въобще не се предлагат от Range Rover – контролът на колебанията на каросерията и управлението на задните колела (допълнително оборудване) са най-яркият пример в тази насока. Освен това адаптивната система на окачването на X5 M50i осигурява забележителен комфорт на возене, с който серийното пневматично окачване на Velar P550 не може да се мери нито по отношение на шума, нито като мекота и хармония.
Тъмната страна
Преди да приключим за съжаление ще трябва да поговорим и за управлението на функциите. За съжаление на Velar, защото при него шансовете за объркване и неясноти са значително по-големи. Това се дължи от една страна на ефекта „менюта в менютата”, а от друга на необходимостта въпросните да се управляват или с неособено прецизните бутони на волана, или с докосване на сензорната повърхност на мултимедийния екран – концепция и способи, които не са твърде подходящи за използване по време на движение. Изображенията на картите на навигационната система също не притежават ярката прецизност на прекия съперник в това сравнение.
Моделите на BMW бяха сочени за пример по всички тези критерии, но към момента това не може да се твърди със сигурност и за всичко. С нарастването на броя на системите и увеличаването на възможностите, управлението стана по-сложно и на моменти твърде неясно. Това важи в пълна степен и за приборите за управление на автоматичната трансмисия – междувременно лостът при X5 придоби формата и размерите на своеобразно бижу, но си остава по-логичен и удобен от въртящия се регулатор във Velar, който за щастие ще бъде променен за новата моделна година. Разбира се, тази малка подробност също има своя принос за второто място на модела на Range Rover, за което ви разказахме още в самото начало.
ОЦЕНКА
1. BMW
По-хармоничната работа на задвижването, по-добрия комфорт и по-ниската цена са основните фактори, осигурили първото място на X5 M50i. Високотехнологичната ходова част успява магически да маскира теглото на баварския спортен SUV.
2. RANGE ROVER
Внушителният V8 бас, мощността от 550 к.с. и по-ниското с 200 килограма на Velar P550 се оказват недостатъчни за поддържане на темпото на X5. Значителни дефиците се забелязват и по отношение на вътрешното пространство и теглото на прикачния товар.
Teкст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт