Новото издание на Audi Q5 се среща с вече старото поколение на BMW X3
Докато последните слънчеви лъчи отблясват в ледените кристалчета върху снега, в главата ми се заражда следния въпрос: как ли щеше да изглежда живота на всеки от нас, ако следвахме стриктно всички добри съвети, които получаваме през живота си? Скоро ще разберете какво общо има това всъщност с Audi Q5 и BMW X3. Но нека първо започнем с формалностите: двата SUV модела идват за тест във версии с двулитрови бензинови турбодвигатели. И двамата разполагат с двойно предаване, трансмисията при Audi е седемстепенна с два съединителя, докато BMW е оборудван с типичния за марката осемстепенен автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент. X3 се появи на бял свят още през 2010 година, но марката от Мюнхен успява да поддържа техниката му на висотата на времето. Срещу него се изправя дебютиралото съвсем наскоро второ поколение на Q5, което е нараснало с 3,4 сантиметра на дължина и има удължено с 1,2 см междуосно разстояние.
Най-важната новост за модела е фактът, че докато досега той се предлагаше в три варианта за ходовата част (стандартно или спортно окачване, както и опция за адаптивни амортисьори), сега клиентите имат и четвърта алтернатива в лицето на пневматично окачване. Освен това всички четирицилиндрови версии на Q5 са оборудвани с нова система за двойно предаване, конструирана с цел намаляване на разхода на гориво. Ефективността е подобрена и благодарение на други мерки, като например наламяването на теглото с 90 килограма благодарение на по-големия дял на използваните леки сплави. Инфо-развлекателните възможности са от най-ново поколение, аеродинамиката е подобрена, има и редица нови „екстри“, касаещи сигурността и комфорта. Детайли като например филигранно оформеният волан показват ясно, че Q5 по подобие на A4 предпочита да залага не толкова на размер, колкото на внимание към дребните детайли.
Теория на еволюцията
Тъй като при модела на Audi досега всичко беше на високо равнище, при смяната на генерациите нямаше необходимост от някакви технологични или стилистични революции. Q5 е базиран на версията Evo на модулната платформа за модели с надлъжен двигател, което създава доста конкретни очаквания как ще се представи един нов модел на Audi. Отвътре Q5 се представя в актуалния стил на Audi, тук-там се забелязват някои заемки от TT и R8 – като например интегрираните във въртящите се регулатори на климатичната инсталация показания за температурата в салона, а качеството на материалите и изработката се стремят към по-големия Q7. Отвътре X3 не изглежда по-стар (макар че безспорно е), а по-скоро е по-семпъл. Което на фона на преките му опоненти в момента може би не е най-доброто решение от страна на BMW.
Макар двата автомобила почти да не се отличават един от друг по отношение на външните габарити, разполага с повече широчина в интериора (с 6 сантиметра отпред и с 4,5 сантиметра отзад). Трима пасажери се побират сравнително удобно на задните седалки.
Последните могат да се регулират както в хоризонтална посока, така и по наклон и позволяват да бъдат дистанционно сгъвани при нужда от повече товарен обем. По отношение на багажното пространство BMW се представя на идентично ниво и също има разделена на три задна седалка.
Водачът и неговият спътник седят с 4,5 сантиметра по-високо в сравнение с Q5, което значително допринася за по-добрата видимост, без да се нарушава усещането за интегрираност с интериора на автомобила. Освен в това Х3 липсата на твърде широка средна конзола допринася за субективното усещане за простор. В Audi спортните седалки са монтирани подчертано ниско, но позицията на седене не е толкова естествена и ергономична, колкото в Х3 – това в голяма степен се дължи на разположените прекалено назад странични огледала и предните колони, които значително ограничават обзора от мястото на водача.
За сметка на това инфо-развлекателното оборудване трудно би могло да бъде по-добро – то включва WLAN, LTE и възможност за индуктивно зареждане на смартфон, като всичко това може да бъде управлявано през системата MMI, от въртящия и натискащ се регулатор, с помощта на тъчпад или с гласово командване. Ако трябва да бъдем напълно честни, цялото това многообразие създава завидни възможности да се лутате порядъчно дълго време из безконечните менюта на бордната система. При BMW системата iDrive през годините също беше обогатена с множество допълнителни функционалности, част от които също вече не са съвсем лесни за откриване. И все пак управлението на функциите в X3 е значително по-интуитивно и почти не отклонява вниманието на водача. Това се отнася и за асистиращите системи, които в X3 се командват от един централен бутон, докато в Q5 се налага да бъдат търсени с помощта на MMI. При Audi недотам добро впечатление ни направи работата на асистента за предупреждение при опасност от сблъсък, който на няколко пъти се активираше без реална причина.
И двата турбодвигателя се стартират с помощта на натискане на бутон и разполагат с приблизително 250 к.с. и 350 Нм.
Осемстепенната автоматична трансмисия в BMW за пореден път си заслужи максималната възможна оценка и във всяко отношение се представя с една идея още по-убедително от предавателната кутия с два съединителя в Audi. При динамичните показатели Q5 и X3 почти не показват разлики. Класическият спринт от място до сто километра се изпълнява за 6,6 секунди – през не чак толкова отдавнашната 1986 година с такъв показател можеше да се похвали именит спортист като Porsche 928 S.
Движещи сили
Време е обаче да поставим едно сериозно „но“ в цялата иначе толкова позитивна дотук картина. И не, не става дума за динамиката, която е просто чудесна. Иде реч за повтаряната като мантра присъда, че дизеловите двигатели не заслужават да бъдат част от мобилността на бъдещето. Само че при един масивен SUV с всички негови характерни особености те за момента почти нямат адекватна алтернатива и това личи ясно от измерените при двата тестови екземпляра показатели. Със среден разход около 11 л/100 км и съответни емисии CO2, гравитиращи около 250 г/км, двата мотора в случая определено не изглеждат като решение на съществуващ проблем, а по-скоро като създаване на нов. И ако някой се опитва да ни убеди, че със своето представяне четирицилиндровите мотори имат тягата и увереността на бензинов V8 или поне на шестцилиндров дизел, моля да бъдем извинени, но е добре този някой да свали розовите очила и да погледне реалността такава, каквато е. Истината е, че и двата мотора сами по себе си се представят като цяло задоволително, но при голямо натоварване трябва да работят на високи обороти, а тогава те стават едновременно шумни и неефективни. Нещо, което най-малкото не приляга на комфортния характер на двата модела и при добре конструиран голям агрегат просто няма как да се случи.
За сметка на това возията специално при X3 определено е на ниво. Моделът от Мюнхен се справя по-добре с абсорбирането на къси и дълги неравности по настилката, но за сметка на това страничното накланяне е по-силно изразено в сравнение с Q5 въпреки наличието на адаптивни амортисьори. Съчетанието от пневматично окачване и 20-цолови джанти при Audi всъщност не се представя толкова убедително, колкото очаквахме, тъй като комфортът на возене не е съвсем оптимален – ефект, допълнително подсилван от огромните колела. При преминаване през вълнообразни неравности и специално с пълно натоварване обаче Audi е радващо балансиран, а страничните колебания са по-слаби. В режим Dynamic въпросните колебания дори почти изчезват, но това не е достатъчно, за да се похвали Q5 с наистина чевръста водимост. При тестовете за пътно поведение той е на едно ниво на BMW, но в реални условия субективното усещане определено е в полза на Х3. Това се дължи преди всичко на кормилната уредба на Audi, която дори в режим Dynamic не успява да предаде достатъчно ясна обратна връзка. Q5 е бърз и неутрален, но се усещането от шофирането му е някак си странно дистанцирано от реално случващото се между колелата и пътя. Откакто в класа не появиха модели като Mercedes GLC Coupé и Porsche Macan, X3 може би вече е отстъпил от ролята си на най-пъргавия представител в своя сегмента. И все пак в пряк дуел с Q5 той се откроява с повече прецизност и осезаемо по-фина управляемост.
Нека видим какво ще се случи ако излезем от очертанията на утъпканите пътища. Имаме двойно предаване, така че не очакваме сериозни проблеми. При X3 с помощта на електронно управляван ламелен съединител тягата се разпределя гъвкаво между двата моста, като при нужда целият въртящ момент може да бъде насочен към предните или задните колела. Вместо на класическото доскоро постоянно двойно задвижване с Torsen диференциал, сега Q5 залага на система, която поразително напомня на тази в BMW. На задния мост е монтиран допълнителен съединител, който в режим със задвижване само на предните колела отцепва дори карданния вал. При необходимост задвижването на задния мост се активира отново в рамките на 0,1 секунди. Наред с това системата има и предикативна функция, чрез която в завой се изчислява в кой точно момент се очаква предните колела да достигнат своя лимит на сцепление, за да може задният мост да се включи във възможно най-оптималния момент.
В реалността системата функционира чудесно и пести до 0,3 л гориво на 100 км. 0,3 литра? Звучи малко, но пасва добре на характера на Q5, който се отличава с множество малки, но ефикасни подобрения във всички области, превръщащи го в един още по-добър автомобил. С което всъщност се връщаме в самото начало на този материал: изглежда, че от Audi са последвали всички (или поне повечето) добри съвети, които са получили. А това се нарича стремеж към съвършенство. Има ли изобщо обективни критерии, по които това Audi да не бъде определено като почти идеално? Задаваме си този въпрос, докато слънцето бавно пълзи към хоризонта, обагряйки небосвода и околността в удивително многообразие от цветове. Гледка, която може да стопли сърцето на всеки. Но не и на Audi. Защото Q5 си остава студен перфекционист.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Audi Q5 - 444 точки
С гъвкаво вътрешно пространство, рафиниран комфорт на окачването, отлични спирачки и безупречна изработка, Q5 финишира като победител. Единствената слабост е недотам чевръстата водимост.
2. BMW X3 - 428 точки
Макар да е на пазара вече шест години, със своята превъзходна водимост, модерни инфо-развлекателни възможности и изобилие от вътрешен простор Х3 продължава да бъде сериозен опонент на Q5.
Технически данни
1. Audi Q5 | 2. BMW X3 | |
---|---|---|
Работен обем | 1984 куб. см | 1997 куб. см |
Мощност | 185 кВт (252 к.с.) при 5000 об./мин | 180 кВт (245 к.с.) при 5000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
370 Нм при 1600 об./мин | 350 Нм при 1250 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,6 сек | 6,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
33,9 м | 36,2 м |
Максимална скорост | 240 км/ч | 230 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,7 л/100 км | 10,9 л/100 км |
Базова цена | 98 956 лева | 98 800 лева |