Eдно оспорвано съревнование между утвърденото Audi S5 и новото BMW M440i
Според актуалния дух на времето и съвременната линия на политкоректност, шофирането за удоволствие си е чиста проба табу. Няма съмнение в това. Само че точно сега ще направим изключение и няма да мислим за политическата коректност и прагматичните аспекти на съвременността, а ще се отдадем наивно, простодушно и изцяло на жизнерадостното усещане за щастие зад волана на топвариантите с шестцилиндрови турбодвигатели на откритите версии на Audi A5 и BMW четвърта серия. Просто хей така!
Управлението на открит автомобил по начало съдържа в себе си някакъв елемент на екзалтация, а рязко намалялата през последните години популация от кабриолети по пътищата добавя към него и мощно катализираща доза изключителност. Причините за този спад в търсенето са многобройни и отчасти необясними, имайки предвид, че именно в мрачните времена положителните емоции от шофирането на открит автомобил би трябвало да са желани и търсени. Нека не забравяме, че френското „des cabrioles” означава „лудории”…
Да ви загреем врата!
В случая на тези два спортни кабриолета от среден клас удоволствието идва и от богатите възможности за индивидуално оформление – стига да имате желание и време, можете с дни да се забавлявате с листите за допълнително оборудване. В случай, че решите да го направите, горещо ви препоръчваме системата за отопление в областта главата на Audi и отоплението на врата на BMW. Наясно сме, че с тази препоръка ще си навлечем подигравките на кабриофеновете от старата школа, но предпочитаме тях, отколкото вдървените вратове, главоболието и болното гърло. Може да сме мекушави, но това е положението…
Същото се отнася и за отоплението на волана, което ви дава възможност да махате приветливо на минувачите, а не да се чудите как да стоплите ръцете си в хладните сутрешни часове. Няма смисъл да споменаваме отоплението на седалките, което във всички случаи благоприятства подвижността на всички стави и мускулни групи дори след по-продължителни разходки под открито небе. При съмнения ви съветваме да включите и системата на отоплението, защото насрещният вярър може да се окаже доста коварен и в най-горещите дни. Спираме дотук с препоръките и ви напомняме, че ако се вслушате в тях, имате сериозни шансове да превърнете в удоволствие зад волана всеки ден, в който не вали дъжд като из ведро.
Всъщност това е и главната цел на покупката на открит автомобил – да пътувате колкото може по-често със свален покрив и да усещате заобикалящата ви среда буквално с кожата си. Работата е в това, че в кабриолетите природните стихии не се усещат като пречка, а като допълнителен извор на удоволствие. Излагайки се на тяхното въздействие, човек черпи сила и изпитва коренно различно усещане за иначе сухи понятия като скорост и ускорение: Ако свалите страничните прозорци движението с разрешената по междуградските пътища скорост се превръща в страхотно ново изживяване с с емоционалните и освежаващи вихри навсякъде в купето.
По отношение на аеродинамичната преграда, която може да се монтира зад предните места и да предотврати завихрянето на въздуха в купето, можем да кажем следното – тя е налична и се поставя много лесно и при двата модела. За целите на теста обаче остава сгъната в отделението под дъното на багажника (Audi) и в специално предназначения за целта текстилен калъф зад задните облегалки (BMW). Простно няма нужда от нея – позицията на седалките и в двата модела е много дълбока, страничните бордове на каросерията са доста високи, а челните стъкла стигат далеч назад и така предотвратяват нежеланите вихри. Освен това можете винаги да вдигнете страничните прозорци и да се отървете от закачките на насрещния въздушен поток дори при движение по магистрала.
Шапки долу!
Неудобството от челната среща с него е запазено изцяло за пътниците на задните места. Да, точно така – тук наистина става дума за четириместни модели, като при M440i пространството отзад е съвсем ОК, а в S5 даже е удобно. И разбира се, двата модела са напълно пригодни за целогодишна употреба, а сгъването на меките покриви става изцяло автоматизирано и по желание в движение със скорост до 50 км/ч.
Кабриолетът на Audi използва отлично изолиран многослоен текстилен покрив, а в BMW са заложили на интересна конструкция под формата на свеобразен хардтоп с многослойна техстилна облицовка, която се изопва върху носещи елементи (шпригли) със структура на пчелна пита, обгръщайки елегантно цялата горна част на автомобила. Това полутвърдо решение се отличава с много впечатляваща структурна устойчивост и отлични изолиращи свойства – в затворено състояние в купето на „четворката” е осезаемо по-тихо, отколкото в S5. Кабриолетът на Audi контрира с по-щадящо отношение от страна на окачването, което се справя по-добре с изглаждането на фините и по-груби неравности по настилката.
В интерес на истината, нямаме директни оплаквания и от адаптивното М-окачване (допълнително предлагано) на откритата четвърта серия. По-скоро бихме се радвали, ако инженерите на BMW бяха смекчили (поне толкова, колкото при S5) характеристиките на много твърдите пружини и амортисьори на „тройката”. От друга страна следва да се отбележи, че M440i се справя отлично с вълнообразните неравности и не трепва пред динамичните предизвикателства. Една от причините за натягането на настройките в Мюнхен излиза наяве след качването на кантара, който показва 1918 килограма живо тегло. За да овладее тази маса с лекотата, която демонстрира по завоите, окачването на „четворката” трябва да разполага с твърди предпоставки за погасяване на всякакъв вид колебания.
Както и на всякакъв вид индикации за недозавиване. Поради тази причина създателите на откритото BMW са възпитали у него изключително игриво поведение с много свобода в задната част, която на моменти кара човек съвсем да забрави малкия надпис xDrive върху задния капак. Истината е, че в броя на задвижващите колела в случая могат да се заблудят и професионалисти с много опит зад волана – толкова фини и неусетни са намесите на предния мост в задвижването на кабриолета.
При Audi нещата са делеч по-спокойни. Моделът от Инголщад не търси игра, а се носи напред плавно и със забележителна бързина. Обратната информация към водача е пестелива също както и опитите да бъде провокиран за по-активни действия – целта тук е насладата от слънцето и свежия бриз, а не най-бързото преодоляване на следващия завой. Всичко това действа много релаксиращо и отговаря на характера на четириместния кабриолет от Инголщад.
Наличието на система за двойно предаване quattro е нещо, което се разбира от само себе си, но нейната приоритетна задача в S5 е постигането на максимална стабилност. Освен това, листата с оборудването на тестовия автомобил включваше допълненията спортен диференциал, динамично управление и S спортно окачване, насочени главно към подобряване на динамиката в завой. Влиянието им не остава незабелязано – в режим Dynamik ходовата част позволява лека тенденция към презавиване, която може да се провокира лесно с внимателно извеждане до върха на завоя с умерен пад на тягата и последващо рязко предозиране на въртящия момент.
Всичко това определено доставя удоволствие, но допълнителната цена в размер на 3330 евро е висока и естествено има негативно отражение върху съответния раздел при крайната оценка. В него ние добавяме към базовата цена стойността на цялото допълнително оборудване, което подлежи на оценка в теста – седалки, окачване, колела и т.н. При сравнимо оборудване цените на двата автомобила в това сравнение са приблизително еднакви.
Акустични стимуланти
Удоволствието да разполагаш с 500 Нм не е евтино, но е и доста обогатяващо. И двата шестцилиндрови двигателя демонстрират способност за мощна и вълнуваща тяга незвисимо от обстоятелствата, но онова чувство за пеперуди в стомаха възниква преди всичко в зоната на средните обороти. Има и разлики. Редовата схема работи по-равномерно от V-образната, а и звукът на шестцилиндровия мотор на BMW е някак по-бодър и стимулиращ. Не по-малко приятно звучащата машина на Audi остава доста по-сдържана в акустично отношение и така подчертава насладата от работата на силовия тракт, която се ограничава единствено от автоматичната трансмисия, която разпределя тягата отчасти накъсано и леко нерешително.
Като цяло V6 агрегатът на S5 не се представя толкова ярко, колкото редовия си съперник в M440i, който освен това може да разчита и на Boost функцията на стартер-генератора. Неговият електродвигател се грижи не само за стартирането на трилитровия агрегат, а при подаване на газ добавя и своя въртящ момент в уравнението, преодолявайки с 48-волтовото напрежение зад гърба си кратката пауза, необходима на турбокомпресора да поеме пълноценно своите задачи. Липсата на този допълнителен електрически тласък при Audi води до малко забавени реакции.
Именно това и в по-малка степен дефицитът в размер на 20 к.с. в сравнение с 440i може би е основната причина, поради която спринтът на S5 от място до 100 км/ч продължава с четири десети от секундата по-дълго. Освен това V-образната машина не е толкова ефективна в отношението си към разхода на гориво. Според подробните изпитания в нашия тест, преразходът в сравнение с модела на BMW възлиза средно на пет десети от литъра на всеки 100 километра, но бихме искали да предупредим хората с по-тежък десен крак, че тази разлика може много рязко да нарасне при подчертано динамичен стил на шофиране. В крайна сметка редовият агрегат от Мюнхен е по-новият от двата двигателя и леко по-ниският разход на гориво при него е в реда на нещата. Така че чувствително по-добрите резултати на M440i xDrive в разделите за задвижване и околна среда не би трябвало да са изненада. По-мощното действие на спирачната система при него също е плод на технологичния прогрес.
Това, че съвсем не е задължително една нова технология да носи със себе си само подобрения и предимства, може да се види в концепцията за управление на функциите в кабриолета на Audi – както в редица други нови модели на марката, в S5 вече липсва въртящият се прибор на MMI, а командите се подават или с докосване на сензорния екран, или с глас. За съжаление първото отклонява вниманието на водача, а второто не работи безупречно, тъй като системата все още не е в състояние да изпълни всички гласови команди.
В този раздел точки отбелязва доказалата се система iDrive на BMW, чийто многофункционален въртящ се прибор е придружен от десет директни бутона за запаметяване и достъп до предпочитани и често използвани функции. Това, което се вижда в прототипите на бъдещите модели от Мюнхен обаче подхранва опасенията, че дори и тук времето на физическите прибори за контрол изтича. Засега обаче iDrive все още го използва и печели доста точки, с които (но не единствено) откритата „четворка” печели това сравнение. В същото време не може да се отрече, че и двата кабриолета могат да осигурят пълноценно и окъпано в светлина и свеж въздух шофиране за удоволствие – всеки от тях по безспорно впечатляващ, но все пак различен начин.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW
Четвъртата серия залага по-скоро на динамиката в завоите, отколкото на комфорта и демонстрира отлично пътно поведение въпреки високото тегло. Освен това редовият шестцилиндров мотор впечатлява с функцията E-Boost и с прекрасния си звук.
2. AUDI
S5 не отстъпва и на йота по отношение на удоволствието от шофирането под открито небе. Загубата на точки е плод на по-високия разход, на не толкова ефективната спирачна система и на концепцията за управление на функциите.
Teкст: Maркус Петерс
Снимки: Ханс-Петер Зойферт