Един прекрасен автомобилен символ на следвоенното възраждане на Германия
Магичното за Mercedes число 300 символизира високите амбиции да бъде създаден най-добрият автомобил в света. Но едва купетата и кабриолетите, наречени 300 S, постигат истински върхове на инженерното изкуство и културата на движение. Шофирахме експоната, показан на Парижкия автосалон през 1951 г.
Импозантният Mercedes 300 S изпълнява всички критерии за автомобил от най-чиста порода. Изискано обзаведеният, красив като картина двуместен модел носи масивната трилъчна звезда върху безкрайния си преден капак с особена гордост. Той произхожда от благородна, иновативна марка, задвижва се от трилитров шестцилиндров мотор с горен разпределителен вал и 150 к.с., а сложната му и скъпа ходова част с двушарнирен заден мост обединява комфортно возене с котешка мекота и сигурно поведение на пътя. Motor Revue, елитно сродно списание на auto motor und sport, излиза с еуфорично заключение: „Няма съмнение, че в случая с 300 S имаме работа с най-добрия автомобил в света.” Възражения предизвиква единствено „старовремската предвоенна каросерия”, но тъкмо тя е в основата на особения чар на този автомобил от най-висок клас.
Мястото си в „залата на славата” моделът 300 S с мощни и игриви извивка на каросерията затвърждава и с малкия си тираж: Само 560 екземпляра от този „автомобил, който господарят шофира сам”, и който отдава почит на лукса и мощността както никой друг германски модел от онова време, са изработени главно с ръчен труд, при това в три варианта на каросерията. Най-напред се появява 300 S Cabriolet A със стръмно издигащ се текстилен гюрук и характерни опъващи щанги. После имотните клиенти са можели да избират и между роудстър с тънка, изцяло потъваща платнена „качулка” и едно извънредно сполучливо в стилистично отношение купе, което изглежда така, сякаш на роудстъра са му скроили очарователен малък твърд подвижен покрив (hardtop). В никой от разкошните и величествени 300 S не се провижда малко остарялата на вид база на лимузината „Аденауер” с нейните 115 к.с. и 160 км/ч максимална скорост. Тя е донорът на двигателя, трансмисията, мостовете и скъсената с 15 сантиметра за 300 S носеща рама от овални тръби с Х-образна конфигурация. Още от предвоенния модел 230 това шаси е част от базовите конструкции на Mercedes, които от 1949 г. нататък биват допълнени с моделите 170 S и 220 S.
Най-първият 300 S Cabrio от 1951 г.
На изложението във Франкфурт през април 1951 г. лимузината, наречена по-късно „Аденауер” най-после отново продължава прочутата предвоенна традиция на висококачествени автомобили на Mercedes от висок клас. Само няколко месеца по-късно, през октомври 1951 г., на 38-ия парижки салон Mondial de l’Automobile се появяват моделите 300 S Coupе и Cabriolet. Техните трилитрови шестцилиндрови мотори са с по-висока степен на сгъстяване и се захранват от три вместо два карбуратора Solex, благодарение на което елегантните двуместни модели разполагат със 150 к.с. Според хрониста на Mercedes Вернер Освалд през 1951 г. са изработени само два мострени модела, едно Coupе и един Cabriolet А. Последният, който на снимките от изложението е все още бял, е оцелял до наши дни и е показан на тези страници в новия си блясък. Безкомпромисната по отношение на перфекционизма и автентичността реставрация е осъществена от специализираната върху модели на Mercedes фирма Mechatronik Classic от Плайделсхайм. Единствено промененият цвят е отстъпка към новия собственик, който не желае да бъде назоваван и за съжаление, е склонен да съобщи малко неща за това бижу. Съобщено ни е обаче, че този първичен 300 S дълго време се е движел в САЩ и че там е бил преустроен доста грубо, като скоростният лост е свален в средата на пода.
За цвят е избрано впечатляващото кремаво, код DB 629, вместо невинното бяло. В този плакатен пастелен тон уникалният поради характера си на прототип автомобил е бил пребоядисан още през 1955 г. Своята тайнствена идентичност той разкрива чрез 28 тънки разлики, като повечето засягат каросерията и интериора. Най-забележими са детайли като декоративната лайстна в средата на торпедото, мигачите като в лимузината, липсващите лампи за осветяване на номерата и някак незавършените на вид рогове на броните.
Но когато се качи в този разкошен кабинет с антикварна мебелировка, който посреща водача с най-фина кожа, два вида фурнир от благородна дървесина и изобилие от хромирани изтеглящи се и въртящи се превключватели, познавачът регистрира най-значителната разлика в сравнение с бъдещите манифактурни изделия в малки серии. Тежките, широки портали на 300 S с изкусно моделирани загатнати стъпенки в първоначалния модел се отварят над точно очертани, широки прагове, докато пасажерите в редовно произведените 300 S могат да видят там само част от пътя. При тях издадената част на рамата стига до страничната стена.
Луксозна шосейна яхта
Усещането при шофиране на 300 S, като изключим осезаемия поток свеж въздух при отворен гюрук, не се отличава много от впечатлението в наскоро шофираната лимузина 300. След изпълнено със страхопочитание натискане на стартовия бутон шестцилиндровият мотор се събужда с дрезгав глас и хармоничен празен ход. Усилията при работа с волана, спирачките и скоростния лост, са поразително малки. Големият, широк автомобил се управлява с учудваща лекота и още от първите километри се движи равномерно и плавно. Скоростният лост на волана за пореден път издига шофирането на тази величествена каляска до нивото на държавнически акт. От извисената позиция в широкото кресло постоянно виждате „щастливата звезда на всички пътища” (тогавашния слоган на Mercedes) в края на безкрайния хоризонт на торпедото. .
Гарантирайки защитеността ви, това скъпоценно съкровище ще ви поведе по тесните шосета, които, подобно на ручейчета, търсят своите случайни пътища между лозята край Безигхайм. Лекият луфт на кормилната уредба със сачмено-винтов механизъм около централното положение на волана ви изпълва с въодушевление, хромираният пръстен на клаксона задейства и мигача; възниква усещането, че стоящите педали могат да се натискат с повече усет. Ясната графика на контролните уреди напомнят за „понтона” на баща ви, на борда има манометър за маслото, добре би било да има и оборотомер. Иска ви се да се сближите още повече с еластичния шестцилиндров мотор, чийто капацитет за междинно ускоряване ви вдъхновява и чиято охота за високи обороти ви удивлява, и да проверите какви са действителните му възможности. Но и така напредвате доста енергично, впечатлени от способността на окачването да поглъща неравности. Дори при висока скорост в завои то се справя уверено, без водачът на тежкия кораб да изпита страх. Накрая ни остава само да пожелаем на този чистокръвен 300 S по-често да бъде шофиран и по-малко да стои в гаража.
Заключение
Рядко ми се случва удоволствието да шофирам един толкова елитен и чистокръвен автомобил като Mercedes 300 S. Това, което го отличава, не е само неговата направа, плод на художествен занаят. Мощността, комфортът и поведението на пътя в началото на 50-те години са изпреварили далеч времето си. Единствено разточително оформената каросерия напомня за предвоенната епоха.
Инфо: Шедьоври на Mechatronik
Кремавият 300 S Cabriolet, който представяме тук, отпразнува своето възраждане в Mechatronik Classic в гр. Плайделсхайм. Специализираното предприятие, основано през 1996 г. от Франк Рикерт, бивш инженер от AMG, е един от първите адреси, когато става дума за поддръжка, ремонт и реставрация на автомобили Mercedes от висока класа. Тук впечатлява и многообразието на дейностите. Независимо дали има нужда от изграждане на каросерия, поправка на кожен салон, логистика с набавяне на резервни части или работа по двигателя, всичко може да се намери под един покрив.
Текст: Алф Кремерс
Снимки: Ули Йоос