Новото Polo е един значително пораснал автомобил – и в буквален, и в преносен смисъл
Вече дълги години Volkswagen Polo с основание е смятан за еталон в малкия клас. Каквото и всъщност да означава днес понятието малък клас, защото повечето негови представители отдавна прекрачиха границата от четири метра по отношение на дължината на своите каросерии. Едновремешните градски мъници се превърнаха в пораснали, сигурни, комфортни и просторни возила, които без допълнителни уговорки при нужда могат да влизат в ролята на пълноценни семейни автомобили. Това стана факт съвсем не само защото малките модели станаха по-големи на размер – тяхната технологична същност също еволюира със завидни темпове. Ако преди петнайсетина-двайсет години един средностатистически представител на този клас нямаше как да се мери с автомобил от, да речем, среден клас нито от гледна точка на активна и пасивна сигурност, нито що се отнася до оборудването за комфорт, то днес картината е коренно различна. Сега голяма част от „малките“ модели с лекота преминават краш-тестовете на EuroNCAP с максимална оценка от пет звезди, спират сами в случай на опасност от инцидент, разполагат с възможност за наблюдение на периметъра около автомобила с камери и сензори, имат инфо-развлекателни системи, сравними с тези на неколкократно по-скъпи автомобили, а комфортът им е такъв, какъвто до неотдавна рядко се срещаше дори в компактния сегмент. И понеже никой масов играч не може да си позволи да върви срещу основните пазарни течения, беше напълно очаквано Polo също да се промени – още повече, че когато на теб гледат като мерило в дадена област, е логично очакванията и изискванията да бъдат особено завишени.
По-голям, по-функционален и по-удобен
Новото Polo е вече факт. Базиран на най-малката версия на модулната платформа за модели с напречно разположен двигател MQB A0, той е пораснал както на дължина, така и на широчина и междуосно разстояние. Благодарение на това мястото в интериора е... да, няма да бъде лъжа ако кажем, че е достигнало размери, които помним от Golf IV – а може би дори малко повече. От второто ниво на оборудване нагоре таблото е покрито с приятна на допир мека пластмаса, качеството на превключвателите, контролните прибори, седалките и изработката като цяло е в унисон с добрите традиции на компанията. По желание на клиента обстановката се разведрява от различни цветни акценти. Сензорният екран на централната конзола реагира при приближаване с ръка, графиките му са изключително ясни, а работата с менютата на системата не предизвиква затруднения или объркване. Свързването със смартфон е максимално улеснено, предвидена е дори възможност за индуктивно зареждане. Само добри думи биха могли да се кажат и за озвучителната система beats, като единствено обстоятелството, че емблемата на въпросният безспорно реномиран доставчик се вижда както отвън на автомобила в областта на средните колони, така и на корпуса на контактния ключ, поне според автора на тези редове изглежда малко пресилено.
Поведение като на голям автомобил
Това, че Polo се е доближил по маниери и поведение до по-големите му събратя в моделната гама на Volkswagen, проличава още по-категорично след като човек прекара малко повече време на пътя с този автомобил. Асистентът за аварийно спиране с функция за разпознаване на пешеходци е стандарт още при базовия модел. Ако човек не щади средства, оборудването лесно достига до равнища, което съвсем доскоро бяха привилегия за притежателите на Golf.
Тестовият автомобил беше във версия с еднолитров бензинов турбомотор със 115 конски сили в съчетание със седемстепенна трансмисия с два съединителя DSG. Още преди да сте изминали първия си километър с този автомобил, напълно инстинктивно почвате да се питате дали не става дума за някаква грешка – и дали не шофирате модел със значително по-внушителен като кубатура, мощност и въртящ момент двигател. Причините са няколко – и впечатляващото, направо изключително за модел от тази категория обезшумяване на пътническото купе е само една от тях. Добрите динамични показатели също са само част, но не и основата на обяснението на този своеобразен феномен. Истината е, че инженерите от Волфсбург са постигнали нещо наистина забележително – звукът на двигателя достига в съвсем приглушен вид до ушите на водача и спътниците му, така че те е трудно да предположат дори за броя на цилиндрите му, разгръщането на мощността е равномерно и хомогенно като при значително по-голям агрегат, а взаимодействието с предавателната кутия с два съединителя е белязано от удивителна хармония. В резултат еднолитровата машина под предния капак през повечето време работи на обороти, които бихме определили за ниски дори за двулитров мотор, а същевременно тягата и ускорението са уверени и същевременно изключително плавни. Като към това прибавим реален среден разход (в градски условия, при шофиране преобладаващо в час пик!) от точно 5,5 литра на сто километра, няма как да не изразим респект към свършеното от страна на конструкторите на VW.
Всъщност добрите думи не свършват дотук. Polo не само притежава задвижване, което би било комплимент и за представител на доста по-висок клас – ходовата част и управлението също се представят по аналогичен начин. Комфорътт на возене запазва своята рафинираност дори по зле поддържан паваж, а поведението в завои и управляемостта са едновременно достатъчно чевръсти и непоклатимо спокойни.
Вероятно някои от вас се питат няма ли все пак най-после да споменем някакъв недостатък. Истината е, че колкото и да се вторачваме, при новото Polo има точно две неща, които биха могли да влязат в графата с минуси. Първото от тях е фактът, че въпреки чудесната си маневреност, Polo се е превърнал в един доста голям (особено на широчина) автомобил, така че провирането в тесни пространства вече определено не е неговата коронна дисциплина. Вторият не съвсем радостен момент са цените на модела – тестовият екземпляр например струваше около 40 000 лева с ДДС, добре екипиран автомобил с малко по-слаб двигател и механична трансмисия може да бъде конфигуриран за около 7000 лева по-малко. Обективно погледнато обаче, Polo никога не е бил евтин, но за сметка на това винаги си е струвал парите. В новото си поколение моделът за пореден път има всички шансове да бъде мерило за всички свои конкуренти – така че цената изглежда оправдана предвид качествата, които получавате срещу нея.
Текст: Божан Бошнаков