Впечатленията ни от първата среща с класика на Opel в малкия клас.
Когато фактите говорят… Няма място за спор - в момента обективните обстоятелства очертават много положителна картина, на каквато в Opel не са се радвали от много дълго време. Въпреки целия скептицизъм и неизбежните при подобни мащабни трансформации конспиративни теории, раздялата с американския гигант и преминаването в лагера на французите от PSA засега носи на германската легенда от Рюселсхайм предимно позитиви. И те не се изчерпват само с положителния финансов баланс, а личат ярко и в начина, по който изглежда и се държи шестото издание на Corsa.
Corsa е типичен Opel. Факт!
Не е тайна, че Corsa използва CMP – разработената от инженерите на PSA модулна конструктивна архитектура. Тя е френска, факт. Но в същото време е изключително модерна, целесъобразна и перспективна, както ще ви каже всеки специалист в бранша. Не само френските… Освен това технологичната основа остава скрита дълбоко в анатомията на Corsa, чиято външност излъчва категорична принадлежност към гамата на Opel. Няма и следа от порочни „badge engineering” похвати – ако изключим цялостните пропорции на каросерията, дизайнът на Corsa е коренно различен от този на френския му събрат Peugeot 208. Германската интерпретация е по-сдържана и спокойна, без подчертания импресионизъм на 208 и в пълен синхрон със стила на последните поколения Astra и Insignia. В интериора френският авангардизъм е отстъпил място на прагматична елегантност, а човек не се нуждае от допълнително време, за да разбере кое къде и защо. Просто сяда и потегля.
При това усещането на мястото зад волана с класически размери и разположение е много по-приятно от това при предходното поколение на Corsa. Отлично оформените, солидно тапицирани седалки вече са с почти три сантиметра по-ниско, което постава водача „във”, а не „върху” автомобила и в оптимална позиция спрямо леко обърнатия към него голям екран на централната конзола – отлични предпоставки за динамично шофиране. Между другото, структурата на предните и задните седалки (-10 кг) също има принос за намаляването на теглото на Corsa с около 100 килограма в сравнениение с предходното поколение – най-лекият вариант тежи под един тон, което е забележително постижение за автомобил с дължина четири метра и подобно оборудване. Основната заслуга е на широката употреба на високоякостни стомани в структурата на каросерията, леките алуминиеви двигатели (-15 кг), оптимизацията на елементите от ходовата част и алуминиевия преден капак (-2,4 кг).
Всичко това възвръща славата на Corsa по отношение на баланса между вътрешно пространство и динамика на пътя, чиито основи поставя още първото поколение на модела през 1982 година и в съчетание с впечатляващото ниво на оборудването предизвиква основания за сравнение с горните класове.
Малките са пораснали
Corsa вече е по-дълга от Kadett D и достига габаритите на Astra F – още един факт, който дава чисто обективно отражение върху простора в купето. Пътниците отпред пътуват удобно независимо от ръста си, пространството отзад е на обичайните за класа нива, а багажникът побира напълно приемливите за семейна употреба 309 до 1081 литра.
Листата с допълнителното оборудване е внушителна. Факт. Премиерата на матричната LED система на предните светлини в този клас е достатъчно ярко доказателство за сериозните намерения на Corsa, към което по желание могат да се прибавят тапицерии от естествена кожа, екрани с диагонал до 10 инча, Apple Carplay, Android Auto, онлайн навигация, безжично зареждане на смартфони, адаптивен темпомат и асистент за поддържане на лентата за движение. Цифровият блок на контролните прибори със седеминчов екран е модерно решение, но стандартната алтернатива с класически кръгли циферблати не отстъпва по нищо. Факт.
Гамата от три бензинови и един дизелов двигател (виж таблицата) е прегледна, позната и напълно изчерпателна. На по-късен етап ще последва и електрическата Corsa-e със 100 кВт. В златната среда определено е 1.2 DI Turbo със 100 к.с. и механична предавателна кутия, но почитателите на комфорта несъмнено ще харесат и версията със 130 к.с. и серийна осемстепенна автоматична трансмисия.
Пълна хармония
Всъщност не е необходимо нищо повече. Факт. Corsa се държи на пътя динамично, чевръсто и с порядъчно високо ниво на комфорт. Без никакви сензации, но и без забележими пропуски – точно като истински Opel. Управлението е точно без излишна острота, окачването реагира стегнато, но без да ненужна твърдост.
Очевидно е, че солидната конструктивна основа не е затруднила особено германските инженери в намирането на най-добрите настройки в духа на марката въпреки значително намалените разходи за разработка (-28%). Решения като преместването на електрическия сервомотор от кормилната колона на рейката, мерките за усилване на предния мост и прогресивната настройка на самото сервоуправление не са скъпи, но дават голям положителен ефект при амбициазен стил на шофиране по изпълнени със завои отсечки и улесняват водача в ежедневния трафик.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Corsa дава подобаващ отговор на всички съмнения. Новият модел е елегантен, атлетичен и модерен, предлага сериозни технологии с реални предимства. Накратко – истински Opel. Дали това се дължи на PSA или е постигнато въпреки французите? Няма никакво значение. Факт.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: Opel