Турбодвигатели с над 400 конски сили, двойно предаване и голям заден капак... Старт!
Турбодвигатели с над 400 конски сили, двойно предаване и голям заден капак – общите неща между Porsche Panamera 4S и Audi S7 очевидно надхвърлят далеч роднинските връзки. Докъде и доколко разкрива първата им директна среща на пътя.
Напоследък все по-рядко се случва някой да представи наистина нов автомобил. С нови двигатели, нов дизайн и нови технологии, а не от типа на трети пореден фейслифт или поредно модно допълнение към функциите на инфо-развлекателната система. Всъщност новата Panamera е именно такъв изцяло нов автомобил, макар че мнозина може би няма да разберат това от пръв поглед.
И без съмнение истинско Porsche – това от друга страна биха могли да разберат дори посетителите на детските градини. Не е необходимо много набито око и за оценката на стилистичните моменти, които различават новото издание на Panamera от неговия доста спорен по отношение на дизайна предшественик. Предната част е допълнена с нови характерни контури, изисканият силует прелива по-хармонично във внушителните форми на задните калници, светлините с матрична LED технология гледат по-сериозно и концентрирано напред, а изцяло променената светлинна графика с отчетлива свързваща лента отзад е ясен знак за родството с емблематичните спортисти в гамата на Porsche.
Въпросът защо в Цуфенхаузен не подходиха по този начин още при първото поколение остава в сферата на реториката, но пък може категорично да се каже, че стоящият пред нас сребрист екземпляр Panamera 4S притежава достатъчно индивидуален характер, за да се отличи от синьото Audi S7 Sportback не само по цвета.
Сериозна разлика в цените
Преди да възразите относно адекватността на сравнението, ето малко храна за размисъл – и двата модела са с дължина около пет метра, предлагат четириместен интериор, каросерия с четири врати и голям заден капак, зад който се крие багажен обем около 500 литра. Задвижването и в двата случая се осигурява от V-образни турбодвигатели с максимална мощност 440 при модела на Porsche и 450 к.с. при Audi.
С това приликите се изчерпват. При това доста рязко, защото погледът в ценовите листи разкрива гигантска разлика от близо 30 000 евро. Ако ставаше въпрос за сравнение с точки, измерени стойности и всичко останало, тук би следвал основен преглед на оборудването, след който финансовите параметри на инвестицията в единия и другия модел биха се разминали още повече. Така например, докато при S7 пневматичната система на окачването се предлага серийно, в Panamera 4S цената на активната ходова част с пневматични елементи и PASM надхвърля 2000 евро.
Но да преминем към същината на нещата. Под предния капак ръмжи нов 2,9-литров V6, който е близък технологичен роднина на четирилитровия V8 с 550 к.с. в Panamera Turbo и затова се отличава с нетипичния за V6 ъгъл от 90 градуса между двата реда цилиндри. За погасяване на свободните колебания вследствие на необичайната конструктивна схема се грижи ефективно допълнителен балансиращ вал.
При затворено положение на клапите в изпускателната система, новият V6 демонстрира доста сдържано поведение, реагира прецизно на газта и доставя максимума от 550 Нм още при 1750 об./мин, елиминирайки всяко съмнение, че отстъпва по нещо на мощта и ефективността на трилитровия V6 Turbo с 420 к.с. в предходния модел. Единствено по отношение на вокалните му способности не бива да се очакват чудеса – въпреки спортната изпускателна уредба, агрегатът не е певчески талант и при отворени клапи става просто по-шумен. Малко по-добре в тази дисциплина се справя моделът на Audi, който все пак разполага с възможностите на четирилитровия V8 TFSI. Характерният дълбок бас на осемцилиндровата машина е добре заглушен, но в никакъв случай не е лишен от ярко присъствие.
Преминаването от седалката на водача в Panamera на тази в S7 очаквано не разкрива значителни разлики в мощността – в това отношение и двата модела могат да отговорят достойно и на най-капризните изисквания. Само при максималната скорост новото Porsche е в състояние да набере осезаема преднина пред Audi поради факта, че при него тя не е ограничена до обичайните 250, а достига 289 км/ч.
Повече простор в Panamera
От друга страна въобще не е необходимо да стигате дотам, за да оцените предимствата на Panamera, която глези водача и спътниците му с фино изработени седалки и изненадващ простор на втория ред седалки.
С оглед на динамичната, снижаваща се линия на покрива има известни ограничения в достъпа до местата отзад, но вътре няма и следа от дефицит в пространството за главите и краката на пътниците. В атмосферата се усеща дори с една идея по-голяма свобода от тази в S7, чиито задни седалки са по-тесни и с типичното за спортните купета ниско разположение. Така че от гледна точка на пътуващите отзад, моделът на Porsche е за предпочитане.
Да не говорим за щастливеца, имащ привилегията да заеме позицията отпред вляво. Защото Panamera се държи на пътя значително по-динамично от S7, а разликата в теглото, която в зависимост от версията и оборудването се движи между 150 и 200 килограма се усеща достатъчно добре дори при автомобили от тази теглова категория. 4S влиза с много по-голямо желание и се води значително по-леко в завоите, демонстрирайки непоклатимо спокойствие, стабилност и неутралитет в поведението, докато при S7 се усеща лека тромавост. С новото активно пневматично окачване всичко това работи също толкова добре при нормални настройки на PASM, колкото и в режим „Sport Plus“. Освен това въздушната система осигурява на модела на Porsche и минимална комфортна преднина пред малко по-твърдия като окачване модел на Audi. Разбира се, всички тези малки разлики определено попадат в графата „бели кахъри”.
Що се отнася до изцяло новото оформление на арматурното табло на Porsche, комбинацията от три екрана, класически оборотомер и сензорните бутони под бляскавия пиано лак изглежда наистина изискано и модерно, осигурявайки перфектна ергономия след кратък период на привикване.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Почитателите на луксозните дивизии на концерна VW определено имат повод за радост – новата платформа MSB, на чиято основа ще стъпят много от бъдещите модели на Porsche и Bentley, прави впечатляващ дебют във второто поколение на Panamera. Моделът с четири врати на Porsche демонстрира отличен комфорт на пневматичното си окачване, динамично поведение на пътя, добър вътрешен простор и неподправено, интензивно удоволствие от шофирането. Фактът, че Panamera е значително по-скъп автомобил от сравнимия като концепция и динамика Audi S7 едва ли ще смути почитателите на двете марки.
Teкст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Aхим Хартман