С Tourneo Connect, създаден на базата на VW Caddy, Ford предлага нов ван със задвижване на всички колела в гамата си. Професионалистите в областта на офроуда Seikel и Delta 4x4 са го подобрили допълнително.
През последните десетилетия SUV автомобилите преживяха забележителен бум в световен мащаб. Само че полезността (Utility) в наименованието вече е в най-добрия случай незначителна нотка в цялата маркетингова блъсканица на автомобилните производители. За много от настоящите SUV автомобили процентът на варианти със задвижване на всички колела е под десет процента, други изобщо не се предлагат с опция 4х4, а престижният етикет SUV се ограничава до няколко визуално солидно изглеждащи допълнителни части.
Повечето SUV автомобили вече не разбират много от "Utility"
Но всеки, който разбира SUV в първоначалния му смисъл като "спортен автомобил", а не възприема буквално тълкуването като "градски автомобил с висока проходимост", трябва дълго да търси, за да намери такова нещо. А сега ние ще си позволим да ви дадем един вътрешен съвет. Благодарение на сътрудничеството с VW в областта на търговските автомобили, от 2022 г. Ford разполага с малък ван със задвижване на всички колела - Tourneo Connect, базиран на VW Caddy. А сега две фирми-ветерани от немските офроуд среди са се заели да го направят още по-полезен. Компанията Seikel 4x4, която от десетилетия е предпочитано място за пътешественици, нуждаещи се от автомобили със задвижване на всички колела на VW, разработи повдигнато шаси за новия Caddy. Благодарение на идентичната платформа то пасва перфектно и на Ford Tourneo Connect. Delta 4x4, които са светило в офроуд тунинга от 1980 г. насам, комбинират Tourneo и окачването на Seikel със собствени доработки, за да се създаде забавен цялостен пакет, който може да бъде отговор на няколко въпроса едновременно. Съчетание от практичен семеен ван и още по-практичен транспортер за леки офроуд екскурзии, Ford Tourneo Delta 4x4 ще допадне както на частни, така и на търговски потребители. И то по начин, който не може да бъде сравнен с никой SUV с този размер. Фактът, че трезвото стандартно изпълнение е подправено с разчупена визия с предна греда, допълнителни фарове и офроуд гуми, прави малкия ван със задвижване на всички колела истинска атракция за окото.
Дизел със 122 к.с. и солиден външен вид
За да получите Ford Tourneo Connect със задвижване на всички колела, има само един избор: дизелов двигател със 122 к.с. и ръчна скоростна кутия. Другите два двигателя (бензинов със 114 к.с. и базов дизелов със 102 к.с.) и автоматичната трансмисия се предлагат само със задвижване на предните колела. Този най-мощен двигател в гамата, както и целият автомобил, е отдаден на полезността. Не е точно този тип, който викате, когато искате да изтръгнете дърво с корените, но с напълно достатъчна сериозност. Времето от около единайсет секунди за спринта до 100 е приемливо, а ако наистина е необходимо, скоростомерът показва 190 км/ч след известно време. В спецификациите на многофункционалния ван така или иначе е заложено пътуването, а не превишената скорост, което се изразява и в приличен комфорт на окачването. Въпреки че в задната част работи твърд мост, той е подобрен с помощта на трайлери, Panhard барове и винтови пружини, за разлика от предишното поколение на Caddy с листови ресори. Това не води непременно до суперпухкав комфорт на автомобила, но е голяма крачка в тази насока.
Повдигнато шаси и защита от поднасяне
Окачването на Seikel в Tourneo Connect Delta 4x4 подсилва здравината, като осигурява като че ли малко по-богато амортизиране на грубите неравности. То се състои от нови амортисьори за предния и задния мост, като височината е увеличена с около 20 мм отзад чрез дистанционни пластини, а отпред - чрез по-дълги амортисьори. За преустройството все още се използват стандартните пружини на двата моста. Друга уникална характеристика на Seikel е здравият метален предпазител, който защитава масления картер и скоростната кутия от удари отдолу. Докато предната защитна планка има само ограничено предимство да служи за монтиране на четири допълнителни фара, обувките на Delta Tourneo имат не само декоративна, но и практическа стойност. Гумите с лек офроуд протектор са със значителния за малък ван размер 235/55 R17 и не са с прекалено нисък профил, което дава бонус точки за проходимост по лоши пътища. Те са монтирани на черни алуминиеви джанти с размери 8x17 от Delta, които с декоративните си нитове имитират джантите за експедиционни автомобили. Постоянното задвижване на четирите колела на Tourneo 4x4, строго погледнато, е автоматично задвижване на четирите колела, тъй като обикновено се задвижва само предният мост. Допълнителното задвижване на задния мост се осигурява от електронно управляван многодисков съединител. За разлика от предишното поколение, донорът на платформата VW вече използва отделен съединител и корпус на диференциала извън твърдия мост. Мощността се разпределя много ефективно и без приплъзване. Дори на мокри тревни повърхности, където сцеплението е сравнимо с черен лед, Delta Tourneo лесно потегля без драматични проблеми.
Разходи в зависимост от нуждите
Що се отнася до разходите, можете да избирате колко искате да инвестирате в превръщането на Ford Tourneo Connect в SUV. Окачването и предпазителят от поднасяне на Seikel струват по около 1400 евро, комплектът колела - 1974,33 евро, а гумите за офроуд - 952 евро. Към това се добавят разходите за монтаж и регистрация. Ако искате да имате готиния външен вид с допълнителните фарове като на тестовия автомобил, трябва да платите малко повече. Монтираните светлини, включително монтажните материали, изискват инвестиция от 2345,80 евро, а Delta 4x4 добавя към сметката още 592 евро за защитната планка.
Заключение:
Справям се с всичко без проблеми - това е квинтесенцията на комбинацията от изключително практичния ван с плъзгащи се врати и вътрешно пространство на апартамент, и разумната част от преоборудването за офроуд (повдигане, защита от поднасяне, гуми, подходящи за офроуд) във Ford Tourneo Connect Delta 4x4. Здравият дизелов двигател с хубав въртящ момент от 320 нютонметра е идеално съчетание за тази комбинация. Подобряването на външния вид с преден предпазител и допълнителни фарове не е абсолютно необходимо, но създава респект на паркинга на супермаркета. За всички онези, които наистина искат да напускат пътя с автомобила си от време на време или дори им се налага да го правят по работа, Delta Tourneo във всеки случай е много по-добър избор от огромното мнозинство съвременни SUV автомобили.