Шофирахме версията Universal на Mercedes с „перки” и Plymouth Fury Sport Suburban
Глухото боботене на един V8 отеква в тухлените фасади на някогашните складове в пристанищния квартал на Хамбург и привлича вниманието на пешеходците и продавачите по улицата. Погледът им попада върху един футуристично оформен американски шосеен кръстосвач – гледка, която мнозина от тях вероятно познават само от стари холивудски филми. Веднага след него, с малко по-груб глас, се появява още един класически модел, който също би трябвало да е изненада за жителите на Хамбург. Но пък всички зяпачи сигурно са разпознали веднага звездата на Mercedes над типичната радиаторна решетка.
Две редки комбита се движат заедно през Хамбург. Някои от присъстващите запечатват сцената със своите смартфони. На големия Station Wagon с неговата напомняща космически кораб каросерия с игрива хромова украса и грамадни „перки” отзад минувачите посвещават много повече внимание, отколкото на сравнително по-семплия и с по-прави линии Mercedes. Не на последно място и понеже небесносиният лак на внушителния Plymouth се откроява ярко сред доминирания от антрацитно, сребристо и черно уличен пейзаж.
Сериозен срещу игрив
Когато двете комбита застанат едно до друго, те са далеч от всякаква стилова хармония. Mercedes 230 S Universal изглежда солиден и сериозен. Тъмносиният цвят му придава авторитетен и висококачествен вид. Plymouth Fury Sport Suburban още малко и ще се пръсне от високо самочувствие. По него няма ламарина, която да не е получила някаква гънка, и почти липсва ръб, по който да не преминава хромирана лайстна. Вторият поглед открива множеството емблеми, поставени навсякъде по автомобила. Особено отстрани в предната част пресованият хромиран надпис „Golden Commando Power“ просто боде очите. Това, което звучи като боен вик на супергерой на Marvel в мисия за спасяване на света, се дължи на двигателната номенклатура на Plymouth в края на 50-те и началото на 60-те години.
Задвижващият агрегат е разработен от Chrysler в рамките на т.нар. серия B-Engine. Това е поредица от V8 мотори с работен обем от 5,7 до 6,6 л и клиновидни горивни камери, които намират приложение в марките на концерна Chrysler: Plymouth, Dodge, DeSoto и разбира се, Chrysler. През 1958 г. В-моторите заменят Hemi V8 двигателите, наречени „FirePower“, и производството им продължава до 1978 г. Още при техните предшественици проличава склонността на Chrysler да кръщава мотори с военни имена. Докато B 361, който работи в нашия Plymouth Fury, при Dodge се нарича „Magnum“, а при DeSoto – „Turboflash“, от Plymouth използват названието „Commando“. За Fury 5,9-литровият V8 се предлага в две изпълнения: По-мощната с 5 к.с. по SAE и оборудвана с два четирикамерни карбуратора версия се нарича „Sonoramic Commando“, а по-малката и само с един четирикамерен карбуратор – „Golden Commando“. И още нещо – B 361 е бил базов двигател за френския Facel Vega HK 500 и британския Jensen CV8.
„Моят Plymouth Fury първоначално е кръстосвал из Аризона”, разказва Торстен Болт, който е внесъл от САЩ дългото 5,46 м комби. „Това, че са карали колата в Югозапада, проличава от факта, че първият собственик я е поръчал с климатична инсталация. Ако този Plymouth беше продаден някъде из северните щати, сигурно нямаше да я има – все пак с климатик автомобилът е станал с 25 процента по-скъп”, допълва майсторът мебелист.
Болт купил автомобила в САЩ, без да го е разгледал предварително. После се заел да реконструира историята на своя Fury. Например по номера на рамата открил, че комбито е произведено в Мейуд край Лос Анджелис и е доставено на клиента на 20 януари 1960 г. „Третият ред места за сядане сигурно е бил монтиран допълнително. Фирмената табелка посочва само шестима пътници”, обяснява мъжът от Хамбург.
Проучване на автомобилното родословие
Установен е и произходът на Mercedes-Benz 230 S Universal на Тим Майнренкен. Комбито е принадлежало не на кого да е, а на персийския шах Мохамед Реза Пахлави, който го е използвал като превозно средство за лов. „Когато автомобилът пристигнал в Германия в началото на 80-те години, в него все още имало монтирана стойка за пушки”, обяснява Майнренкен, управител в Thiesen Automobile, Хамбург. „Двама ирански студенти продали на пристанището този Mercedes на сина на търговец на санитарно обзавеждане. Тогава автомобилът още бил с иранските номера. От 2010 г. този Universal е част от нашето семейство, спомня си бизнесменът.
Майнренкен е инвестирал много време и пари в своя Mercedes. Той поръчал за него цялостна реставрация, а мощността на мотора била повишена. Колко е силен в момента агрегатът, който първоначално развивал 120 к.с. – това не знае и самият Майнренкен. „Автомобилът никога не е качван на динамометър. Но по моя преценка мощността е някъде около 160 к.с.”, казва той. Комби версиите на модела с „перки” се произвеждали от фирмата IMA в белгийския град Мехелен – общо 2754 броя. Специални автомобили, като катафалки, лекотоварни фургони и линейки, били изработвани от Binz в Лорх и Christian Miesen в Бон. Съвсем малко пътнически комбита са напуснали същите фабрики и днес те се смятат за особено редки.
Да пътешестваш и да плуваш над пътя
Когато се отпуснете върху меко тапицираните седалки на 230 S, първо се чувствате приятно изненадан от солидния и качествен интериор. Например от странния скоростомер с вертикално стълбче, наричан още „термометъра”. Пред него се откроява изящният скоростен лост на волана с цвят на слонова кост. Тъмното дърво на арматурното табло създава уютна атмосфера. Всичко, до което се докоснете в този автомобил, изглежда направено така, че да трае вечно.
Двигателят на Mercedes стартира от първия опит и започва тихо да мърка с шестте си цилиндъра. Скоростният лост на волана превключва според познатата Н-образна схема, първа предавка влиза лесно с едно добре насочено движение на ръката. Веднъж потеглила, „перката” веднага очарова водача си. Той бързо си създава усещане за педалите, а благодарение на сервоуправлението смяната на посоката е лесна като детска игра.
Обикновено движението в Хамбург в края на работния ден не е най-спокойната обстановка, за да шофирате пробно автомобил на повече от 50 години. Този Mercedes обаче ви улеснява – той се усеща като стегнат и компактен и не е никак трудно да прецените къде започва и къде свършва автомобилът. Акустичната обратна връзка с мотора е причина да не чувствате липсата на оборотомер: при 50 км/ч на втора предавка например силата на звука препоръчва да превключите на трета. По принцип обаче двигателят се нуждае от малко по-високи обороти, защото в долния диапазон не му достигат сили. Като цяло 230 S Universal приканва към дълги пътешествия. Той излъчва сигурност, не изисква много внимание, седалките и интериорът създават уют.
От своя страна грамадният Plymouth следва друга философия. Вътре всичко изглежда игриво, почти чудновато, сякаш неговите дизайнери са предпочитали да проектират космически кораби. Погледът се плъзга по групираните в различни блокове уреди на арматурното табло и скосените сини и сребристи форми. Към тях е добавен и подравненият отгоре и отдолу волан, украсен със златисти люспи. Няма как да не се засмеете под въздействието на всички тези детайли. Сякаш сте потънали в друг свят. После обаче автоматичната трансмисия заработва по обичайния начин, макар че за целта първо трябва да откриете цилиндричните и разбира се, хромирани бутони за избор на режим вляво от волана.
Когато натиснете педала на газта, V8 започва да мърмори тихо, но в гласа му се усеща голяма скрита мощ. При Plymouth конструкторите са отдавали най-голямо значение на максималния възможен комфорт. Двигателят винаги разполага с много сили, тристепенният автоматик поема смяната на предавките, а голямото общо канапе отпред би подхождало на някоя гостна от 60-те години. Всичко това в целостта си действа на водача разтоварващо. Ако стабилността на движението в права посока не беше малко далеч от желаната, усещането при шофиране щеше да е идеално. Fury обаче не е проектиран за тесни германски улици – той ви се струва огромен и от време на време се улавяте, че правите резки движения, за да не закачите нещо. Но щом изпълните упражнението, се наслаждавате на екзотичната атмосфера, която ви обгръща, докато спокойно си плувате над пътя.
Заключение
И двата автомобила са силно впечатляващи. По своите полезни качества те с нищо не отстъпват на съвременните комбита и биха се справили без проблеми с всяка задача във всекидневието. Ако ми се наложи да избера с кой от тях да пътувам, бих предпочел модела на Mercedes. Той се усеща като компактен, стегнат и сигурен – идеален за дълги пътешествия. Ако обаче пожелая да се насладя на екзотична ретро атмосфера и да плувам уютно над пътя, изборът ми ще е големият Plymouth.
Текст: Даниел Ендрес
Снимки: Свен Ведемайер