Тест на едно от най-вълнуващите серийни купета на пазара
Не е тайна, че появата на авангардния от всяка гледна точка i8 предизвика известен смут сред хардлайнерите в лагера на почитателите на BMW. Сега традициите се завръщат с пълна сила в лицето на M850i и неговите 530 к.с. и 750 Нм. Достатъчно ли е това изобилие да покрие високите очаквания към новата осма серия?
Разточителната хармония на формите, размерите и пропорциите на баварския атлет провокира сетивата и отваря врати и прозорци в паметта, през които неудържимо нахлуват спомени… Чак от началото на 90-те, когато BMW 850i и неговото заострено торпедо със сгъваеми светлини, внушителен V12 и седалки с интегрирани предпазни колани предизвикваше удивление и развихряше фантазии и мечти. Сякаш идваше от бъдещето. Години по-късно, но пак от същата посока дойде и i8 с неговото авангардно задвижване и научнофантастични форми.
Сега пред нас е поредната осмица. Още едно спортно купе с емблемата на BMW. Още един извор на чувства и картини, които ще изпълват спомените. Още един мощен генератор на очаквания, фантазии и мечти. Големи като самия M850i.
Но поколението с вътрешнозаводско означение G15 явно не усеща това като товар. Аристократичната стилистика е нарочно създадена за овации, от съществото под безбрежния преден капак блика декадентска радост от живота, а фактът, че класическата схема с 2+2 места е приложена в автомобил с обща дължина 4,85 метра говори ясно и директно за себеусещането и жизнената философия на големия баварец. Модерен Gran Turismo.
Нямате нужда от кристално кълбо, за да разберете естеството на събитията след преместването на кристалната топка на скоростния лост в позиция „D”. Очаква ви изобилие – от същото, което вече сте открили във външността, с отварянето на монументалната врата, при настаняването на креслото зад волана и с първия поглед към грандиозните екрани на таблото пред вас. Останалото са детайли – от фина кожа, прецизно фрезован алуминий и стъкло. С което се връщаме на скоростния лост на трансмисията и светещата в шлифованата му топка цифра 8. Тя не е случайна. Nomen est omen.
Moторенверк
Осем са степените на автоматичната трансмисия, осем са и цилиндрите на 4,4-литровата машина отпред. Около 70% от компонентите на привидно добре познатия V8 Biturbo са претърпели модификации. Не става въпрос за дреболии, а за промени в корпуса на картера, на буталата, мотовилките и цилиндровите втулки. И на поместените между двата реда цилиндри Twin Scroll компресори, които вече са по-големи. Затова ефектът от добавянето на филтър за твърди частици не се усеща, а вследствие на промените потенциалът на бензиновия V8 е нараснал с 68 к.с. и 100 Нм – горе-долу толкова, с колкото много модели в малкия клас успяват да намерят място под слънцето и дори да радват притежателите си за известен период от време.
Разбира се, времето играе роля и при 850i. 3,8 секунди са необходими на разполагащия с 530 к.с. и 750 Нм въртящ момент V8, за да изведе бавареца от състояние на покой и да го изстреля до 100 км/ч. Малко по-късно устремът се прекъсва от електронния ограничител, допускащ таван от точно 254,7 км/ч. Но драматичното ускорение и съответстващото му представяне на спирачната система тук не са изненада. Защото въпросът на въпросите в GT категорията не е дали, а как се реализира движението с висока скорост.
За да отговорят подобаващо, BMW са въоръжили M850i с всички достъпни средства за осигуряване на безупречна динамика – спортно окачване с адаптивни амортисьори и активно подтискане на колебанията на каросерията, управление на всички колела с промениливо предавателно число на кормилната уредба, електронно управлявана блокировка на задния диференциал и система за двойно предаване, която би могла да насочи цялата тяга към колелата на задния мост. Резултатът от всичко това? Брилянтна сдържаност.
По отношение на скоростта M850i е истински демон. Човек го осъзнава още след третия километър на магистралата – предпоставките са налице много по-рано, но е необходимо време за обработка на постъпващата информация. Тъй като при висока скорост задните колела се насочват успоредно на предните, стабилността в завоите е направо сюрреалистична – доказват го и отчетените на тестовия полигон 147,2 км/ч при последователна смяна на лентите. Между пилоните на слалома „осмицата” преминава в другия режим, при който предните и задните колела завиват в противоположна посоки и така значително подобряват повратливостта и динамиката на голямото купе. При наличие на достатъчна амбиция у пилота, това съдействие от страна на задния мост се прибавя към острата реакция на кормилната уредба и освен осезаема агресия в промяната на посоката, може да създаде и игриво настроение на задницата, Системата DSC приема това хладнокръвно и държи нещата фино, меко и под пълен контрол с прецизно дозирани спирачни импулси.
Впечатляваща е лекотата, с която се случва всичко това, защото въпреки карбоновата конструкция на покрива, M850i тежи 1979 килограма. Това е с 443 килограма повече от теглото на i8 и с 454 от това на 911 Turbo. Далеч повече затруднения при динамично преследване на завоите по тесни планински отсечки обаче оказват размерите на голямото купе, което заема 9,2 квадратни метра от пътя. На такива места „осмицата” се чувства малко като слон в стъкларски магазин въпреки острата като бръснач кормилна уредба, минималните колебания на каросерията и безупречната стабилност на пътя.
Последната се дължи на отличното механично сцепление, осигурено от действието на адаптивното двойно предаване и блокировката на задния диференциал, които подобно на DSC вършат работата си тихо, прецизно и ефективно, без да ангажират водача. Именно това интровертно поведение на техниката отличава истинския Gran Turismo от неговите по-агресивни, немирни и изискващи непрекъснато внимание и грижи спортни колеги. Разбира се, осмата серия владее до съвършенство дългите пътешествия и пуснат на магистралата ще ви отведе до другия край на континента преди да се усетите. Тук отново трябва да отдадем дължимото на великолепния V8 и вездесъщата му мощна и хомогенна тяга. Отчетеният в теста среден разход от 12,5 л/100 км е ярко доказателство за ефективността на процесите, които протичат в него (напълно възможно е и постигането на средни стойности под 9 литра), както и на отличната комуникация с автоматичната трансмисия с допълнително разширен диапазон на предавателните числа. Освен това оемстепенният меганизъм ползва данни за профила на маршрута от навигационната система и е винаги готов да предложи оптималната за всяка ситуация предавка – тихо, плавно, бързо и точно като всичко останало в M850i.
2+2
Единственото място в новия модел, на което няма да се къпете в първокласни удобства и аристократично изобилие, е вторият ред седалки. Фините кожени тапицерии не са в състояние да компенсират силно снижаващата се линия на покрива и липсата на пространство за краката, изчерпано от разкошните кресла на водача и неговия спътник. Затова е по-добре да използвате втората част от класическата формула 2+2 за разширяване на (немалкото) багажно пространство и да си спестите нарушаването на интонационната среда в идеално шумоизолираното купе с излишно мрънкане.
Въпреки относително стегнатите стандартни настройки на окачването, M850i се справя отлично и с комфорта на возене. В режим Comfort ходовата част с грандиозно междуосие поглъща всичко с много малки изключения, а поради близостта в настройките на окачването, силовия тракт и управлението в различните режими, комфортът в новия модел е напълно приемлив дори при Sport и Sport+. Част от модерните удобства е и лекотата в управлението на изобилието от функции. Това може да стане както с жест и с глас, така и с помощта на оптимизираната система iDrive, която вече се нарича Operating System 7.0 и може да ви осигури желаната информация както и където пожелаете – на head-up дисплея или на един от големите екрани на Live Cockpit Professional. В това отношение „осмицата” е с двата крака в бъдещето.
Във всичко останало M850i е изключително мощен, бърз и динамичен Gran Turismo. Елитен образец на най-добрите баварски традиции, който ще се хареса на всички, за които i8 е твърде футуристичен. Едно голямо завръщане от бъдещето…
ОЦЕНКА
Новата осма серия продължава праволинейно традициите и се представя като внушителен по форма и мащаб класически Gran Turismo – луксозен и изискан, с разкошна диинамика и мощ в изобилие. Компромисите се ограничават до мястото на задните седалки и относително високия разход на гориво – подробности, от които не се интересува никой уважаващ себе си ценител...
Каросерия
+ Пространството за водача и неговия спътник отпред е в изобилие, материалите и изпълнението са безупречни, на фона на огромното количество функции ергономията е много добра
– Задните места са подходящи за превоз на пътници само в краен случай, багажникът е голям, но нисък и дълбок, видимостта при маневриране назад е сравнително ограничена, размерите на каросерията не поощряват динамично шофиране по тесни пътища с много завои
Комфорт
+ Много удобни предни седалки, ниско ниво на шума в купето, комфортно пътуване и на дълги разстояния въпреки стегнатата основна настройка на окачването...
– ... с леки забележки при преминаване през дълги вълнообразни неравности
Двигател/силово предаване
+ Мощен, великолепен като настройка и хармония на работа V8, плавна тяга, безупречно адаптирана към двигателя автоматична трансмисия
Поведение на пътя
+ Изключително висока стабилност и сигурност – особено при движение с висока скорост, прекрасно сцепление, неутрално поведение в завой, прецизно, директно управление…
– … насочването на задните колела понякога се намесва твърде рязко
Безопасност
+ Превъзходни спирачки, многобройни електронни системи за асистенция на водача...
– ... за част от които все още липсват предпоставки за безупречна работа
Екологичност
+ Серийно вграден филтър за твърди частици, приемлив на фона на динамичните характеристики разход на гориво
– Висок като абсолютни стойности разход на гориво
Разходи
+ Много богато серийно оборудване, тригодишна гаранция
– Доста скъпа поддръжка, вероятно висока загуба на стойност
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: Георги Николов