Героят на завоите в ново издание - Renault Clio RS
Старото Renault Clio RS беше нашият герой – свиреп и жаден за завои. Сега идва новото. Има ли RS нещо повече?
Последната ни среща със старото Renault Clio RS се състоя преди една година. Рано сутринта мъглата се вдигаше от ливадите на „Контидром”, в гористата местност между Йеверзен и Линдведел. Renault Clio RS направо летеше по правите участъци с рева на атмосферния си двигател, докато двулитровият мотор не достигаше с метален звук ограничителя малко под 8000 об./мин. Автомобилът профучаваше по завоите, в които поднасянето при промяна в натоварването можеше да се парира само с едно докосване на газта с палеца на крака. Да, старото Renault Clio RS беше як, твърдо окачен, леко небрежно сглобен, неикономичен, безразсъдно смел и при изключена ESP – зъл малък автомобил. Накратко казано – беше страхотно.
Какво общо има това с новото Renault Clio RS? Всичко! Защото в четвъртото си поколение Renault го усъвършенства чрез един по-икономичен с почти 2 л/100 км бензинов турбодвигател с директно впръскване, шестстепенна трансмисия с два съединителя, с изкуствено усилване на звука и система за контрол при стартиране. Сега изпробваме тъкмо нея: Renault Clio RS буботи глухо на празен ход. Дръпваме за няколко секунди и двете планки за превключване на волана, левият крак е на спирачката, а десният на газта. Оборотите се колебаят около 2500 в минута, вдигаме крак от спирачката и Renault Clio RS се изстрелва за 6,7 секунди до 100 км/ч. При това трансмисията с два съединителя не бърза да превключва, но все пак и в режима Race минава самостоятелно на по-висока предавка, тъй че оборотите на мотора да не достигнат ограничителя.
Renault Clio RS е по-отзивчив към ежедневните нужди
Renault Clio RS спира неистово преди завоя, но сравнително рано започва да влачи, недозавивайки. Следователно трябва бързо да отнемем газта, за да използваме поднасянето при промяната на натоварването. Това вече не става само с палеца, а с истински натиск върху педала. Затова пък задницата се измества още по-силно. Контрирате с волана, на излизане от завоя подавате внимателно газ, защото още при 1750 об./мин 240 Нм се устремяват с пълна сила и трудно дозирани към предните колела.
Във всекидневието Renault Clio RS е един свръхмоторизиран, отзивчив, приемливо комфортен, сигурен на пътя, солиден, икономичен и мултимедийно екипиран малък автомобил. Конструкторите на Renault са съумели да създадат едно съвременно, почти безкомпромисно Clio с 200 к.с. Единствената ни забележка е, че се надявахме на още повече Renault Clio RS.