Сравнителен тест на две големи и мощни дизелови комбита
Големите комбита с мощни дизелови двигатели днес са по-добри и по-съвършено отвякога – и въпреки това политическите настроения и нагласите на част от публиката правят всичко възможно, за да изчезнат от сцената. Ако човек чака твърде дълго, ще дойде момент, в който автомобили като Audi S6 Avant и BMW 540d Touring xDrive вече няма да има как да бъдат купени като нови. Моля ви, само не казвайте че не сме предупредили...
Ако се заровите из неизчерпаемите прояви на „оригиналност” из интернет, няма как да не попаднете на страшно забавни за собствените си автори сравнения между динозаврите и дизеловите двигатели. В действителност, работещите по принципа на самовъзпламеняването двигатели при леките автомобили има реална вероятност постепенно да изчезнат – и то не заради фатален удар на планетата ни с астероид, а заради забраните и целенасочените действия на политическата класа. А истината е, че дизелите днес пеят своята лебедова песен – те никога не са били толкова ефективни, толкова екологични и толкова мощни. Накратко – никога не са били по-добри. И още по-тъжната истина е, че много малко неща към момента са наистина по-добри и по-перспективни от тях, но нека не задълбаваме в тази тема…
Да вземем за пример S6 Avant. Какти и 540d Touring, който BMW предлага само във вариант с двойно предаване xDrive. Скъпи политици, драги защитници на екологията: ще се осмелим да ви изтъкнем, че с тези тежки, мощни и големи модели от висш клас, разполагащи с по 340 конски сили, можете да се придвижвате спокойно с минимален разход от 5,7 (Audi) или дори 5,2 (BMW) литра /100 км. Това от своя страна автоматично означава съвсем ниски CO2 емисии – едно забележително устойчиво решение, включително взимайки предвид целия му жизнен цикъл, от производството, през експлоатацията и общия му ресурс, не смятате ли? Само че, докато намираме нови и нови значения на думата „устойчивост”, все пак продължаваме да твърдим, че именно дизелът не се съвместява с идеята за устойчивост – няма да се уморим да споделяме доводите си в полза на несъстоятелността на това твърдение. Още повече, че този тип автомобили обикновено имат изключително дълъг живот, който най-често продължава с десетилетия и приключва далеч от границите на Западна и Централна Европа. При това за такива модели без проблеми се намират акумулатори, били те и за 48-волтовите им версии с допълнителна електрическа тяга. Да ви припомняме ли какво се случва с употребяваните електромобили?
Аура на уют и спокойствие
Тестваните от нас модели без проблем изминават пробег от 1200 километра с едно зареждане, а след това в рамките на около шест минути са готови да изминат още толкова – а благодарение на сложните технологии за пречистване на вредните газове, всичко това се случва при отделянето на съвсем минимални количества неблагоприятни за екологията вещества. За нас това продължава да бъде много впечатляващо. При нас обаче лесното впечатляване от подобни неща е обяснимо, тъй като сме хора, голямата част от чийто живот е преминал под влиянието на магията на автомобилите. Именно поради тази причина намираме за забележителен и факта, че интериорите на тези два автомобила почти по нищо не отстъпват на луксозния клас – достатъчно е да отворите някоя от вратите и вече започвате да имате успокояващото усещане, че се прибирате у дома. Във вътрешността на двете комбита се чувствате уютно и обгърнати от атмосфера на спокойствие и изискан стил. В това отношение Audi и BMW се отличават единствено по типичните за всяка от двете марки особености в оформлението и оборудването. Сравнени с това, което предлагат на своите клиенти старт-ъп компании, имащи реномето на водещи имена в света на новата мобилност, S6 и 540d изглеждат като от съвсем друга вселена. Като от вселена, в която стойностните неща и ценностите все още имат значение.
Тъй като сериозни поводи за критика в това сравнение практически липсват, ще се спрем на някои малки детайли. Например „петицата” получава малко повече точки за гъвкавост и функционалност. Основание за това е практичното регулиране на задните облегалки по наклон. Или пък самостоятелното отваряне на стъклото на задния капак. А също и възможността да скривате покривалото на багажника под пода. Като добавим към това по-високия полезен товар и по-добрава видимост назад, не е чудна преднината на модела в раздела за оценка на каросерията. Определено няма как да се зарадваме на факта, че при Audi дори най-основни функции като включването на светлините, управлението на климатичната инсталация и смяната на режимите на работа на автомобила трябва да се случва чрез използването на сензорни полета, вместо от някакъв вид нормални бутони или превключватели.
Сърцето срещу разума
Изобщо управлението от сензорни повърхности е основополагащо за S6, което несъмнено е в духа на времето, но изключително много отклонява вниманието на водача и изисква време – докато „петицата” показва нагледно с най-доброто от всички поколения на системата iDrive как всичко може да се управлява максимално интуитивно, буквално с мисъл – с помощта на въртящ и натискащ се регулатор, интелитентно сортирани бутони, чудесен и оптимално разположен дисплей, както и чудесно работещо гласово управление.
Добре, обсъдихме голяма част от обективните критерии, които могат да допринесат за спечелването на един сравнителен тест. При премиум автомобилите обаче на първо място обикновено са емоциите – тук сърцето е по-важно от разума. В този ред на мисли, имаме си работа с едно любопитно явление, защото ако доскоро дизелът беше синоним на разум, днес, особено в случаи като този, той носи радост и удовлетворение – наред с вече изброените практически предимства. Специално BMW показва по направо удивителен начин на какво е способен един работещ по принципа на самовъзпламеняването агрегат. Редовият „шестак” на баварците е празник за сетивата! В най-съвременния си вариант трилитровата машина има и допълнителна електрическа тяга; поради това дори не е нужно лопатките на турбокомпресорите да са набрали пълна скорост, за да имате добра тяга: 700 Нм са внушителна стойност, реалният ефект от която е дори още по-впечатляващ от очакванията, акустиката е радост за слуха, а трансмисията Steptronic върши работата си като идеалния английски иконом – винаги съвършено, но абсолютно незабележимо. Отметката от сто километра в час се достига за под пет секунди – допреди двайсет години това беше постижение на суперспортен автомобил.
Наближаваме първите завои, които изискват по-сериозна работа с волана. Започвам мислено да преценявам отсечката пред мен, нивата на допамин се покачват, цялото ми съзнание трепне в радостно очакване на това, което предстои – защото именно в завои BMW показват най-сериозния талант на своите автомобили. Управлението работи превъзходно, но се усеща, че човек не бива да прекалява с твърде агресивното влизание в завоите, ако не искате предницата да почне да наднича по външната допирателна на кривата. След като поемете по правилната траектория, можете да се възползвате от цялото изобилие от въртящ момент – въпреки всичко обаче, автомобилът е настроен по-скоро към недозавиване, отколкото към презавиване. Адаптивните амортисьори вършат работата си доста добре, но при наличие на определен тип повтарящи се къси неравности леко нарушават иначе добрия комфорт. Бихме си пожелали повече прецизност при управлението на предния мост – просто това би подхождало на марката. При измерванията не личат никакви дефицити по отношение на пътното поведение, очевидно леките крикити имат чисто субективен характер и касаят усещането зад волана, а не бързината или стабилността на автомобила. Пък и нека не забравяме, че основното предимство на xDrive ще проличи върху настилка с ограничено сцепление, особено при дъжд, сняг, лед и така нататък, а това е важен фактор.
S6 също е със задвижване на четирите колела. Audi и quattro – логична комбинация. Тук обаче поведението в завоите е някак разлино: въпреки че е със 71 килограма по-тежък от Touring, Avant влиза в завоите със значително повече ентусиазъм, в подходящия момент си помага със задницата – просто страхотно. Любовта към завоите не идва сама – тя е следствие на наличието на опции като спортен диференциал и управление на четирите колела. Между другото, последното се предлага и за „петицата” и вероятно би било добро вложение. Освен това Audi S6 стъпва на 20-цолови колела, което е предимство за динамиката спрямо 18-цоловите колела на BMW. Пневматичното окачване на модела от Инголщат предлага изключително добър комфорт дори в ситуации, когато BMW отчасти губи добрите си маниери. Което не променя факта, че S6 има по-динамично настроената ходова част.
Интересното е, че V6 моторът се държи по един доста специфичен начин, при това не точно в положителен смисъл: той също разполага с огромен въртящ момент, но тягата идва някак със закъснение, а скоростната кутия работи като че ли без желание, така че при спортно каране получавате по-скоро неприятни претрисания, отколкото повече бързина. Което е малко странно, защото теоретично наличието на електрически компресор, ремъчен стартер-генератор и допълнителна електрическа тяга говори именно за преодоляването на подобни недостатъци, а не за предизвикването им. Реалността обаче е такава – трилитровият агрегат реагира мудно. С което се разводнява идеята на един S-модел – при спортните модели на марката е логично нещата да се случват веднага след натискането на газта. А не малко след това.
Един шедьовър на двигателостроенето
Задвижването отнема много и ценни точки в крайното класиране на Audi – не само при оценката на самия задвижващ тракт, но и в категории като финанси и екология, заради по-високия разход.
BMW от своя страна показва най-доброто, на което е способен един дизел. Трилитровата машина от Мюнхен е истински шедьовър на инженерното изкуство, който заслужава всяческо признание – и малко по-динамична ходова част, нека си кажем отново. Или пък може би просто автомобилът трябва да е със задно предаване, и всичко ще си дойде точно по местата..
Нямате нужда от двойно предаване? Чудесно. Тогава бихме ви препоръчали да си вземете 530d без xDrive, задвижван от същия редови шестцилиндров мотор, в малко по-слабо изпълнение. Ще получите същото, а може би и повече удоволствие, а ще спестите пари за една разкошна ваканция, на която да заведете великолепния си дизелов автомобил.
ОЦЕНКА
1. BMW
Моделът печели победата най-вече с интуитивното управление на всички функции и със своето мощно и ефективно задвижване. При управляемостта версията с двойно предаване xDrive остава малко под високите очаквания.
2. AUDI
Ходовата част талантливо съчетава динамика и комфорт. Управлението от тъчскрийн и сензорни повърхности отвлича вниманието на водача, а мудните реакции на задвижването отнемат от удоволствието при шофиране.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ахим Хартман