Моделът с мощност 530 к.с. и пробег над 600 км се очаква на пазара през 2021 г.
През 2021 г. BMW ще пусне на пазара електрозадвижван модел с четири врати. Той е изграден на базата на Серия 4 Gran Coupé и ще се нарича BMW i4. Нашият фотограф засега единствен засече електромобила при зареждане с ток и на снимките вече се виждат повече детайли.
На изложението във Франкфурт през 2017 г. BMW показа студията i Vision Dynamics, предлагаща поглед към бъдещ електрозадвижван модел от средния клас, който с размерите и силуета си приличаше на електрическа „четворка” Gran Coupé. Пазарният старт е насрочен за 2021 г. , но близък до серийната версия концептуален модел беше показан на виртуална премиера, съпътстваща несъстоялия се Женевски автосалон
Прилича на „четворката”
А как ще изглежда серийното BMW i4, показват снимките на засечения наскоро маскиран автомобил. Най-общо казано, BMW i4 доста прилича на бъдещата „четворка” Gran Coupé. Малко по-слабо дегизираният сега тестов модел показва задните си светлини и лишените от рамки странични прозорци отпред. Виждат се и ръкохватките на вратите с вдлъбнатини за хващане.
Според стратегията на BMW вече да не произвежда електромобили на специална платформа, i4 би трябвало да споделя голяма част от техниката си със Серия 3, респ. Серия 4. Съответно i4 е изграден върху познатата платформа CLAR, пригодена както за модели с ДВГ, така и за електрическо задвижване. Визуалното отличаване от събратята с топлинни машини от Серия 4 би трябвало – по аналогия с показания като концептуален автомобил iX3 – да се осъществи посредством различни допълнителни и декоративни елементи. Екзотични материали, като карбон, които бяха използвани при i3 и i8, няма да намерят приложение в новия електрически автомобил.
600 км пробег благодарение на нова акумулаторна техника?
BMW i4, който ще бъде пряк конкурент на Tesla Model 3, би трябвало да разполага с автономен пробег от 600 км (по WLTP) и да ускорява за четири секунди до 100 км/ч. За максималната скорост твърдят, че ще е над 200 км/ч – но не задълго с оглед на потреблението на енергия. Задвижването се осъществява от електромотор с мощност 390 кВт (530 к.с.). Капацитетът на тежащия 550 кг литиево-йонен акумулатор е около 80 кВтч.
Зарядният блок от ново поколение се отличава с единен пакет, подходящ за всички бъдещи автомобилни архитектури. Той може да се използва както в plug-in хибридни модели, така и в автомобили с чисто електрическо задвижване. Настроен е за зареждане с мощност до 150 Вт. С него високоволтовата батерия на BMW i4 може да бъде заредена до 80% от пълния си енергиен капацитет за около 35 минути. Това отговаря на шестминутно зареждане за 100 км пробег.
В интериора си BMW i4 ще предлага най-съвременната i-Drive технология и широкоформатен сензорен екран. По отношение на автономното управление BMW i4 би трябвало да е на ниво 3, тоест да може да се движи на магистрала почти самостоятелно.
Заключение
От 0 до 100 км/ч за 4 секунди, повече от 600 км автономен пробег – само преди години подобни стойности за електромобил биха били наречени сензационни. От февруари 2019 г. обаче и в Германия се предлага Tesla Model 3. В теста на auto motor und sport тя ускоряваше до 100 км/ч за по-малко от четири секунди, достигна максимална скорост от 261 км/ч и като най-добро постижение пробег от 560 километра по WLTP. i4 обаче ще започне да слиза от конвейерите на завода в Мюнхен не по-рано от 2021 г. Трудно можем да си представим, че дотогава развитието при Tesla ще стои на едно място.
Текст: Ули Бауман, Холгер Витих
Снимки: Щефан Балдауф