Съревнование между три стилни модела от компактния клас
Който мисли, че в компактния клас цари скука, определено се заблуждава. Защото дори с най-малките предлагани дизелови мотори Audi A3 Sportback, Ford Focus и Mazda 3 разполагат с поне 270 нютонметра въртящ момент – повече от достатъчни сили за всекидневните задачи. Но кой все пак решава тези задачи най-добре?
В галерията Stihl във Вайблинген са изложени произведения на изкуството, изпълнени върху хартия или от хартия. Но днес пред „Павилиона за Вайблинген” (модернистичната скулптура на Олафур Елиасон пред галерията) паркират трима модерни класици, които винаги са се нагаждали към духа на времето. Защото през 1998 г. първият Focus е ръбест и спортен. А днес? Четвъртото поколение е получило няколко извивки, без обаче да загуби спортния си дух. Или пък Audi A3 – от 1996 г. изпълнява ролята на перфекциониста, що се отнася до качеството и комфорта. Но дали и новият модел е същият благороден първокласен автомобил? Тук се присъединява и Mazda 3 – в миналото рядко забелязвана, когато още се наричаше 323, днес тя вече отдавна се е превърнала в шикозна дизайнерска творба.
Да, новата Mazda 3 знае как да ви се хареса. Подобно на повечето тестови автомобили на японската фирма и тя носи магменочервени одежди (1280 лв.). Задната колона изглежда широка не само отвън, тя е такава и вътре. Когато се обърне косо назад, водачът на практика не вижда нищо. Ниската линия на покрива и тесните отвори на вратите затрудняват качването в задната част. Но пък тук можете да откриете толкова приятни неща – в Mazda са облекли арматурното табло и вътрешните части на вратите с фина, мека кожа (в България не се предлага с този двигател) и са скрили дванайсет високоговорителя Bose зад перфорирани алуминиеви бленди (в България с пакета Sound за 2000 лв., но не с този двигател).
Mazda 3 – по-благородна от A3
Регулаторите за силата на звука и за климатика, както и приятното прещракване на въртящия и натискащ се контролер с фрезовани алуминиеви пръстени напомнят не само визуално, но и на пипане за старото Audi A3. С традиционно оформения блок за управление на функциите се движите уверено към целта през дебрите на инфо-развлекателната система, която с DAB+ радио и интеграция на смартфон съдържа всичко важно – само не и онлайн функции. Над удобния за хващане волан с добре разпределени и приятно оформени висококачествени бутони гледате към head-up дисплея на челното стъкло и към дигитално изобразени кръгли контролни уреди. Японците са покрили с мека облицовка дори доста обширната жабка.
Добре лежи в ръката ви и лостът на шестстепенната механична трансмисия, който се движи с леко щракане по късия път между предавките. Всяко действие с него е източник на удоволствие. Дизелът с обем 1,8 литра е за предпочитане пред малкия атмосферен бензинов агрегат – дори само защото благодарение на турбото се усеща като по-силен.
Изобщо D 1.8 работи равномерно и тихо под дългия преден капак. Неговите 270 нютонметра се трудят здраво още от 1600 об./мин. А после агрегатът достига цели 5500 об./мин – необичайно висока стойност за дизел. Не е задължително да го прави, но това приляга добре на разбиранията на Mazda за динамично поведение – автомобилът реагира на завъртането на волана съвсем чевръсто, но вече влязъл в завоя, изпада в недозавиване по-рано от своите съперници. В замяна на това с предлаганите по желание 18-цолови гуми той поема неравностите уравновесено, също така филтрира ефикасно околните шумове.
Ами спирачките? В миналото някои модели на Mazda проявяваха слабост в тази област. Сега новата „тройка” се движи върху гуми Michelin Pilot Sport 4, от които японците очакват добри спирачни стойности. И я виж – изведнъж при пълното спиране от 100 км/ч моделът заковава първи след 34,4 м – A3 и Focus се нуждаят от 35,1 метра.
Шикозна атмосфера, балансирано поведение на пътя – а на каква цена? С 26 700 евро тестовият автомобил е не само най-евтиният – независимо дали става дума за LED светлини, инфо-развлекателна система или подпомагане на водача, всичко е вече на борда серийно при нивото Selection. Още екстри се предлагат в малко на брой пакети, поради което ценовата листа е доста кратка със своите 24 страници.
Focus – търсят се майстори в шофирането
При Ford за модела Focus има две ценови листи – една за хечбека и за комбито и една за ST моделите. Втората обхваща 44 страници и в нея тестовият дизелов автомобил със 120 к.с. е дефиниран като ST-Line с базова цена 48 400 лв. Така той е снабден серийно с благини като 17-цолови колела, двузонова климатична инсталация, безключов достъп и навигация с голям сензорен екран. Още по-приятно става с отопляемо челно стъкло (в зимния пакет за 840 лв.), адаптивни изцяло LED предни светлини (2280 лв.) и камера за заден ход (в България серийна за ST-Line). Меки пластмаси, покрити с филц джобове на вратите, декоративни елементи с вид на карбон и червени шевове повишават качеството на сравнително семплия интериор. При пряко сравнение арматурното табло със своите многобройни бутони на волана, широкообхватния бордкомпютър и инфо-развлекателната система, която малко трудно разпознава изречените на глас команди, изглеждат не толкова добре организирани.
По-подредено и главно по-просторно, отколкото в Mazda, е на втория ред седалки. А и най-отзад Focus може да бъде прилично натоварван – благодарение на пакета Family (280 лв.) тук е възможно да влязат дори ски, промушвани през един отвор в задната облегалка. Когато тя бъде сгъната на две части (60 : 40), се образува почти равна транспортна площ и най-големият максимален товарен обем от 1320 литра (Audi: 1200 л, Mazda: 1026 л).
След като всичко е закрепено както трябва, можете да се отправите на път. Сертифицираният отсега по Euro 6d дизел потегля бодро в съпровод на дискретно почукване. Шестстепенната механична трансмисия импонира с лекия ход на лоста, но не винаги с прецизното му насочване. Подобно двойствено впечатление оставя и характерът на шофирането – Focus продължава да влиза в ролята на динамичен модел, особено със спортното ST окачване, което пасажерите усещат добре, най-вече на лоши пътища. Кормилната уредба има малко общо с динамиката: с прекалено лек ход, късен момент на реакция и слаба обратна информация, ако изключим влиянията от задвижването. Освен това при сравнителното шофиране тестовият автомобил допусна пропадане в разгръщането на мощността, което обаче не се повтори след ново стартиране.
A3 – изкуството да пестиш
При Audi A3 Sportback пък всичко протече съвсем гладко. Най-късно когато се наложи да паркирате, забелязвате, че въпреки широката задна колона каросерията е доста добре обозрима. А това е важно, понеже тестовият автомобил е оборудван само със серийната сигнализация при паркиране отзад вместо с камера за заден ход (895 лв.). Когато гледате напред, впечатление правят серийните дигитални контролни уреди. Вече интегрираният в средата на таблото, а не качен върху него екран на инфо-развлекателната система е наклонен към водача и трябва да бъде докосван с върховете на пръстите. Твърде пипкаво? Няма значение – разпознаването на гласови команди работи чудесно.
Заслужава похвала и фактът, че поне тризоновият автоматичен климатик (655 лв.) все още реагира на класически регулатори, както и че в Audi формоват части на облицовката от рециклирани PET бутилки. Впечатлението за непретенциозно обзавеждане обаче не може да бъде компенсирано дори и от декоративния шев, красящ арматурното табло.
Достатъчно мрънкахме – защото при полезните качества Audi печели най-много точки. Задната част на автомобила предлага място в изобилие, капачетата на скобите Isofix просто се отварят назад, вградените в задната седалка закопчалки за коланите улесняват значително обезопасяването на малчуганите в детските столчета. Освен това задната облегалка се сгъва на три части (437 лв.), а височината на товарния под може да се регулира.
Дизел на цена за колекционери
На отварящия се високо нагоре заден капак има надпис „30 TDI“ – указание за това, че двулитровият дизел тук е с най-ниското си ниво на мощност от 116 к.с. Не е много, но както и при останалите модели в теста, въртящият момент е на разположение отрано и уверено ускорява компактния автомобил до 100 км/ч за 10,8 секунди – Ford и Mazda са с две десети по-бързи. Между другото, когато е нужно предавките да се сменят бързо, това става много добре с късо степенуваната шестстепенна предавателна кутия. Независимо при какъв товар работи, TDI моторът ни хареса с равномерния си и тих ход, А разходът на гориво? 5,6 литра на 100 км не звучат като нещо необикновено, но Focus (5,8 л) и Mazda 3 (6,2 л) харчат повече. При всекидневното шофиране обаче са възможни и стойности с четворка пред десетичната запетая. Освен това TDI моторът работи чисто (изпълнява Euro 6d-Temp). Два SCR катализатора и двукратно впръскване на AdBlue би трябвало да понижават стойностите на NOX с до 80 процента.
Понижено е, за съжаление, и нивото на комфорта. Тестовият автомобил поема балансирано само дългите вълни по настилката, но с предлаганите по желание 18-цолови колела друса отчетливо, когато минавате през дупки. А няма ли някакви опции за ходовата част, които обещават помощ? Не, адаптивните амортисьори не фигурират в ценовата листа на 30 TDI, която е не само многоцветно оформена, но и преди всичко дълга – 128 страници. С тенденция към покачване. Защото въпреки че при четвъртото поколение версиите с две врати и кабриолет отпадат изцяло, RS и алтернативните задвижвания ще увеличат обема още повече. Най-слабият дизел тук е представен с одеждите на S line и базова цена 60 729 лв. В сравнение с конкурентите обаче оборудването е доста скромно. Поне LED светлините са серийни. Екипиран подобно на съперниците с инфо-развлекателна система и асистенти за водача, A3 е с около 7000 евро по-скъп от Focus и с цели 10 000 по-скъп от Mazda 3. Очевидно цената на художествената творба се определя не само от качествата й, но и от реномето на нейния създател.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. AUDI
Безспорна победа? Нищо подобно. Наистина, А3 Sportback със своя икономичен базов дизел печели с лекота в оценката на качествата. Но от Audi искат за това да се плати твърде скъпо.
2. FORD
Просторният Focus се движи по средата – подчертано спортно и срещу справедлива цена. Моделът на Ford обаче леко изостава по отношение на управлението на функциите, качеството и надеждността при тестовия автомобил.
3. MAZDA
Третото място? Моделът заслужава награда не само заради красотата си. Той е най-добре оборудван и първокласно обзаведен, но липсата на мултимедийни екстри осуетява един изненадващ успех.
Текст: Клеменс Хиршфелд
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт