Двата богато оборудвани семейни SUV модела са сред най-доброто извън скъпия елит
Благодарение на солидната дълбочина на газене се осмеляваме да навлезем в доста дълбоки води с новия Hyundai Santa Fe, а и в други отношения му се доверяваме напълно. Дали това ще е достатъчно за победа над Skoda Kodiaq, ще изясним, противопоставяйки двата мощни дизелови варианта с двойно предаване.
Както знаем, имената на автомобилите понякога крият загадки. Докато при „Santa Fe“ всеки веднага започва да мисли за приключения в Дивия запад, „Kodiaq” отначало ви озадачава. Като потърсите в Google, откривате, че кръстник на модела на Skoda е един вид кафява мечка. Аха, и това звучи някак приключенски...
За онези, които искат да следват зова на свободата, SUV моделите с двойно предаване са съвсем подходящи – благодарение на мощните дизелови мотори с до 200 к.с. и поне 400 Нм въртящ момент. И още преди да сме предизвикали буря от негодувание в социалните медии, понеже ласкаем лошите смърдящи дизели, ще добавим: отработилите газове се пречистват от SCR катализатори.
Hyundai: внушителна радиаторна решетка, богато оборудване
При толкова голямо техническо подобие е изненадващо колко различно е впечатлението от двата SUV модела. Защото в противоречие с онова, което внушава перспективата от птичи поглед, от всички останали ракурси новият Santa Fe изглежда с цял номер по-голям от по-компактно оразмерения Kodiaq в дискретните одежди на версията Sportline. Дизайнът на Hyundai засилва това впечатление и с могъщата радиаторна решетка и тесните дневни LED светлини, разположени над основните фарове. Този похват ни е познат от по-малките SUV модели на марката, но при големия Santa Fe въздействието е по-хармонично.
Същото се отнася и за интериора; в изпитваната върхова версия Premium (от 52 200 евро в Германия) той не само е извънредно богато обзаведен, но и като изключим няколко пластмасови части, промъкнали се между облечените с кожа елементи, демонстрира високо качество. Head-up дисплеят и изцяло цифровият блок на скоростомера и бордкомпютъра, които показват наистина всевъзможна информация и в зависимост от избрания режим на движение я представят в синьо, зелено или червено, са по-четливи от класическите кръгли уреди на Skoda с осветени в бяло цифри на бял фон.
Skoda: За оборудването се доплаща
В замяна на това чешкият автомобил в изпълнение Sportline печели точки не само със значително по-ниската си базова цена (от 43 860 евро в Германия), но и с още по-добра изработка и по-благородни материали. Само че за да разполагат с оборудване на същото ниво като притежателите на Hyundai, купувачите на Skoda би трябвало да инвестират около 7000 евро допълнително за тризонов автоматичен климатик, озвучителна уредба и различни асистенти за комфорт и подпомагане на водача.
Най-голямата единична позиция в сметката е струващата 2290 евро инфо-развлекателна система Columbus. Все пак това са добре вложени пари, понеже базираната на сензорен екран система се възприема като с едно поколение по-модерна, има по-висока разделителна способност и реагира по-бързо от серийния, малко по-малък, но лесен за управление аналог при Hyundai.
Багажник и вътрешен простор: В по-малкия има повече място
Въпреки че отвън Kodiaq е със седем сантиметра по-къс, с пет сантиметра по-нисък и с един сантиметър по-тесен, във вътрешността си той предлага значително повече място. Предните интегрални седалки изглеждат малко прекалено високо позиционирани, но пък благодарение на по-дългото междуосие пътуващите отзад дори могат да кръстосват крака, да поставят задната облегалка в полегато положение и да положат морни глави върху опорите, които не допускат странично изпадане (пакет за спане срещу 270 евро).
Багажникът на Skoda побира 650 л, тоест е с около 100 литра по-голям от багажника на съперника – едно по-скоро теоретично предимство, защото предлаганият по желание трети ред седалки за 750 евро изравнява двата модела. Като изключим това, благодарение на множеството неголеми места за дреболии товарното пространство може добре да се използва във всекидневието. Ако бъдат сгънати и трите части на задната седалка, се освобождават два кубични метра товарен обем – с 440 литра повече, отколкото при конкурента. Само че дистанционното сгъване на облегалките (90 евро) и подвижният под на багажника (190 евро) се заплащат допълнително, а без двойното дъно на пода се образува високо, непрактично стъпало.
Точно там в модела на Hyundai са скрити две допълнителни седалки (1400 евро), както и едно тясно отделение, което при необходимост поглъща ролното покривало над багажника. Въпреки че на най-задните места се очаква да седят пътници с ръст до 1,50 м, SUV моделът получава пълен брой точки за вътрешна гъвкавост. Защото разделената в отношение 60 : 40 облегалка на втория ред може да се накланя до легнало положение, цялото задно канапе се плъзга надлъжно, а водачът може да движи напред-назад седалката вдясно от себе си, без да напуска мястото си.
Ходова част: Почти без сътресения в Santa Fe
Въпреки че двата автомобила разполагат с подобни по мощност мотори и двойно предаване, изживяването при шофирането им се различава основно. Kodiaq напълно отговаря на спортната линия от названието си. Благодарение на охотно предоставящата обратна информация, директно настроена в спортния режим кормилна уредба той с радост лудува по тесни и лъкатушещи пътища. При това адаптивната му ходова част става по-стегната, без да тормози гръбначния стълб. Още по-щадящ гърба е комфортният режим, който изравнява дори коварните напречни фуги. Леки тласъци отправя единствено DSG трансмисията, която, макар че превключва радващо внимателно, показва лека слабост при потегляне и реагира на ръчните намеси със секундно замисляне.
Слабостите на DSG при Skoda са силни страни на трансмисията с хидравличен преобразувател на Hyundai и обратно. Защото новоконструираният автоматик сменя осемте си предавки почти без сътресения, но при по-динамично шофиране става доста припрян. Наистина и поведението при шофиране на Santa Fe може да бъде позаострено чрез режимите на движение, но те се изразяват главно в анимации на арматурното табло, лек ход на волана и по-бързи реакции при подаване на газ, като не засягат ходовата част.
Тя е настроена приятно балансирано, бори се единствено с късите вълни по настилката и се справя с бързите завои, без SUV моделът да изпада в смущаващо клатене. В слалома и при двете смени на лентата Hyundai не само не изостава, но във второто упражнение дори преминава по-бързо – понеже неговата ESP реагира в гранични режими с повече усет и по-малко настойчивост.
Ускорение, спиране, разход: Точки за Kodiaq
В дуела по ускоряване и спиране номинално по-мощният с десет конски сили Hyundai леко отстъпва на съперника си, понеже е по-тежък със 137 килограма. Всъщност той, а не Kodiaq се оказва истинският мечок. Кореецът губи една секунда при спринта от нула до сто и обратно, при студено спиране се нуждае от един метър повече, за да застине на място. При междинното ускорение двамата конкуренти са равностойни, а от 160 км/ч Santa Fe пък спира малко по-добре. Благодарение на двойното предаване винаги е налице достатъчно сцепление.
Все пак 2,2-литровият CRDi е турбодизел от старата школа с всичко характерно за нея – от турбозакъснението до тягата, която спира да расте при високи обороти. Дизелът не само създава акустично впечатление за претовареност, но и с разход от 8,7 л на 100 км консумира с почти цял литър повече гориво. Независимо от това – също като по-равномерния и тих двулитров TDI на Kodiaq – той вече изпълнява изискванията на най-новия стандарт Euro 6d-Temp.
Това обаче не е достатъчно за победа – в общото класиране Santa Fe отстъпва заради остарялата мултимедийна система и по-бедния асортимент от асистенти в раздела за комфорт.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман