С помощта на разработения от Prodrive спортен пакет мощността на Aston Martin V8 Vantage нараства с 45 к. с. По-важното в случая обаче не са числата, а промяната в характера на тунингования 4,3-литров V8, който създава значително по-динамично усещане от серийния агрегат. Първи впечатления.
Британската империя отвръща на удара.През последните десетилетия серийната автомобилна индустрия на Острова определено загуби доста от някогашния си имперски блясък, но Юниън Джак продължава да се вее гордо над автомобилната спортна арена. По-голямата част от отборите във Формула 1 се чувстват у дома си на английска територия, а от 2008 г. в свещената долина на моторните спортове между Бирмингам и Силвърстоун ще се пръкне още един кандидат за победи и слава – бъдещият отбор на Prodrive в „летящия цирк” (виж интервюто с Дейвид Ричардс на стр. 140). От няколко месеца насам сивият кардинал на британския автомобилен спорт заема поста председател на надзорния съвет на Aston Martin, съчетавайки тази престижна длъжност с функцията на оръженосец, респ. придворен тунер на престижната островна марка. След като натрупа опит в подготовката на състезателните болиди на Аston Martin за участие в пистовите надпревари в GT-класа, неговата компания Prodrive се осмели да представи на изисканата публика и тунинг-версия на серийния V8 Vantage.
Aston Martin и тунинг?
Само споменаването на тази комбинация е достатъчно, за да накара повечето консервативно настроени британци да повдигнат вежди с недоумение и възмущение, но със сигурност ще има и собственици на Vantage, които ще приветстват тази отдавна наложителна мярка. Работата е в това, че техните забележки спрямо 4,3-литровия V8 и неговата твърде изискана и незлоблива природа твърде дълго бяха оставени без последствия от страна на бившите мажоритарни собственици от Ford. Разбира се, никой не би окачествил мощността от 385 к. с. като недостатъчна, но клиентелата в този ценови сегмент е свикнала да получава нещо повече от обичайното.
Дизайнът на Aston Martin V8 Vantage поражда динамични очаквания, които Prodrive най-накрая изпълва докрай със съдържание. Тунингованият двигател не отстъпва по нищо на респектиращата външност на модела, като гвоздеят на програмата в случая не са допълнителните 45 к. с., а промяната в цялостния характер на автомобила, до която е довело това увеличение на мощността. Става дума за едно напълно различно усещане, което отново и отново се заражда, разгръща и завладява съзнанието на човека зад волана.
Специалистите от Prodrive са постигнали това с няколко относително скромни, но много добре прицелени мерки. На първо място инженерите са разрешили на мотора да буйства чак до 7500 об./мин, преди да му поставят електронния намордник – това е само с 200 об./мин повече от максимума при серийната версия, но малката крачка надясно по скалата на оборотомера в случая е равносилна на голям скок в посока на истинското спортно звучене и поведение на мотора. Паралелно с това Prodrive са настроили антидетонационните датчици за работа с 98 вместо с използвания при серийната версия 95-октанов бензин. Втората съществена интервенция е засегнала изпускателната система, чиито серийни катализатори с керамична сърцевина са били заменени с метални. Те са също толкова ефикасни в очистването на отработилите газове, но спомагат за увеличение на мощността, тъй като създават по-малко съпротивление в изпускателния тракт. Необходимите в тази връзка промени в настройките на електронния мениджмънт на двигателя са съпроводени и от една не по-малко съществена промяна на входа на двигателя – електронните специалисти на Prodrive са променили по софтуерен път времето за реакция на дроселовата клапа, която вече отговаря значително по-чевръсто и агресивно на отклоненията на педала на газта.
Концерт за осем цилиндъра и 32 клапана
От конструктивна гледна точка шумозаглушителите в изпускателната система не се различават от използваните в серийната версия, но инженерите на Дейв Ричардс са ги оборудвали със специални дистанционно управляеми клапи, даващи възможност на водача да нанася коренни промени във вокалните изяви на Vantage. Специалният бутон на кормилната колона превключва два различни, коренно противоположни по своята същност режима – при изцяло затворени клапи спортнoто купе звучи подчертано приглушено и му помага да се слее незабелязано с потока от простосмъртни по градските улици, а отварянето им с поредно натискане на бутона бива съпроводено от същински йерихонски рев, с който газовете се отблагодаряват на водача за осигурената им свобода.
Каталогът на Prodrive препоръчва включването на тази степен само „когато условията позволяват“, което в превод би следвало да означава „когато сте на състезателна писта”. По принцип изпълнението на тази препоръка не е задължително, защото гласът на осмака може да се стори твърде натрапчив само на хората с изнежен слух и подчертана неприязън към моторните спортове. На ниски обороти машината гъргори приятно дълбоко (металните катализатори казват своята дума в промяната на тона в сравнение със серийната версия), а навлизането в червената зона на оборотомера се съпровожда с прекрасно кресчендо, галещо ухото на всеки истински спортен ентусиаст. Или поне на онези, които имат привилегията да изслушат изпълнението от вътрешността на купето...
Новата система на окачването едва ли ще предизвика подобни отклонения във възприятията. Специалистите от Eibach са разработили по-къси пружини с различни от тези на серийната версия характеристики, а електронно регулируемите амортисьори са дело на Bilstein. Управлението им се осъществява посредством допълнителен превключвател на арматурното табло. Бутонът свети при активиран спортен режим, в който спортното купе се държи твърде безкомпромисно и твърдо дори за вкуса на отявлени почитатели на динамичното шофиране. Ако не можете да си позволите да прекарвате всеки уикенд в упражнения на затворено състезателно трасе, е по-добре да си спестите допълнителната инвестиция от 8197 евро – компонентите на спортната ходова част могат да се поръчат и поотделно и по желание да се прибавят към доста добре настроеното серийно окачване на Vantage. В случай обаче, че имате сериозни амбиции на писта и рядко пътувате на дълги разстояния по нормалните пътища, не е зле да прибавите към спортното окачване и специалните олекотени колела (минус 9 килограма в сравнение със серийните) на Prodrive, обути с Pirelli P Zero corsa. Между другото този тип гуми се нуждае от прецизно подгряване, за да ви възнагради с наистина феноменалните си постижения в областта на сцеплението.
Вероятно не всички почитатели на модела ще намерят за необходимо да поръчат малкия преден карбонов спойлер, макар че според специалистите на Prodruive аеродинамичният пакет, в който е включен и спойлер върху задния капак, може да увеличи силата на прилепяне с до 45%. Това определено има своите предимства при движение по бързи завои на писта, но повечето собственици на Aston Martin V8 Vantage вероятно ще предпочетат да не нарушават почти идеалната линия на спортното купе с подобни твърде набиващи се в очи аксесоари.
В крайна сметка препоръчителен без никакви задръжки и забележки е единствено тунингът на двигателя (независимо от солената цена, възлизаща на 9164 евро), защото благодарение на усилията на инженерите от Prodrive осмакът най-накрая е получил онази агресия в захапката, на която мнозина са се надявали дълго и напразно в серийната версия. Интересно е да се отбележи, че тази интервенция прави невалидна заводската гаранция на двигателя, но Prodrive я поема автоматично при същите условия за клиента. Все пак не бива да се забравя, че Дейв Ричардс е не само собственик на Prodrive, но и председател на управителния съвет на Aston Martin...
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман