Когато при марката Jaguar се заговори за наличието на голям брой конски сили, на дневен ред неизменно излиза буквата “R”. Първи впечатления от новия XKR, под чийто преден капак работи V8-двигател с 416 к. с.
Новият XKR допълнително допринася за имиджа на моделното семейство – хармоничните пропорции и елегантните извивки са идентични с познатото от “обикновения” ХК, но алуминиевите мрежи на предната решетка, както и допълнителните вентилационни отвори в предната броня и върху капака на двигателя създават усещане за агресия, което отличава R-версията от останалите модификации. Увеличаването на мощността със 118 к. с. по никакъв начин не е навредило на хармоничността на автомобила, нито пък е довело до формирането на неоправдано буен нрав. XKR предлага рядката възможност да се наслаждавате на скоростта при безупречен комфорт.
В завой XKR се държи още по-уверено отколкото ХК
Кормилната уредба е настроена още по-директно. Благодарение на двустепенната (деактивируема) електронна система за стабилност, при по-екстремни маневри посоката на движение може да се коригира и с помощта на педала на газта, като в подобни ситуации автомобилът реагира със стоическо спокойствие и не издава дори наченки на неувереност. В действителност моделът предлага динамиката на чистокръвен спортен автомобил, без обаче тя да изглежда натрапчива.Благодарение на механичния компресор, двигателят на Jaguar разполага със солиден въртящ момент от 560 нютонметра и демонстрира респектираща тяга още при ниски обороти. От Jaguar твърдят, че времената, за които шестстепенната автоматична трансмисия на XKR превключва степените, са най-кратките за класа. Вероятността това да се окаже вярно изглежда особено голяма при ръчния режим на предавателната кутия – смяната на предавките чрез планките на волана може би не е сред най-полезните функции в този автомобил, но с положителност доставя огромно удоволствие, особено при преминаване на по-ниска степен, когато системата автоматично подава точно премерена порция междинна газ.
Промените в интериора
се броят на пръсти и се ограничават до няколкото специални емблеми и по-силно изразения страничен контур на седалките. За съжаление, тези които (с право) търсят в този автомобил класическа британска атмосфера, ще останат разочаровани. Интериорът на XKR безспорно показва отлично качество на изпълнението и чудесни материали, но аристократичната атмосфера е нещо съвсем различно… До не еднозначни изводи води и погледът към ценовата листа на модела. Купето струва 223 574 лева, а кабриолетът дори 239 996 лева, което е чувствително повече от “обикновения” ХК и се доближава плътно до цените на един Mercedes SL 500. Но човек може да погледне нещата и от друга гледна точка: по своята визия автомобилът силно напомня на Aston Martin DB9 Volante, а все пак е с повече от 60 000 евро по-евтин…
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Jaguar