Сблъсък между братовчедите Tiguan и Kodiaq с участието на кореец от по-тежка категория
Досега VW Tiguan беше еталонът за компактен SUV модел. Но понеже концернът обича сам да конструира най-силните съперници на основната си марка, сега той е атакуван от Skoda Kodiaq. А и трябва да защити позициите си срещу евтината Kia Sorento.
Пустинната държава Дубай е най-големият вносител на пясък в света. Причината е, че емиратът до голяма степен е изразходил своя пясък за производство на бетон. А какво общо има това с трите SUV модела? Нищо, но решихме да започнем с други безполезни знания, вместо да се впускаме в обичайните напоследък проучвания на името. Досегашните статии за Kodiaq сигурно са ви превърнали в интимни познавачи на условията за живот на обитаващата остров Кодиак мечешка популация. Затова нека да оставим мечките в гората (или на острова) и да представим нашите участници: Skoda Kodiaq 2.0 TDI се явява на теста със 190 к.с., седемстепенна трансмисия с два съединителя и двойно предаване. Нейният роднина по концерн VW Tiguan идва със съшия задвижващ ансамбъл и също с най-високото ниво на оборудване. И понеже искаме да изясним дали Kodiaq може да се противопостави както на съперниците от елитната класа, така и на по-големи бюджетни конкуренти, сме включили и богато оборудваната, по-голяма и по-мощна (200 к.с. от 2,2 л работен обем) Kia Sorento 2.2 CRDI със задвижване на четирите колела и шестстепенна автоматична трансмисия. Тъй че – мечка страх, нас не – време е да започваме.
Kia Sorento със слабости при динамичните показатели
И понеже никой не купува според дължината, а според ценовия клас, нека започнем от Sorento. Дългият 4,78 метра кореец надхвърля не само размерите но и ценовите рамки на компактния клас – защото от Kia изпратиха за теста Sorento Platinum Edition, снабден с всичко, което човек може да си представи – пълно инфо-развлекателно оборудване, отопляема/вентилирана кожена мебелировка, ксенонови светлини, 19-цолови алуминиеви джанти и още доста неща. И докато сама по себе си добре оборудваната базова версия с двойно предаване и автоматична трансмисия може да се купи в Германия за 40 990 евро, тестовият автомобил струва 51 190 евро.
Срещу тези пари получавате един внушителен автомобил, предлагаш място в изобилие. Тук без притеснения могат да се настанят петима, по желание седем пътници – но моделите на VW и Skoda предлагат повече място за краката отзад. Sorento е изработен солидно, функциите, макар и многобройни, се управляват лесно и както е известно, има седем години гаранция. В този ценови клас обаче става дума не за броя на качествата, а за техните реални проявления. И тук се оказва, че големите седалки не предлагат достатъчна странична опора, управлението с гласови команди не разбира всички понятия, а инфо-развлекателната система нито предлага WLAN, нито може да се свърже с телефон чрез CarPlay или Android Car. А за всички, които смятат, че при един автомобил това са второстепенни подробности, ще споменем и някои първостепенни фактори.
Например слабия комфорт на окачването. С 19-цолови колела Sorento реагира зле спрямо неравности по настилката, като преодолява твърдо по-грубите сред тях. Стегнатите настройки не водят до по-добра динамика на пътя. Със своята скъперническата откъм обратна връзка и прецизност кормилна уредба всъдеходът на Kia плува в завоите, трудно намира опора във външното предно колело, недозавива силно, при отнемане на газта изнася задницата си – нещо, което системата ESP овладява късно. Затова по-добре да караме без напрежение - това отговаря най-пълно на същината на Sorento. Неговият 2,2-литров турбодизел с променлива геометрия на турбокомпресора тегли мощно напред, от време на време автоматикът се разхожда спокойно през шестте си степени и само при пълна газ изпада в припряност. Но пък автомобилът често има нужда от такова пришпорване, за да не изостава от другите в теста. При двеста килограма допълнително тегло 10 к.с. и 41 Нм в повече не са достатъчни, за да бъдат достигнати двамата съперници.
Изоставането се увеличава още заради слабите спирачки и по-непълното и несъвършено оборудване за подпомагане на водача. Високият разход (9,5 л/100 км) и солидната базова цена действат в противовес на предимствата от царското оборудване и дългата гаранция. Така догонването на конкурентите става още по-трудно – без значение от дължината на каросерията.
Skoda Kodiaq: Усещане за повече простор, отколкото в Q7 или Bentayga
Разбира се, би било глупост да напишем, че компактните SUV модели са многобройни като морски песъчинки (дори и само за да направим връзка с началото). На всички обаче е ясно, че в този сегмент съществува доста богат избор. Затова отначало може да ни изненада големият интерес към Kodiaq, който всъщност не е нищо друго, освен един по-дълъг Tiguan. Но като помислим, осъзнаваме, че това никак не е малко. Защото какво беше първоначалното предназначение, за което бяха замислени SUV моделите? Далечни пътешествия в просторен автомобил, издигнат високо над пътя и пригоден за всекидневието. Не са много моделите, които владеят тези качества в толкова добра степен. Това се обяснява на първо място с неимоверно многото място, предлагано от Kodiaq. Въпреки че е по-къс от едно Audi A4 Avant, във вътрешността си той създава такова изобилие от простор, че в това отношение спокойно превъзхожда големите SUV модели на концерна – Audi Q7 и Bentley Bentayga. Отпред чешкият представител настанява водача и пътника до него високо и върху удобно тапицирани седалки.
Уютната задна седалка с променлив наклон на облегалките може да се плъзга надлъжно в диапазон от 18 см. Колко голям е в действителност Kodiaq, проличава най-добре от това, че дори когато тя е в най-предното положение, мястото пред краката е предостатъчно. А и отзад разполагаме с едно багажно хале, което, както и при Kia, може да бъде обзаведено с две сгъващи се седалки. Тестовият автомобил не разполагаше нито с тях, нито с подвижния под на багажника, който създава равна площ между високия вътрешен праг и стъпалото, образувано от сгъващите се на три части задни места. С от 650 до 2065 литра товарният капацитет е на нивото на по-дългия с 35 см Q7 (650 – 2075 л) и с няколкостотин литра над предлагания в по-късия с 21,1 сантиметра Tiguan.
Skoda предлага най-новата инфо-развлекателна система
Skoda го превъзхожда и с новата си система за управление на инфо-развлекателните функции – което се състои главно в това, че менютата се извикват на екрана посредством полета за докосване, а не чрез бутони. И двата модела са отлично свързани с мрежата, възпроизеждат върху екрана дисплея на телефона, предлагат WLAN и данни за трафика в реално време. Наистина, всичко се управлява толкова лесно, колкото при VW, но мониторът и уредите в Skoda не се разчитат толкова безпроблемно. И понеже тъй или иначе става дума за детайли, впечатление прави и не толкова доброто качество на изработката и материалите, например при пускащото влакна ролно покривало над багажника или при отделящите се облицовки на задните облегалки.
Тъй че онова, което смущава в този голям автомобил, са само някои дреболии. А има и дреболии, които улесняват всекидневието – като например защитата на ръбовете на вратите (с приятелски поздрави към изобретателите от Ford) или гнездото, което захапва назъбеното дъно на бутилките и така капачките могат да се отвиват само с една ръка. Разбира се, и Kodiaq е останал верен на фолклора с чадърите във вратите и стъргалката за лед с лупа на вратичката за резервоара – но вече е време да потегляме.
Припряна автоматична трансмисия в Kodiaq
Натискаме бутона и двулитровият турбодизел започва да ръмжи. Както и в модела на VW, неговите NOX емисии се намаляват чрез впръскване на карбамид (Sorento използва катализатор с резервоар за сажди). Както и при VW, този мотор се предлага само със седемстепенна трансмисия с два съединителя. И както при VW, той се усеща като удивително лишен от енергичност с оглед на неговите 190 к.с./400 Нм.
Да, да, тук вече достигаме много високи нива на капризно мрънкане, а и при динамичните показатели всичко е наред. Но за да ускорява автомобилът както трябва, предавателната кутия с два съединителя трябва да изрежда чевръсто своите седем степени – което тя не прави особено уверено и точно на второстепенни пътища и след остри завои. Също и на магистрали в комфортния режим тя превключва многократно и припряно. Така Kodiaq никога не може да се възприеме като автомобил с уверено и комфортно задвижване, което би трябвало да се очаква от такъв агрегат. Моделът обаче компенсира това със своя комфортен, лишен от напрежение характер. С адаптивните си амортисьори (срещу доплащане) той внимателно неутрализира грубите неравности по настилката и се плъзга по дългите вълни така плавно, както други автомобили съумяват единствено с въздушно окачване. Дори в спортния режим Kodiaq предпочита да пренебрегне динамиката, а не комфорта. Наред с другото и поради по-дългото междуосие той завива по-предпазливо от модела на VW, подава по-дискретна обратна информация посредством съвсем малко по-индиректната си кормилна уредба, накланя се по-силно, започва да недозавива по-рано и бива възпиран по-бързо и по-драстично от ESP. При това автомобилът остава сигурен, спира най-добре и разполага с пълна армада от асистенти. Все пак по-голямата, по-практична и по-комфортна Skoda Kodiaq 2.0 TDI струва с оглед на оборудването почти с 3500 евро по-малко от VW Tiguan. Защо тогава да предпочетем именно него?
Заслужава ли си доплащането за по-малкия Tiguan?
Да, добър въпрос – поне до старта на по-дългия Tiguan Allspace през септември 2017 г. Но може би за първи път хората от VW не са успели да направят своята версия достатъчно по-добра. Octavia и Superb се позиционират толкова точно като втори най-добри след съответните модели с марка VW, че за разликата в цената винаги има разбираемо обяснение. При Tiguan обаче това вече не се получава.
Досега той винаги е бил най-просторният от компактните SUV модели и все още е забележителен фактът, че осигурява за пътниците си горе-долу същото пространство като по-дългия с 29 сантиметра Sorento. Но пък Kodiaq има още повече място и подобно на представителя на Kia, по-голям товарен отсек. Дори когато в Tiguan серийно подвижната задна седалка бъде изместена съвсем напред, той не може да достигне стандартния товарен обем на двамата си съперници.
Да, VW Tiguan 2.0 TDI е с малко по-качествено обзавеждане, само за него се предлагат цифрово арматурно табло и head-up дисплей, но това не са истински разбиващи аргументи, за да се похарчат повече пари за по-малкия автомобил. А понеже Kodiaq тежи само с 33 килограма повече от Tiguan, последният не може да завоюва предимство и по отношение на динамичните характеристики. И в Tiguan човек очаква малко по-осезаема мощ и добри маниери от двулитровия TDI със 190 к.с. и 400 Нм, както и по-уверен избор на предавки от предавателната кутия с два съединителя. И тук тя от време на време започва да „заеква” по второстепенни пътища със завои.
Tiguan си остава по-уверен на пътя
Всичко това не са истински слабости. Както и преди, Tiguan владее нещата в тяхната съвкупност и цялост по-добре от повечето си съперници. Част от това усещане се дължи и на настройките на ходовата част, която с адаптивните амортисьори (срещу доплащане) предлага усърден комфорт. С по-стегнати настройки обаче моделът на VW реагира малко по-твърдо от Skoda Kodiaq, но пък не допуска клатене. Така той по-бързо преодолява завоите, сменя посоката по-чевръсто, остава по-задълго неутрален с увеличаване на скоростта, започва да се плъзга с недозавиване по-късно и тогава се налага ESP да го върне в курса с внимателни намеси. Кормилната уредба реагира с малко повече усет. Но както и в случая с минимално по-ниския разход на гориво (7,5 л/100 км – с 0,2 л по-малко от Kodiaq) това не носи много точки и този път Tiguan успява само да остане плътно зад първия, вместо както обикновено да изпревари значително втория.
Ако хората от Волфсбург и Млада Болеслав са имали намерение да държат Kodiaq на известна дистанция от Tiguan, оказва се – и така приключваме началната тема, – че тези планове са градени върху пясък.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 - 451 точки
Представяне от класа – с невероятно много място, забележително висок комфорт и множество практични детайли, високо ниво на сигурност и ниски цени Kodiaq печели победата в теста.
2. VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - 448 точки
Досега Tiguan беше класа сам по себе си. Тук обаче по-малкият, но затова пък по-чевръст, отлично обезопасен, висококачествен Tiguan успява да заеме само второто място заради по-високата си цена.
3. Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD - 370 точки
С една класа по-голяма и значително по-добре оборудвана, Kia Sorento е подходяща за всички, които обичат спокойното и уютно пътуване. Но окачването е твърдо, а спирачките са слаби.
Технически данни
1. Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 | 2. VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion | 3. Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1968 куб.см | 1968 куб.см | 2199 куб.см |
Мощност | 190 к.с. (140 кВт) при 3500 об./мин | 190 к.с. (140 кВт) при 3500 об./мин | 200 к.с. (147 кВт) при 3800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1750 об./мин | 400 Нм при 1900 об./мин | 441 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,6 сек | 8,5 сек | 9,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,6 м | 35,1 м | 36,9 м |
Максимална скорост | 210 км/ч | 212 км/ч | 205 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,7 л/100 км | 7,5 л/100 км | 9,5 л/100 км |
Базова цена | 39 440 евро (в Германия) | 40 975 евро (в Германия) | 51690 евро (в Германия) |
Петър Ангелов
цената е претърпяла корекция от момента на публикуване на материала, защото дилърите постоянно оптимизират цените спрямо пазара. Разликата е минимална а и всеки клиент може да постигне индивидуална отстъпка, тоест цените тук са ориентировъчни.
Борислав Попов
Базовата цена на Киа-та е 40 990 евро , а не както е в таблицата -на тествания автомобил.