Зад волана на Plug-in хибридната версия на Volvo XC60
Да си модерен може да означава много неща. В момента при автомобилите на мода са SUV моделите, кросоувърите, както и електрификацията на задвижването. Електромобили, Plug-in хибриди, самозарядни хибриди - в момента всяко едно от тези понятия е на гребена на вълната. Шведската марка Volvo от своя страна успя по изключително добре продаваем начин да пренесе ценностите на марката в новото време, като наред с традиционните за компанията качества като сигурност и дизайн разви цял арсенал от модерни оръжия срещу конкуренцията, включващ интериори с редуциран до минимум брой на класическите бутони, управление от голям тъчскрийн, страхотни възможности за свързаност, отказ от смятаните за неекологични спрямо времето пет- и шест-цилиндрови мотори, постоянно разширяваща се SUV гама, и, разбира се, обещания за повсеместна електрификация в близко бъдеще, чието начало вече е поставено от няколко Plug-in хибрида. Та мисълта на автора беше, че един автомобил може да бъде модерен по доста начини, но Volvo XC60 T8 Hybrid в момента предлага накуп всичко, което търси масовата аудитория. И дори само заради това заслужава да му обърнем подобаващо внимание.
Не може да се отрече, че доплащането за хибрида спрямо стандартното изпълнение с втория по мощност двигател в гамата Т6 е доста голямо. Срещу инвестицията от около 20 000 лева клиентът получава бензинов двигател с четири цилиндъра, два литра работен обем, турбопълнене и 320 к.с., допълнен от монтиран в областта на задния мост електромотор с мощност 88 кВт, който черпи енергия от високоволтова акумулаторна батерия с капацитет 10,4 кВтч.
Около 40 км автономен пробег на ток
В реални условия Volvo XC60 T8 Hybrid е в състояние да измине приблизително 40 километра с помощта само на електрическа енергия - това може и да не звучи като кой знае колко голяма стойност, но реално погледнато е малко повече, отколкото при голяма част от сравнимите модели на пазара. Иначе със своите 407 конски сили сумарна системна мощност автомобилът е доста чевръст предвид внушителното си тегло от около 2,1 тона и успява да се ускори за 5,5 секунди от място до 100 километра в час, а според измерванията на auto motor und sport спирачният път от тази скорост е едва 35,5 метра - дотук всичко звучи повече от добре. Освен това моделът се управлява доста чевръсто за машина с подобни размери, тегло и логичните за SUV конструктивни особености. Не толкова ласкави думи могат да се кажат за комфорта на возене, тъй като специално при по-резки неравности по пътя пневматичното окачване е склонно към малко груби реакции.
Интересен е въпросът за разхода на гориво при този автомобил, все пак това е една от основните причини човек да се насочи към хибрид. В града разходът е твърде приличен, а ако дневният ви пробег се ограничава до 40-50 километра, дори може без притеснение да бъде определен като много нисък (в зависимост от трафика и особеностите на изминатата отсечка, стойностите могат да падат и под 5 на 100 без особени усилия от страна на водача), тъй като при подобни разстояния човек може изцяло да се възползва от капацитета на акумулаторната батерия. Освен това, в града моделът е толкова тих, че в дадени моменти дори не осъзнавате кога се включва ДВГ. На извънградски пътища Volvo XC60 T8 Hybrid радва с пъргаво ускорения след преодоляване на известна фаза на замисляне, а разходът продължава да бъде умерен, макар и вече не съвсем сензационен. На магистрала обаче консумацията се покачва до доста солидни стойности над 10 на сто, които на практика не се различават от класически бензинов модел с подобна мощност. За дълги преходи смея да твърдя, че от гледна точка на разход на гориво дизелът си остава по-разумната, макар и горещо оспорвана напоследък алтернатива - но просто това говорят числата от истинския живот. Истината обаче е, че в класа на ХС60 автомобил се купува не толкова от прагматична, колкото от имиджова или емоционална гледна точка, така че който иска да притежава всичко накуп, вероятно ще бъде доста доволен от избора на XC60 T8 Hybrid.
Скандинавски интериор с малко своенравна ергономия
По отношение на стилистиката моделът носи всички характерни за своите събратя черти - външният дизайн е може би най-сполучливият от гледна точка на пропорции в съвременната SUV гама на марката, а интериорът впечатлява с изчистен скандинавски дизайн, страхотни седалки, фини материали и някои характерни за хибридния вариант елементи като ръчно изработения скоростен лост, който е направен от истински кристал. Управлението на почти всички възможни функции в автомобила от огромен тъчскрийн на средната конзола безспорно ще впечатли мнозина, но обективната истина е, че това решение доста отвлича вниманието на водача от пътната обстановка.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
+ Възможност за приличен пробег на ток при нулеви локални вредни емисии
+ Добри динамични показатели
+ Надеждни спирачки
+ Множество асистиращи системи
+ Впечатляващо ниво на активна и пасивна безопасност
+ Отлични седалки
+ Високо ниво на акустичен комфорт
+ Качествени материали в интериора
+ Нисък разход в градски условия, особено при малък дневен пробег или възможност за дозареждане на батерията
- Висока цена
- Висок разход по магистрала
- Неособено впечатляващ багажник при хибридната версия
- Управлението на много от функциите отвлича вниманието на водача
- Трудно обозрима от мястото на водача каросерия
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт