Въпреки че отвън почти не личи, при новата Panamera не е останало почти нищо непроменено
Започнало е да се смрачава, трафикът в края на работния ден държи в здравите си обятия града и околностите, а сега започва и да ръми. Или с други думи – идеални условия за първо тестово шофиране на новата Panamera 4S.
Както и досега, моделът има амбицията да обединява в едно спортен автомобил и луксозна лимузина – нещо, което предшественикът успяваше да прави добре, но далеч не идеално. При второто поколение инженерите поставят фокуса преди всичко върху всекидневието – а то предлага малко слънчеви крайбрежни шосета, но пък много задръствания и тегаво движение с потегляния и спирания. Благодарение на надарения с голям усет темпомат с регулиране на дистанцията това вече не изглежда толкова отблъскващо. Подобно на добър професионален шофьор Panamera следва самостоятелно движещия се отпред автомобил, спира плавно зад него, за да потегли без придръпване, когато колоната се раздвижи.
Не по-малко впечатляващи са предлаганите по желание матрични LED светлини. 84 самостоятелно управлявани диода от всяка страна не само осветяват ярко ставащото на пътя, но и „маскират” другите участници в движението толкова умело, че в повечето случаи дългите светлини могат да останат постоянно включени. Една камера регистрира движещите се отпред или насреща автомобили, а системата „изрязва” за тях коридор в светлинния сноп. В замяна на това пешеходците и препятствията отстрани на пътя биват осветявани целенасочено; фаровете вече са станали толкова интелигентни, че при силно отразяващи пътни знаци или указателни табели потъмняват леко, за да не заслепяват водача.
Идва часът на комфорта
Разликата с предшественика е огромна не само при електронните системи за подпомагане и безопасност – комфортът на окачването също е спечелил много. Въпреки че тестовият автомобил е оборудван с 21-цолови колела, предлаганото срещу доплащане адаптивно пневматично окачване реагира чувствително на къси вдлъбнатини и напречни ръбове по настилката. Наистина в като цяло стегнато настроената Panamera не изпитвате усещане за пътешествие на седмото небе като в S-класата, но грубата твърдост вече я няма. Дори в положение Sport окачването запазва приличен остатъчен комфорт.
Друго, което прави впечатление е, че Panamera сега вече може и да бъде тиха. При спокойно и уютно шофиране в двойно остъкления срещу доплащане интериор не проникват почти никакви шумове от ходовата част, въздушния поток или двигателя, от което печели комфортът при дълги пътешествия. Който иска от време на време да продухва ушите си, може, както и преди, да поръча спортен ауспух, който при натискане на бутон отваря акустичните шлюзове.
Високото равнище на комфорта се допълва от адаптивни спортни седалки отпред с регулиране в 18 посоки (3261 евро), подвижна опора за бедрата и добра странична опора. Отзад продължава да има две самостоятелни седалки с интегрирани опори за глава, разделени от централна конзола с командно табло за инфо-развлекателната система. Все пак вътрешният простор е спечелил от по-дългото с около три сантиметра междуосие, благодарение на което и по-високи спътници могат да се настанят удобно.
Дори багажникът на новата Panamera с неговите почти 500 литра вече навлиза в зоната на A8 и компания. За разлика от класическите седани закръглената полегата задна част с голям капак и сгъващите се задни облегалки позволяват по-гъвкаво поемане на товари. Вече никой не може да каже, че едно такова Porsche е непрактично.
Не всичко обаче е идеално. Например местата за дреболии, както и преди, са рядкост, най-вече липсва кутия на централната конзола пред лоста за автоматичната трансмисия, а и джобовете на вратите са доста тесни. Обзорът също не е много добър, което се дължи и на високите задни облегалки. Така камерата за заден ход става почти задължителна. Най-много привикване обаче изисква новата система за управление на функциите. При отстраняването на бутоните от централната конзола специалистите от Щутгарт са проявили последователност и сега повечето функции се активират от сензорни полета, които изглеждат елегантно, но не могат да бъдат напипани на сляпо (виж теста за свързаност на с. ).
В замяна на това никакво привикване не изискват основните елементи за управлението – воланът и педалите. Въпреки че положението на седене е изместено нагоре с 15 милиметра, и в новата Panamera изпитвате усещания като в истински спортен модел. При тестовете за динамика на пътя времето е сухо и сега автомобилът трябва да покаже, че допълнителният комфорт не е за сметка на управляемостта. И сякаш е прочел нашите мисли, 4S се провира между пилоните с почти 4 км/ч по-бързо от своя предшественик – което е наистина много!
Тук му помага новият, предлаган по желание, управляем заден мост, чиито колела се отклоняват при завиване с до 2,8 градуса. При ниска скорост това подобрява маневреността на петметровия колос, а при висока – повишава стабилността на движение, без да се усеща като нещо изкуствено или нехармонично. Спортната машина за любители не чака да я молят, за да влезе в завой, създава добро сцепление на предния мост и преодолява завоите бързо и без клатене. Друга мярка за повишаване на доверието са предлаганите по желание керамични спирачки – 32,5 м спирачен път при 100 км/ч са върхова стойност не само за лимузини. Дори един 911 GT3 се нуждаеше в теста от 32,6 метра, тоест с една идея повече.
Базов мотор като за Porsche
И след като вече сме започнали да се удивляваме: обратното ускоряване от 0 до 100 км/ч отнема само 3,9 секунди. При това под алуминиевия преден капак работи по-слабият от първоначално предлаганите два бензинови мотора, 2,9-литров V6 турбоагрегат с 440 к.с. Неговите турбокомпресори са разположени в горещата вътрешна част на V-образната цилиндрова конфигурация, което скъсява пътя на отработилите газове и свежда до минимум турбозакъснението.
Действително шестцилиндровият двигател още при ниски обороти се напряга на стартовите блокчета и след един миг за поемане на въздух се устремява неудържимо през целия оборотен диапазон. По мощният със 110 к.с. четирилитров V8 във върховия модел Panamera Turbo ще трябва да положи много усилия, за да оправдае разликата в цените от 40 000 евро. В полза на 2,9-литровия вариант говори и неговият разход: с 10,7 л/100 км той слиза с 2,4 л под разхода на предшественика, а при по-леко натискане на газта може да се шофира и с по-малко от осем литра. И това – въпреки че допълнителната техника поставя кръст на всички усилия за по-лека конструкция. Наистина в сравнение с предходния модел напълно зареденият 4S е с 12 килограма по-лек, но тъй като вместимостта на резервоара е намалена с 25 литра, в действителност Panamera II дори е станала по-тежка.
За пестене на гориво помага обаче също разработената наново осемстепенна предавателна кутия с два съединителя, при която двете последни предавки са много „дълги”. Така лимузината с четири врати достига максималната си скорост на шеста предавка, докато седмата и осмата степен намаляват нивото на шума и разхода. Освен това разработената заедно с ZF трансмисия импонира със своите чудесно бързи и почти несъпроводени със сътресения прекъсвания при превключване. Дори при комфорта на потегляне – честа слабост на трансмисиите с два съединителя – почти не може да се усети разлика с автоматиците с хидравличен преобразувател.
В крайна сметка новият голям модел с четири врати заслужава доста сериозна похвала, тъй като е станал не само по-комфортен, но и по-чевръст и по-икономичен. Всички, които по принцип харесват идеята една петметрова луксозна лимузина да бъде превърната в спортна машина, могат истински да заобичат второто поколение на Panamera.
ОЦЕНКА
Новата Panamera е значително по-комфортна, по-практична и по-мултимедийна. Благодарение на превъзходната си динамика на пътя и дълбоката позиция на седене тя все пак запазва изключителното си положение на спортист сред луксозните лимузини.
Каросерия
+ Обширно вътрешно пространство отпред и отзад
Багажник с променлив обем
Висококачествена изработка
Много добри контролни уреди
Навигация с онлайн връзка
– Малко места за дребни предмети
Ограничен обзор
Отчасти усложнено управление на функциите
Комфорт при движение
+ Точно реагиращо въздушно окачване
Слаби шумове в купето
Удобни седалки отпред и отзад
– Стегнати като цяло настройки
Двигател/силово предаване
+ V6 турбомотор със силна междинна тяга и охота към високи обороти
Комфортна трансмисия с два съединителя
Поведение на пътя
+ Извънредно чевръсто поведение
Неутрално влизане в завой
Прецизна кормилна уредба
Стабилно движение в права посока
Високо ниво на сцепление
Безопасност
+ Много добри светлини
Здраво ловящи спирачки
Богат набор от асистенти за безопасност
Екологичност
+ Сравнително нисък разход
Бързодействаща старт-стоп система
– Високо тегло
Силен шум със спортен ауспух
Разходи
+ Дълги сервизни интервали
– Висока цена
Скъпи екстри
Големи застрахователни премии
Само две години гаранция
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт