Един срещу друг се изправят два от най-обсъжданите модели на новото време
Дуел за световно господство? Е, не бива да прекаляваме, но пък отдавна чакаме тази битка: Audi предизвиква вече утвърдената Tesla, а e-tron се изправя срещу Model X. В този сравнителен тест ще открием кой е по-добрият електромобил.
Той действа мигновено. Както например себеподобните му сешоар, прахосмукачка, миялна или пералня машина. За разлика от задвижваните от фосилни горива топлинни машини, в чиито цилиндри се извършват химически реакции, електрическите са доста по-лесно приложими и използваеми.
С електрическата енергия от 95 кВтч, необходима за зареждането на литиево-йонната батерия на Audi e-tron бихте могли да си сушите косата в продължение на три дни. Непрекъснато! Или да чистите непрестанно 40 часа с прахосмукачката. Или в продължение на 15 години да зареждане всеки ден телефона си. Или да изперете 1000 кг дрехи при 60 градуса. А според научни твърдения, ако е възможно батерията да бъде мигновено разредена, тя ще създаде една немалка мълния.
Предстои да видим какво въздействие ще възпроизведе първият сериен електрически автомобил на Audi. Този път на Tesla е отредена ролята на вече утвърден играч на сцената – съперникът Model X се продава от 2015 година и макар мнозина да го смятат за надценен, това продължава да бъде един от най-впечатляващите автомобили на пазара.
Церемония на колела
Model X ви приема в обятията си, съпровождайки това със своеобразния спектакъл на отварящите се нагоре врати. Метафоричният полет на Tesla е отправка към историята, и всеки път, когато има достатъчно място във височина, Model X разперва крила. След това пътниците могат спокойно и удобно да заемат местата си. Отзад те разполагат с триместна седалка, с една идея по-твърда от нужното, но със сигурност по-комфортна от предишните три отделни седалки. Горната им част се сгъва на две отделни части до равна плоскост или се навежда напред, за да се открие достъп до крайните две задни „седалки за тъщата“ (по подобие на американските класики, в които с отварянето на капака на багажника се откриват още две малки места). Въпросните места изникват от пода, а зад тях, в задното багажно пространство, остава място от 187 л. Задното? Да, защото в предната част на автомобила е оформено още едно отделение, чийто обем от 187 л е равен на този на Renault Twingo.
Върху площ на проекцията на автомобила от десет квадратни метра Tesla предлага доста изобилно вътрешно пространство. Вратите се повдигат и „помахват“, когато водачът се приближи до колата, а след качването и натискането на спирачния педал се прибират обратно в убежищата си. Всички останали врати могат да се управляват с помощта на сензорния екран или дистанционно управление. За разлика от Model 3, чието сложно управление вече ви описахме, Model X е един изключително практичен и функционален в ежедневието автомобил. SUV моделът предлага конвенционални бутони за настройка на външните огледала и чистачките, както и инструментален дисплей зад волана. Към това се добавят немалък брой места за дреболии, навигация от висок клас и добре организирана система за управление.
Това, че в наши дни Tesla вече не изглежда толкова сложна от гледна точка на органи за управление, се корени във факта, че и останалите автомобили станаха такива. E-tron заимства конфигурацията на въпросните органи от А6 и А8 с разположени в горната част климатични функции, система за информация и развлечение под тях и инструментален дисплей зад волана. За препоръчване е настройките и конфигурациите на всичко това да се извършват в тяхната пълнота само в стационарно положение на автомобила. В противен случай водачът се разсейва прекалено много.
Иначе e-tron е един пълноценен SUV модел с достатъчно място за пет човека. Като изключим наличието на багажно пространство от 65 л в предната част обаче, моделът почти не предлага предимствата на компановката при електрическо задвижване – просто защото не е изграден на такава платформа. За сметка на това, въпреки липсата на опит в тази област, електрическият модел на марката предлага солидното качество на Audi типично за всички останали модели – нещо, с което Tesla не може да се похвали. В това отношение дори не може да става дума за сравнение.
2599 кило ват
Солидността на Audi има и други измерения – теглото му от 2599 кг, за 700 от които принос има акумулаторната батерия с допълнителна конструкция, защитаваща я в случай на удар и топлинен контрол. Акумулаторният пакет е разположен в пода и има общ обем от 1200 литра. Иначе стожер на леките конструкции (с модели като А8 и А2 например) в този случай Audi просто констатира измеренията на теглото като „типично за един чисто електрически SUV“.
По-голямата Tesla тежи с 95 кг по-малко, но при пълно натоварване също доближава маркера от три тона. Инженерното чудо, което конструкторите на Tesla са съумели да направят, е начинът, по който са „елиминирали“ значението на теглото по отношение на ускорението. От нула до 100 км/ч за 5,1 секунди! Подобно нещо преди 25 години можеха да постигат само автомобили като Ferrari F 512 M. Тягата за осъществяването на този процес се създава от два асинхронни електромотора – по един на всеки от двата моста. Сумарно те осигуряват 443 к.с. мощност и 660 Нм въртящ момент. Фактът, че постига подобни характеристики, обаче в немалка степен се дължи на възможността на силовата електроника да управлява енергийните потоци изключително бързо и адаптивно в зависимост от сцеплението.
В непосредствена близост до тези показатели със съответно 408 к.с. и 663 Нм са двете, задвижващи всеки от мостовете, асинхронни машини на e-tron. Въпреки че – или може би защото – e-tron перфектно регулира потока на мощността в зависимост от сцеплението, той не изглежда чак толкова влудяващо бърз. Това се изразява и в малко по-ниски стойности по отношение на динамичните параметри. Благодарение на сериозната шумова защита пътниците в Audi остават по-изолирани от това, което се случва навън. Вярно е, че постоянното свистене на електрическите машини успява да проникне в интериора, но при увеличаване на скоростта Audi е чувствително по-тих от Tesla – четири децибела са съществена разлика в това отношение.
Audi държи водача си по-далеч не само от шума, но и от влиянието на стреса върху кормилното управление. E-tron води солидните маси на пътя убедително и прецизно – в немалка степен благодарение на добрия баланс на теглото, ниския център на тежестта и адаптивното окачване. Последното успява да съчетае високо ниво на сигурност с изключителен комфорт – дори и натоварен и на лоши пътища.
Въпреки че по тези показатели настройките на Tesla не могат да достигнат нивото на тези на Audi, американският модел също не се справя лошо. Благодарение на пневматичното окачване Model X успява да осигури и относително добро ниво на комфорт. Да, по-стегнатото окачване води до това неравностите да се преминават по-твърдо, но пък при изпитанията за динамика като смяна на лентите Tesla е по-бърза от Audi и остава стабилна. И макар управлението да не е толкова отзивчиво, поведението му е напълно в рамките на квалификациите за прецизно и с добра обратна връзка.
Огледалце, огледалце
За разлика от част от системите за асистенция на Tesla, които са още в бета версия, Audi залага на сигурно и не се опитва да експериментира в тази област. Тестовият автомобил е оборудван с външни огледала за обратно виждане, но при доплащане от 1540 евро налице са насочени назад външни камери, чиито изображения се показват на дълбоко интегрирани в долните части на предните колонки дисплеи. Audi са особено горди с тези „виртуални огледала“, но в тази насока ще си позволим една дипломатична версия на критика. След като тествахме и два вида системи за обратно виждане, смятаме че на фона на конвенционалните, изобретени през 1909 година от Дороти Левит и почти непроменени спрямо базовата си концепция от преди 110 години, огледала, дигиталният им формат е по-скоро самоцелен.
Задният капак също е електрифициран. Ако откриете бутона за него, той ще издигне и ще отвори за вас пространството за багаж. Зареждането на акумулаторите с нашия 22-киловатчасов Wallbox обаче отнема повече време от това при Tesla. Както и при Model X e-tron използва трифазен ток за зареждане, но с ограничена до 16 ампера сила на тока. Американският модел може да си позволи заряд и с 24 ампера, а това съкращава зарядния процес с една трета.
Що се касае до разхода на енергия по нашия електрически цикъл, то двата модела са на приблизително едно и също ниво – 24,8 кВтч/100 км за e-tron и 25 кВтч/100 км за Tesla. Капацитет на батерията на последната е 100 кВтч или с пет повече от тази на e-tron. Въпреки че запазва значителен буфер за сигурността на батерията, Tesla обаче на практика разширява капацитета ефективно и осигурява пробег от 428 км или с цели 48 повече от Audi. По този показател Tesla превъзхожда Audi, но това не и помага да го изпревари. E-tron не е толкова революционен, колкото Tesla Model X, или поне не толкова, колкото се е очаквало. Той обаче притежава едно важно предимство – преди всичко е Audi. Чак след това електромобил.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Audi
Не толкова смел в подхода, но почти перфектен в изпълнението си. Е-tron предлага отличен комфорт, високо ниво на безопасност и ефективно задвижване. Не така съвършени са кормилното управление и контрола на функциите.
2. Tesla
Комфортен, гъвкав и почти солиден, Model X продължава революцията на Tesla. На високо ниво са задвижването, ефективността и практичността в ежедневието. Недостатъци са асистенциите и изработката.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман