Двата динамични SUV модела от компактния клас обещават, че рядко ще ви оставят да скучаете
С времето постепенно успяхме да свикнем с идеята за SUV модели със спортни амбиции. Свикнахме и с факта, че MINI, специално с модела си Countryman, вече съвсем не е „мини“. Защото един поглед към параметрите на MINI Countryman John Cooper Works All4 показва недвусмислено, че името определено не е единственото наистина дълго нещо в този автомобил – дължината на каросерията при актуалното поколение на модела възлиза на цели 4,30 метра, което е със 17 сантиметра повече в сравнение с предшественика.
А как стоят нещата при Mercedes? Тук откриваме означението GLA 250 4Matic, зад което всъщност се крие двулитров бензинов турбодвигател. Най-малкият SUV на марката от Щутгарт е съоръжен със система за задвижване на четирите колела, но това не го превръща във всъдеход. Подобно на Countryman JCW, GLA 250 играе ролята на флагман в своето моделно семейство (извън версията AMG) и залага повече на лайфстайл излъчването, отколкото на което и да е от качествата, характерни за един всъдеход.
Видно е, че между двата модела има много сходства – и все пак те значително се отличават по своите характери. Външно GLA е доста по-дискретен, макар отскоро да се перчи с нова предна решетка с двойни хоризонтални ламели. Формата на каросерията силно се доближава до актуалното издание на А-класата, с всички добри и недотам добри последствия от това. Последните касаят най-вече пасажерите на втория ред седалки, където мястото за краката и главите е доста оскъдно. Практично решение е сгъваемата седалка до водача, позволяваща превозването на предмети с дължина два метра. Оттам насетне обаче товарният обем е по-малък и доста по-нефункционален в сравнение с MINI. При него седалките с почти състезателни контури предлагат значително повече място за хора с по-едро телосложение. Освен това кожата и алкантарата се усещат по-качествени, отколкото в GLA. Просторът и на четирите места (петото място и в двата автомобила е има по-скоро пожелателен характер) в MINI е значително по-изобилен, отколкото в Mercedes. Същото се отнася и за багажното отделение – MINI с лекота поглъща между 450 и 1390 литра, полезният товар също е по-голям спрямо този на GLA.
Комфортният GLA
Върховият модел в гамата на Countryman струва над 75 000 лева, като серийно се екипира с шестстепенна механична трансмисия, а осемстепенният автоматик се доплаща. На пръв поглед цената на JCW е доста внушителна дори на фона на никак не евтиния GLA, при който седемстепенната трансмисия с два съединителя е стандарт. На клиентите на марката с трилъча звезда обаче им се налага да се бръкнат надълбоко за редица опции като LED светлини или адаптивно окачване, навигационната система също е значително по-скъпо удоволствие, отколкото при JCW. Ако търсите още повече мощност при Mercedes, може да се насочите към AMG – фамозният GLA 45 започва от 101 000 лева, като срещу тази сума получавате 381 к.с. и изключителна динамика. GLA обаче очарова с темперамент още във версията 250 с нейните 211 конски сили. Това се дължи в основна степен на максималния въртящ момент от 350 Нм, който се достига още при 1200 об./мин. Задвижващият агрегат на GLA осигурява превъзходна тяга от практически всички работни режими – при това благодарение на двойното си предаване в съчетание с безупречно сцепление. Времето за ускорение от място до 100 км/ч е с три десети от секундата по-малко в сравнение с MINI. От друга страна обаче Mercedes се нуждае от около два метра повече спирачен път от 100 км/ч. Този недостатък му коства много точки въпреки богатия набор от асистиращи системи.
На пътя GLA се усеща като по-балансирания, но не и като по-спортния от двата SUV модела. В завоите GLA е предвидим, с лека склонност към недозавиване и, благодарение на малката височина на каросерията и предлаганото като опция окачване с адаптивни амортисьори, почти не допуска силни колебания на каросерията. Дори в спортен режим ходовата част се справя забележително с абсорбирането на неравности по настилката. Добро впечатление оставя и трансмисията с два съединителя, която винаги съумява да подбере подходяща спрямо ситуацията предавка, но въпреки това не достига рафинираността и пъргавината на осемстепенния автоматик в JCW.
MINI демонстрира характер
При движение по сравнително прав участък MINI показва наяве предимствата на своята по-висока с 20 к.с. мощност едва над 130 км/ч. Факт, който не се променя и от изкуствено генерирания от страна на аудиоуредбата спортен звук – той е откровено дразнещ и бихме ви препоръчали да деактивирате. Освен това MINI изразходва средно с 0,3 литра на 100 км повече от Mercedes.
Всички оплаквания обаче приключват окончателно веднага щом JCW стъпи на път със завои. В режим Sport снабденият с двурежимни адаптивни амортисьори и изключително прецизно кормилно управление модел демонстрира направо изключително за представител на SUV категорията поведение – и напълно очаквано преминава слалома с три километра в час по-висока скорост в сравнение с GLA. Режимът Offroad от своя страна е едно от забавните неща в автомобила. Ако шофирате MINI по черен път, на дисплея се появява изображение на Monstertruck. Няма спор – клиентите на MINI си падат по подобни закачки. Иначе, подобно на GLA и тук проходимостта се изчерпва до възможност за бързо каране по относително равни черни пътища или друг вид лишена от асфалт настилка без сериозни препятствия по пътя – макар че сами по себе си и при двата автомобила системите за задвижване на четирите колела работят направо чудесно и практически неусетно за водача.
В крайна сметка MINI побеждава, защото е едновременно по-практичен и по-забавен за шофиране от GLA. Екстремното изпълнение John Cooper Works си заслужава парите, но всъщност и това е обстоятелство, с което вече сме свикнали.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. MINI
Типично за MINI – по отношение на динамиката на пътя този автомобил фактически няма равен на себе си в своя клас, а дизайнът му го отличава ярко от всички конкуренти. Вътрешното пространство е значително по-просторно и по-функционално в сравнение с GLA.
2. MERCEDES
Мощният двулитров турбодвигател носи на иначе комфортния модел на Mercedes респектираща динамика при ускорение. По-слабите в сравнение с противника спирачки и по-тясно скроеното вътрешно пространство му отреждат второ място в крайното класиране.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ахим Хартман