Първи впечатления от новото поколение на модела
Range Rover Sport вече е традиционна част от гамата върхови модели на британската марка със своята по-динамично оформена спрямо класическия вариант каросерия. Карахме новото поколение на елитния всъдеход във версия plug-in хибрид, както и във върховото изпълнение P530, задвижвано от осемцилиндров мотор на BMW с 530 к.с.
Накратко идеята на Range Rover Sport представлява следното – взема се един класически Range Rover, линията на покрива се снишава с пет сантиметра, променя се задния надвес без да се пипа междуосието, като същевременно се правят промени по оформлението на задната част и се добавя по-динамична странична линия на прозорците. Като цяло автомобилът получава и по-спортни настройки, но предвид теглото от 2,5 тона на флагмана с V8 двигател е трудно да очакваме поведение като на трениран спортист.
Не може да се отрече обаче, че на пътя автомобилът се усеща значително по-чевръст от стандарния Range Rover, което се дължи на факта, че Sport e получил доста сериозни промени по ходовата част: автомобилът разполага с двукамерни пневматични елементи, 48-волтова система за стабилизиране колебанията на каросерията, както и завиваща функция на задните колела с ъгъл до 7,3 градуса. В резултат на всичко това огромната и тежка каросерия се оказва учудващо приятна за управление, усещането от волана също си го бива. Доколкото това е възможно, като за петметров SUV този модел се оказва сравнително лесен, ако не чак приятен за маневриране дори в градски условия.
За разлика от произвеждания между 2013 и 2022 година предшественик, под предния капак на върховия модел P530 вече не работи петлитров осмак с механичен компресор, а 4,4-литров с два турбокомпресора. Въпросният V8 с 530 к.с. Jaguar Land Rover доставя от BMW, където агрегатът е известен с вътрешнофирменото означение N63. Британците са адаптирали отделни елементи, сред които картера, но характеристиките на двигателя са останали непроменени. Интересно е да се отбележи, че тук моторът N63 далеч не реагира толкова настървено при подаване на газ, колкото например в BMW M850i: при британския всъдеход има кратка фаза на замисляне, преди тягата да придобие драматични очертания.
Във всекидневието това няма особено значение, тъй като цялостното представяне на задвижването е грандиозно. В комбинация с ефективната звукоизолация, в разкошния интериор на Range Rover бързо ще забравите, че по-леките с около 200 кг преки конкуренти се държат значително по-динамично на пътя.
Лукс вместо спорт
Не бива да забравяме, че спортното представяне никога не е било на първо място в един истински Land Rover. Много по-смислено е човек да се наслаждава пълноценно на великолепния комфорт на широките и свръхудобни кресла, например. Въпреки снишената линия на покрива, мястото във височина е в изобилие, а високата позиция с гледка във всички посоки е съхранена. Направо сме възхитени и от подглавниците с регулируеми странични опори от двете страни на главата. Леко неудобно на моменти е единствено самото регулиране на седалките, което става от сензорния екран. Затова пък познатите от Jaguar F-Pace въртящи и натискащи се регулатори за климатика, подгряването и охлаждането на седалките функционират чудесно. За допълнителен комфорт се грижи вграденото в подлакътника климатизирано отделение.
Наред с комфорта, друга ключова черта за автомобилите на британската марка са солидните способности извън пътя. Е, съгласни сме, че да притежавате автомобил за около 300 000 лева и да държите да го прекарвате през невъобразимо трудни терени е малко странно, но все пак – възможността да го направите е важна. Разбира се, проходимостта и тук не е неограничена, най-малкото заради 23-цоловите колела. Все пак в офроуд режим автомобилът с положителност може повече, отколкото голямата част от собствениците му някога ще пожелаят от него. Много приятно е и хомогенното управление, което прави дирижирането на петметровия колос почти приятна задача.
Версиите plug-in хибрид имат някои ограничения по отношение на проходимостта. Това се дължи на факта, че при P440e и P510e дъното на автомобила е със седем милиметра по-близо до земята, поради необходимостта от осигуряване на място за 38,2-киловатчасовата батерия, която на уолбокс се зарежда с до 7 кВт, а на бърза зарядна станция с постоянен ток – с до 50 кВт. Електрическият пробег по WLTP надвишава 100 километра. Задвижването на двете хибридни версии се отличава само по определяната от електрониката системна мощност: и при двата варианта динамиката при движение само със 105-киловатовия интегриран в трансмисията електромотор води динамиката е по-скоро скромна. За сметка на това хибридният режим функционира превъзходно, включително при почти празна батерия. Което не е чудно предвид факта, че дори само ДВГ разполага с 400 коня. И все пак – Sport? Силно казано, защото P510e тежи невероятните 2,8 тона. Но, както вече казахме, това няма особено значение предвид останалите качества на машината.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки че моделът носи наименованието „Sport“, негов основен коз е великолепният комфорт, както и сериозният електрически пробег на plug-in хибридните версии. Когато е необходимо, масивният SUV може да се справи и с доста сериозни предизвикателства извън пътя.
Текст: Томас Хелманциг
Снимки: Land Rover