15% от акционерите и италиански закон забавят процеса
След одобрението на акционерите за предложеното сливане на Fiat и Chrysler, Серджо Маркионе, оглавяващ и двете компании, се чувства несигурен през последните няколко месеца. Той ще изчака да разбере дали да отложи сливането, заради нарастващия интерес за продажба на акции, който инвеститорите проявяват.
Маркионе планира да съчетае двата автомобилни производителя в обща компания Fiat Chrysler Automobiles, регистрирана в Холандия, като си проправява път към американския пазар. Това трябва да доведе до подпомагане на финансирането на амбициозния бизнес план за увеличаване на годишните продажби на превозните средства в световен мащаб до 7,0 млн. единици през 2018 г. от 4,4 млн. през миналата година и издигане на компанията до седма по големина в света.
При допитване на Fiat на извънредното събрание на акционерите на 1 август, предложението за сливането на компаниите спечели с мнозинството от две трети. Според Серджо Маркионе обаче сливането ще бъде отложено, ако Fiat трябва да похарчи повече от 500 милиона евро (669 млн. долара.), заделени за изкупуване на дяловете на акционери, които не са заинтересовани от Fiat Chrysler Automobiles.
Цената за изкупуване, поставена от акционерите, е 7727 евро за акция. Спадът в цените на акциите на пазара прави офертата на Fiat привлекателна за инвеститорите. "Колкото повече пада стойността на акциите на други компании, толкова повече се увеличават очакванията на хората към нас, което на свой ред увеличава броя на хората, които продават дяловете си", коментира експерт.
Oще една пречка около приключването на сливането е, че на 6 август Fiat отчете най-ниското си ниво, откакто компанията обяви, че ще изкупи акциите на Chrysler през януари.
Продаването на всички акции и излизането от дадено дружество срещу сума в брой е право, предоставено на инвеститорите съгласно италианското законодателство.
Акционерите, които не са присъствали на заседанието на 1 август,но имат желание да продадат акциите си, все още имат опция за разплащане в брой. "Завършването на сливането е по-близо отвсякога, въпреки че 15% от акционерите не подкрепят проекта.", сподели анализаторът на ISI Group - Арндт Елингхорст. „Ние очакваме, че само 5,18% от акционерите ще упражняват своите права за излизане от бизнеса, което ще улесни сделката."
Според Маркионе изкупуването на акциите може само да забави приключването на сливането, но не и да го предотврати. „Нека не бъркаме проблема със забавянето и нашата стратегия”, заяви той : "Забавянето е само подробност."
Fiat вече е собственик на 100 % от Chrysler и Маркионе заяви, че най-лошото, което може да се случи, ще бъде забавяне на инвестициите, посочени в бизнес плана за Fiat Chrysler Automobiles, които той представи през май миналата година.
В края на юни Fiat и Chrysler са имали налични комбинирани парични резерви от 21,8 милиарда евро. Fiat обаче не разполага с пълен достъп до резервите, заради редица ограничения, поставени от Chrysler.