Големият седан на Toyota се завръща на Стария континент. Тест.
19 милиона – това е количеството автомобили, които Toyota са продали от този свой модел за последните 37 години, след премиерата му през 1982 година. Само за сравнение – за да продадат 21,5 милиона автомобила от митичната „костенурка“, на VW им отнема 58 години.
Както несъмнено знаете, основният принос за този грандиозен успех на Camry се дължи на неговите продажби най-вече в Северна Америка, и по-точно в Щатите. В Европа през последните 15 години най-големият седан на Toyota беше Avensis. През това време Camry продължаваше да се търси от американците като топъл хляб – моделът още от 80-те години се превръща в често срещана гледка по пътищата там и през голямата част от годините си на производство се числи към най-добре продаваните модели леки автомобили в Щатите въобще. До днес около половината от годишното производство на Camry (около 700 000 автомобила) се купува именно от американски клиенти. Ако трябва да отговорим защо този модел успя да се наложи толкова силно, отговорът е доста прост – защото той от самото начало съчетава по удивително умел начин най-доброто от ценностите на Toyota като изключителна надеждност, педантична изработка и афинитет към рафинираните технологии с така търсения в Щатите комфорт.
Завръщане на Стария континент
Сега за радост на мнозина най-новото издание на този легендарен за мнозина модел се завръща в Eвропа. Още първото впечатление от автомобила е повече от приятно – дългият 4,89 метра седан изглежда едновременно по японски изискан и по американски представителен. Хромовата украса е внимателно съсредоточена само в ключови за оформлението на автомобила детайли и в никакъв случай не кара Camry да изглежда натрапчиво „лъскав“. Линиите на каросерията са плавни и спокойни, силуетът е елегантно издължен. Под големия заден капак се крие обемист багажник с вместимост 524 литра – за разлика от много други хибриди, при които акумулаторната батерия „изяжда“ голяма част от товарното пространство, тук човек спокойно може да разположи всичко необходимо за една семейна ваканция.
Просторен и комфортен интериор
Отвътре пък ни очаква точно това, което подобава да открием в един елитен японски автомобил, разработен приоритетно за американския пазар – много място и разточително оборудване за комфорт. Междуосното разстояние на базирания на платформата TNGA модел възлиза на 2,83 метра, затова и фактът, че в задната част на салона пътниците в Camry се радват на простор, сравним с някои представители на луксозния клас, не бива да учудва никого. При върховото ниво на оборудване Luxury наред с кожените тапицерии, електрическото регулиране на предните седалки, инфо-развлекателната система и куп други удобства, клиентите получават серийно и висококласна озвучителна уредба, както и тризонална (!) автоматична климатична инсталация. Позволих си да привлека вниманието ви към последния факт не защото подобна опция е единствена по рода си във висшия сегмент на средния клас, а защото дори в споменатото най-скъпо изпълнение Camry струва точно 73 999 лева. По-достъпните нива пък се предлагат на цени между 60 999 и 68 999 лева. Или казано на съвсем прост език, на българския пазар в момента не се предлага друг седан с подобно оборудване, размери и възможности, който да може да се конкурира успешно с цените на Camry.
Материалите са отлични както на вид, така и на допир, ергономичната концепция също е изчистена и логична. Особено добро впечатление прави превъзходната позиция зад волана, която предразполага към дълги и безметежни преходи – факт, който ни направи отрадно впечатление и при базирания на същата платформа Lexus ES.
Тихо, мощно и ефективно хибридно задвижване
А какво се крие под предния капак? Както може и да се очаква – добре познатото хибридно задвижване с 2,5-литров двигател с вътрешно горене и електромотор, генериращо максимална системна мощност 218 конски сили. В града Camry се движи изключително тихо и плавно, възползвайки се от всички предимства на последното поколение на хибридната технология на Toyota. За разлика от много други свои хибридни събратя обаче, автомобилът се оказва не по-малко добре подготвен и за дълги пътувания – дори на магистрала нивото на шум от двигателя остава съвсем ниско, характерното ръмжене, предизвикано основно от конструктивните особености на безстепенната трансмисия, се чува единствено при по-рязко форсиране. Иначе динамиката е повече от задоволителна, а средният разход на гориво в теста отчете точно 6,1 литра на сто километра, като стойността би била и по-ниска ако не беше доста продължителния преход по магистрала – например консумацията за изминаването на отсечката София – Подбалканския път – Карлово – Пловдив отчете едва 5,4 литра, при това при доста динамичен стил на шофиране.
Комфортът на возене също е сред сериозните предимства на модела – окачването се справя много добре с абсорбирането на неравностите по настилката, като същевременно поддържа страничното накланяне на каросерията в неочаквано малки за такъв тип автомобил граници. Управлението е хомогенно и достатъчно прецизно, създавайки усещане за увереност както при ниски, така и при високи скорости.
ОЦЕНКА
Завръщането на Toyota Camry в Европа е чудесна новина съвсем не само за заклетите фенове на този тип модели. Защото това е един солиден, просторен, комфортен и елегантен начин, който по прекрасен начин напомня за най-важните ценности, с които свързваме името Toyota. Автомобилът е изключително приятен за дълги пътувания, хибридното задвижване осигурява впечатляваща ефективност, а цената е неочаквано разумна предвид направо разточителното оборудване.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Toyota