Новото издание на Fiesta ST – за първи път в историята на модела с трицилиндров двигател
Fiesta ST има своеобразен култов статус сред малките спортни модели – и с право, тъй като от десетилетия насам е сред най-атрактивните за шофиране автомобили в своя сегмент. А пък в произвежданата доскоро генерация направо успя да надмине себе си по пътно поведение и динамика, буквално дишайки във вратовете на предложенията от горния сегмент. И сега, изведнъж, това…
За първи път само с три цилиндъра
Новата Fiesta несъмнено успя да задмине своя предшественик в почти всяко отношение, но новината, че дори флагмана на моделното семейство ще бъде само с три цилиндъра дойде малко в повече на класическите фенове на ST. За да бъдем честни докрай, авторът на тези редове също имаше известни резерви към новата модификация. Няма спор, че еднолитровите агрегати от серията Ecoboost заслужено си спечелиха множество привърженици и многократно бяха отличаване с престижни награди. И все пак идеята за топмодел с откровен спортен нрав, задвижван от такъв мотор, първоначално изглежда малко стряскащо. Но обективността изисква първо да проверим как се държи новия мотор в действителност, вместо да си правим прибързани изводи. А истината е, че на живо нещата изглеждат доста, да не кажа драстично по-различно от това, което първоначално очаквахме…
Трицилиндровият мотор с увеличен до 1,5 литра работен обем развива пълния си потенциал от 200 конски сили чак при 6000 об./мин и по пътя дотам изпълнява един изкуствено усилен, но в никакъв случай не и неестествено звучащ концерт. Предавките на механичната шестстепенна трансмисия се сменят с невероятна лекота и къс ход – истинска ръчна работа, която носи удоволствие и до чиято прецизност не се доближава почти никой в този клас. Ако клиентът поръча предлагания като опция Performance пакет ST притежава не само блокировка на диференциала на предния мост, но от арматурното табло подсказва на водача идеалните моменти за превключване и при стартиране с пълна газ го подпомага с launch control. При активиран стартов режим и напълно натиснат педал на газта оборотите се задържат на ниво около 3500 и когато левият крак бъде вдигнат от съединителя, малкият Ford спринтира за 6,6 секунди до 100 км/ч според измерванията на auto motor und sport. Или казано накратко – това е един много бърз мъник, който доставя страхотно удоволствие. Това, че двигателят е само с три цилиндъра, по никакъв начин не променя въпросния факт, а единствено прави изживяването малко по-различно, най-вече от гледна точка на акустиката.
Още по-добра управляемост отпреди
Прекрасната управляемост беше сред най-силните козове в полза още на предходния модел, а тук тя е дори още по-усъвършенствана. Воланът е твърд, директен и изключително прецизен, а резервите на ходовата част за спортно шофиране са наистина респектиращи. За разлика от повечето конкурентни модели, Fiesta даже предлага възможност за пълно изключване на системата ESP, но е важно да се отбележи, че за да направите това, трябва много добре да знаете какво правите и да познавате границите както на своите възможности, така и на тези на автомобила. Иначе нещата могат да загрубеят.
Много приятно впечатление оставят и спортните седалки Recaro, които предоставят чудесна опора при спортно каране, но са достатъчно удобни във всекидневието. Иначе комфортът на возене не е сред силните страни на ST, но това винаги е било така – все пак идеята е да се преследва максимално удоволствие от карането и приятно неразумен и корав вместо мек характер.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков, Ахим Хартман