Ъгловатите форми са не само практични – понякога те се превръщат в легенда. Новото издание на Fiat Panda е поредното доказателство за таланта на италианците да създават успешни малки автомобили
Дребосъкът определено си го бива – наскоро спряната от производство Fiat Panda е нагледен пример за това как в каросерия с дължина от едва 3,54 метра може да се побере гъвкаво и максимално използваемо пътническо и багажно пространство
Двигател: Повечето автомобили на пазара използват напълно достатъчния за придвижване на кратки разстояния базов бензинов двигател с работен обем 1,1 (54 к.с.) или 1,2 литра (60 к.с.), докато икономичният, но доста скъп вариант с 1,3-литров дизел (70/75 к.с) се среща сравнително рядко. През 2007 година към гамата бе прибавена спортна версия с мощност 100 к.с., която също може да се намери трудно на вторичния пазар - подобна е и ситуацията с предлагания след 2010 година вариант на метан. Макар че двигателите като цяло имат славата на относително надеждни, специалистите на Dekra продължават да регистрират проблеми с течове на масло от двигателя и трансмисията
Каросерия: Четири врати, голям заден капак и багажно пространство с максимален обем 860 литра - ако не ви се налага често да возите четирима пътници с много багаж, Fiat Panda вероятно ще ви върши доста добра работа. На втория ред седалки могат да пътуват удобно и възрастни пасажери, а за разлика от култовия предшественик на модела, ръждата по каросерията вече не е проблем
Изработка: Като изключим типичните за тази ценова категория простички материали в интериора, качеството при Fiat Panda дава малко основания за критики. Ранна подмяна изисква единствено податливата на корозия изпускателна уредба
Безопасност: Моделът на Fiat е типичен представител на малкия клас със съответните дефицити в оборудването за безопасност. ABS при базовата версия се предлага серийно едва след май 2004 година, а ESP никога не е била включвана в оборудването на най-евтиния вариант. При останалите версии системата е част от допълнителните опции с доплащане. Освен това, базовата Fiat Panda разполага серийно само с две фронтални въздушни възглавници отпред, а в тестовете Euro NCAP моделът постига само три от максималните пет звезди
Ходова част: От една страна италианецът прави добро впечатление със своята маневреност, но от друга високата каросерия, индиректното действие на кормилната уредба с електрически сервоусилвател и прекалено твърдата настройка на окачването изключват всякаква идея за динамичен стил на шофиране. За сметка на това представеният на пазара през 2004 година вариант 4x4 се справя изненадващо добре в пресечен терен. Основните проблеми засягат течовете в амортисьорите и необходимостта от подмяна на бързо износващите се шарнирни съединения
Кой двигател ви препоръчваме
Тъй като удоволствието от шофирането рядко е основният критерий за покупката на Fiat Panda, малките бензинови двигатели с максимална мощност 54 и 60 к.с. всъщност са доста сполучлив избор, чиито среден разход от около 6 л/100 км ще се отрази доста добре и на бюджета. Значително по-темпераментен, но и малко по-лаком е 1,4-литровият бензинов мотор във версията 100 HP. Малкият дизелов агрегат е безспорно икономичен и доста динамичен, но финансово изгоден само за хора, които пътуват много. Подобно е положението и при екзотичния вариант на метан с максимална мощност 52 к.с.
Кой тип каросерия да изберете
Моделът се предлага само във вариант с четири врати, голям заден капак и багажно пространство с максимален обем 860 литра
От коя година да е моделът
По принцип не бихме препоръчали по-ранните версии поради по-оскъдното им серийно оборудване - едва от 2004 година базовата версия се предлага серийно с ABS, а филтърът за твърди частици при дизелите стана част от стандартната комплектация на модела едва след премиерата на 1.3 JTD (75 к.с.).
Кое ниво на оборудване е подходящо
Във всички случаи моделът трябва да бъде оборудван с АBS, ESP и въздушни възглавници за глава. Практичен детайл за хората, които често превозват много и обемист багаж, е възможността за надлъжно изместване на задния ред седалки. Климатичната инсталация става част от серийното оборудване от ниво Emotion нагоре
Каква е цената
Моделът Fiat Panda е сред най-достъпните употребявани автомобили на германския пазар. Добри екземпляри можете да намерите и а цени под 4000 евро, а разходите за поддръжка и експлоатация също са на радващо ниски нива
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Fiat Panda заслужава доста добри оценки в категориите каросерия, спирачна система и електрооборудване. От друга страна моделът често страда от износени връзки и съединения на кормилната уредба и предното окачване. Сред откритите от специалистите неизправности са и течовете на масло от двигателя и трансмисията, а изпускателната система често е успява да мине през техническия преглед поради корозия
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(на средно ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили
Димитър Карам Фиат Панда 1,2 бензин, закупен средата на 2005 г. чисто нов от Белгия, като е със средното ниво, Емотион мисля се казваше. Първите точно 10000 км е карана само в Белгия, предимно в Брюксел, а след това в България, предимно в София. В момента, 2019 г., колата е на точно 83000 км. На 30000 смених биалетки отпред, а на 40000 км. предни носачи. На около 80000 км. започна пак леко почукване отпред, вероятно е пак някое от тези неща. На около 50000 км. смених цялата конзола около волана, която е с ръчките за управление на фарове и пр. защото на около 30000 км започна да прави проблеми със самоизключване на фаровете при мигач в завой и стана непоносимо. На около 60000 км смених предни спирачни дискове (+ накладки) поради силна корозия. На около същите км започна и смяна на гарнитура на капака на клапаните заедно с всяка смяна на масло, поради избиване на масло от там. Приблизително на тези км. започна да се самоизключва сервото на волана в движение - много опасен проблем. Все още частично помага включването на Сити режима, за да не го прави постоянно. Вероятно мога да опиша и много още проблеми с Панда-та, но ще спра дотук, според мен картинката ви стана ясна.
Димитър
Карам Фиат Панда 1,2 бензин, закупен средата на 2005 г. чисто нов от Белгия, като е със средното ниво, Емотион мисля се казваше. Първите точно 10000 км е карана само в Белгия, предимно в Брюксел, а след това в България, предимно в София. В момента, 2019 г., колата е на точно 83000 км. На 30000 смених биалетки отпред, а на 40000 км. предни носачи. На около 80000 км. започна пак леко почукване отпред, вероятно е пак някое от тези неща. На около 50000 км. смених цялата конзола около волана, която е с ръчките за управление на фарове и пр. защото на около 30000 км започна да прави проблеми със самоизключване на фаровете при мигач в завой и стана непоносимо. На около 60000 км смених предни спирачни дискове (+ накладки) поради силна корозия. На около същите км започна и смяна на гарнитура на капака на клапаните заедно с всяка смяна на масло, поради избиване на масло от там. Приблизително на тези км. започна да се самоизключва сервото на волана в движение - много опасен проблем. Все още частично помага включването на Сити режима, за да не го прави постоянно. Вероятно мога да опиша и много още проблеми с Панда-та, но ще спра дотук, според мен картинката ви стана ясна.