Обновеният компактен модел на Toyota изкушава публиката с нови двигатели и по-комфортен интериор
Погледнат отвън, модернизираната Toyota Auris не показва съществени разлики с произвежданото от 2012 и продавано в България от 2013 г. второ поколение на модела. Макар и леки обаче, дизайнерските намеси с хромирани елементи и новите LED светлини са променили изражението на предната част, което е станало по-дръзко и независимо. Отзад по-ръбестите светлини и променената броня създават визия, съзвучна с днешните тенденции в автомобилната мода.
С качването в кабината обаче промените стават не само по-видими, те просто ви заливат отвсякъде. В сравнение с досегашната версия арматурното табло и обзавеждането изглеждат сякаш взети от автомобил от по-висок клас. Меките пластмаси доминират, на много места е използвана и изкуствена кожа с видими шевове, органите за управление и климатикът са оформени по-елегантно, В рамка от черен пиано лак е вграден 7-инчов сензорен екран, а до него, като специален жест към феновете на Toyota, има старомоден цифров часовник, напомнящ за други времена.
Ако сериозно обновеният интериор е своеобразен контрапункт на почти непроменената външност, той е напълно съзвучен с новостите, които ни очакват под предния капак на компактния модел. Сега там може да бъде открит един модерен 1,2-компактен бензинов турбомотор с директно впръскване, развиващ 116 к.с. Агрегатът е зареден с големи надежди – според плановете на Toyota около 25 процента от всички произведени бройки Auris ще бъдат оборудвани именно с него. Четирицилиндровият мотор работи тихо и почти без вибрации, проявява завидна за обема си еластичност, като максималният му въртящ момент от 185 Нм е налице между 1500 и 4000 об./мин. Според заводските данни ускоряването от 0 до 100 км/ч отнема само 10,1 секунди, а максималната скорост на Toyota Auris с него е 200 км/ч.
Дизел от BMW
Също нов е и по-големият от двата дизелови агрегата – става дума за 1.6 D-4D, доставян от партньора BMW. С тихия си ход и равномерната си тяга той превъзхожда досегашния двулитров дизел, а мощността му от 112 к.с. и най-вече 270-те Нм въртящ момент придават на обновената Toyota Auris приятна динамика и най-вече увереност при изпреварване – все пак този мотор идва от автомобили като Mini и Серия 1. Стандартният му разход е 4,1 л/100 км.
Още по-малко гориво, поне според европейските стандарти за измерване, изразходва Auris Hybrid, който на Стария континент като цяло продължава да е една от най-продаваните версии на модела. Неотдавна от Toyota с гордост отчетоха, че са продали осем милиона хибридни автомобила в световен мащаб (от всички марки на концерна), но в България реализираните бройки са само около 500. Все пак тази година се очаква да бъде рекордна с около 200 продадени хибридни автомобила. По задвижването на хибридната Toyota Auris не са настъпили промени – системата включва 1,8-литров бензинов двигател с 99 к.с. (важно за изчисляването на данък МПС!) плюс електромотор с 82 к.с. (максималната мощност обаче е 136 к.с.). Не само хибридният, но и всички други варианти вече отговарят на стандарта Euro 6.
Това важи например за атмосферния 1.33 Dual VVT-i (99 к.с.), както и за преработения малък дизел 1.4D-4D с 90 к.с. На пазарите в Източна Европа още известно време ще се задържи и 1,6-литровият атмосферен агрегат със 136 к.с. който у нас ще се предлага с 1000 лв. по-евтино от номинално по-слабия с 20 к.с. нов 1,2-литров турбомотор.
При тестовото шофиране управлявахме новите версии на Toyota Auris по едно немного добре поддържано шосе и се убедихме, че както хечбекът, така и комбито Touring Sports реагират на неравностите доста по-приятно от предишните варианти. Дори дупките по пътя сякаш се преодоляват по-меко, преработената кормилна уредба реагира по-директно при завъртане на волана и носи повече информация за пътя. Ако не обичате да превключвате, срещу 3000 лв. бихте могли да комбинирате двата по-мощни бензинови мотора с безстепенна CVT трансмисия с имитация на седем степени (дори има планки на волана за превключването им). Като цяло автомобилът оставя впечатление за достатъчна динамика и хармонични настройки за приятно, спокойно пътуване.
За това спокойствие допринасят в немалка степен и асистентите за активна безопасност, групирани в системата Toyota Safety Sense, предлагана, наред с панорамния остъклен покрив и LED светлините, с най-високото ниво на оборудване Sky. Тя включва предупреждение за челен сблъсък с автоматично спиране на автомобила, предупреждение за напускане на лентата за движение, визуализация на пътните знаци на таблото, асистент за дългите светлини.
И накрая – цените. Диапазонът им се простира от около 30 000 лв. за най-евтиния бензинов до близо 47 500 лв. за най-скъпия дизелов вариант. Хибридите се движат между 36 490 и 46 450 лв. Комби версиите са с около 2000 лв. по-скъпи.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Конструкторите на Toyota са направили много, за да превърнат Auris в съвременен, сигурен, надежден и приятен за шофиране автомобил при това с хибридна версия от вид, какъвто може да предложи само японският концерн. Другите производители обаче също не стоят на едно място и вече имат доста интересни постижения.
Текст: Владимир Абазов