Първа среща с наследника на най-продавания SUV модел в гамата на Audi
През вече доста далечната 2008 година съвсем новото по онова време Audi Q5 дойде на първия си сравнителен тест в auto motor und sport и му се наложи да отстъпи пред Mercedes GLK. Макар да успя изпревари с малка преднина BMW X3, резултатът не беше на 100 процента удовлетворяващ за екипа на марката от Инголщат. Причината беше една основна – отчитането на някои слабости по отношение на комфорта на возене. Което всъщност не промени факта, че досега от модела са продадени над 1,6 милиона екземпляра, а първите места в по-нататъшни сравнителни тестове съвсем не бяха малко.
Но 2008 година отмина отдавна и оттогава се случиха много неща – включително и при Audi, разбира се. При представянето на новия модел шефът на марката Руперт Щадлер заяви, че Q5 трябва да бъде еталон в своя сегмент. И в много отношения изглежда е прав. Да вземем например качеството на изработката – в тази дисциплина Audi традиционно се представят блестящо, като това важи и за изработения в Сан Хосе Чиапа нов модел. Всички детайли са напаснати идеално, фугите са равни и с минимална широчина, превключвателите работят с перфектна прецизност.
Вече и с пневматично окачване
А какво може да се каже за комфорта на новото издание на модела? Всъщност – само добри неща. Q5 не разполага със сложната 48-волтова бордна мрежа и захранваната от нея технология за намаляване на колебанията на каросерията, която беше наскоро представена в SQ7, но независимо от това автомобилът значително се е доближил до своя по-голям събрат. Каросерията е станала по-лека и с по-висока устойчивост срещу усукване, задният мост с пет носача е с напълно нова конструкция, но най-съществената революция е предлаганото за пръв път пневматично окачване. Резултатите от първите тестове на германските ни колеги недвусмислено показват, че пневматиката на Audi се представя блестящо, но можем да кажем, че дори и стандартната ходова част на изпробвания от нас екземпляр се представя отлично както по отношение на водимостта и пътното поведение, така и що се отнася до всички аспекти на комфорта на возене. Единствено режимът comfort се оказа твърде мек за личните предпочитания на автора на тези редове, но това си остава въпрос на вкус.
Динамиката също е не по-малко впечатляваща. Налични са обичайните режими на работа, плюс един нов – Individual, така че възможностите човек да настрои Q5 според предпочитанията си са достатъчно разнообразни. При версиите с пневматично окачване са добавени също режимите „Allroad“ и „Offroad/Lift“, които са от полза при шофиране в пресечен терен. Ако пък се интересувате повече от спортно шофиране по асфалт, също няма да останете разочаровани, тъй като в списъка с опции присъстват активно управление и спортен диференциал – съответно за променлива настройка на кормилната уредба и за гъвкаво преразпределяне на въртящия момент в зависимост от моментната ситуация.
Задвижваният от двулитров TDI двигател Q5 се усеща достатъчно чевръст и със стандартното управление. 1,6-тонният автомобил новата система quattro ultra, която при нормални условия задвижва само предния мост с цел икономия на гориво, а задвижването на задния мост се активира в рамките на части от секундата при необходимост.
Без значение коя от двете опции ще изберете, управлението на Q5 дава акуратна обратна връзка, реакциите на волана са прецизни и директни, а пътното поведение е спокойно и балансирано, с лек привкус на спортна динамика.
Време е за няколко думи за динамичните показатели.
До 30 системи за подпомагане на водача
Иначе във вътрешността на дългия 4,66 метра Q5 е достатъчно просторно както отпред, така и отзад, а комфортът специално на предните седалки е впечатляващ. Към това следва да прибавим регулируема задна седалка, зад която откриваме товарен отсек с вместимост между 550 и 610 литра.
Ами ергономията? Който е запознат с новото A4, ще се чувства като у дома си в Q5 с неговия предлаган като опция дигитален комбиниран прибор, Touchpad, Head-up дисплей, както и всички функции на системата MMI. Искате да се включите в мрежата с осем различни устройства през WLAN? Може. Персонален избор на маршрут – за пръв път Audi?
Тук сте на правилното място. Асистент за движение в задръстване? Налични. Наблюдение на мъртвите зони около автомобила, включително следене за напречен трафик в кръстовище? Разбира се. Ако поръчате всички възможни асистиращи системи, техният брой достига 30. И това е само една от многобройните причини да твърдим, че новото Q5 има всички шансове да продължи, а дори и да надскочи успехите на своя предшественик.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: авторът, Audi
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Макар че Audi са подобрили и динамиката на автомобила, второто поколение на Q5 впечатлява преди всичко със своя комфорт. Предлаганото за пръв път при Q5 пневматично окачване успява да постигне маниери на возене, които се числят към най-доброто в класа. По отношение на вътрешния простор, изработката и пътното поведение също е трудно да се пожелае повече – конкурентите ги очакват тежки времена.