Компактни SUV модели от различен ценови клас с еднакви четирицилиндрови дизели
С какво скъпият Nissan е по-добър от евтината Dacia и как оправдава разликата в цените от най-малко 4790 евро? Изследвахме под лупа Duster и Qashqai, задвижвани от изпитания 1,5-литров дизелов мотор.
По всяка вероятност съкращението K9K не ви говори нищо. Освен ако не сте някой много вътрешен човек в Renault. Тогава може би ще знаете, че то означава дизеловия двигател 1,5 dCi, който се произвежда от почти 20 години и тиражът му е надхвърлил десет милиона броя. По един от тях се крие в машинните отделения на Dacia Duster dCi 110 4x4 и Nissan Qashqai 1.5 dCi, участващи в този тест. Но с това общите неща между двата автомобила почти се изчерпват. Не само цените на двата компактни SUV модела са така отдалечени, както заводите, в които ги произвеждат – румънският в Питещи (Dacia) и английският в Съндърланд (Nissan).
Евтината Dacia
Затова нека започнем с парите. Dacia Duster се предлага в Германия на цени от 11 490 евро нагоре; изпитваният автомобил с немногобройните допълнителни опции и най-високото ниво на оборудване е с около 10 000 евро по-скъп, и по-точно казано, струва 21 020 евро. Най-малко още 10 000 ще са нужни, ако решите да си купите Qashqai този, който участва в теста. С оборудване Tekna хората от Nissan го предлагат за 31 200 евро. При него обаче изборът не включва двойно предаване – то е на разположение едва в комбинация с мотора 1.6 dCi със 130 к.с.
И още една разлика: Докато Duster и в доставяното от тази година второ поколение на модела е базиран върху платформата за малки автомобили B0 на концерна, Qashqai почива върху по-голямата P32L. Моделът на Nissan е с около пет сантиметра по-дълъг, а когато сте вътре, ви се струва още по-голям. Той просто се усеща като с един номер по-просторен. Измерените стойности потвърждават субективното впечатление: вътрешната широчина е с около седем сантиметра по-голяма – това е разлика като между два автомобилни класа. Малко по-малки са разликите при товарния обем, но и тук Nissan е с една идея по-добър.
Изобщо новото поколение Duster се оказва твърде малко променено. Това важи например за външния дизайн; тук вероятно само специалистите по Dacia ще посочат разликите от пръв поглед. Новият модел е наследил дори и хлабавия механизъм за регулиране на височината на шофьорската седалка, както се пошегува един колега след тестовото шофиране. Това, от една страна, е вярно, но от друга, е малко несправедливо. Защото моделът на Dacia сега разполага с малко по-удобен храпов механизъм за вертикално регулиране. Както и преди, лостът за надлъжно регулиране е неудобен за хващане.
Всичко това при Nissan става значително по-лесно. Електрическият механизъм за регулиране на седалките е част от струващия 1500 евро пакет с кожени тапицерии. В него са включени и две удобни кресла на първия ред, които са значително по-комфортни и с по-добра странична опора от наличните в Dacia. Независимо че сега Duster е обзаведен доста по-уютно и качествено от преди, тук и в други детайли проличава принудата за икономии, на която са били подложени неговите създатели. Например в доста пестеливо тапицираните и оскъдно оразмерени предни и задни седалки. Дълго може да се спори дали си заслужава да изтърпите седалките на Dacia по време на целия живот на автомобила, но купувачите би трябвало да проявяват по-малка готовност за компромиси, когато нещата опират до сигурността.
Богато оборудване в модела на Nissan
Новата Dacia Duster например, подобно на своя предшественик, може да се похвали със само три звезди от Euro-NCAP. Наред с другото и понеже от гледна точка на техниката за подпомагане на водача тя е автомобил от вчерашния ден.
В съответствие с предписанията тя разполага с ABS и ESP, има и предупреждение за автомобил в сляпата зона, а и дори спира малко по-добре от Nissan Qashqai. Добрите измерени стойности обаче са само част от истината. При рязко спиране с голяма скорост Duster се държи опърничаво, не спазва стабилно посоката и поради това изисква цялото внимание на водача. Иначе той не предлага почти нищо от системите, правещи шофирането на съвременните автомобили по-сигурно и по-приятно. Това прави впечатление дори и когато го сравняваме с модел като представителя на Nissan, който не е кой знае колко добре оборудван в това отношение. В нивото Tekna той разполага серийно с пакета асистенти Visia, включващ наред с другото асистент за спазване на лентата, помощ при паркиране отпред и отзад, както и асистент за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци. Срещу 1000 евро допълнително се предлага т.нар. Safety Shield със сигнализиране за напречен трафик, предупреждение за автомобил в мъртвата зона, асистент за паркиране и разпознаване на умора у водача. В сравнение с това новата Dacia вече изглежда поостаряла – също и понеже все още й липсва високотехнологична осветителна уредба. Нейните фарове блещукат с H7 лампи, докато Qashqai Tekna блести със серийни адаптивни LED светлини.
Все пак Duster има и своите добри страни, например при комфорта на окачването. Макар ходовата част да е доста мека и да допуска повече движения на каросерията от по-стегнатия Nissan, тя се оказва по-добре подготвена за сериозни неравности. Освен това Duster е обут с по-омекотяващите 17-цолови гуми.
Изобщо Dacia предлага един SUV, който понася по-грубо отношение и по-трудни терени. Не само благодарение на двойното предаване. Макар да му липсва истинска блокировка на диференциалите, с помощта на въртящ се превключвател на централната конзола разпределението на силовия поток между предния и задния мост може да бъде фиксирано на 50 към 50 процента. Така Duster се придвижва доста добре встрани от пътищата с твърда настилка, нали все пак е оборудван със системата за двойно предаване на първия Nissan X-Trail. Във варианта с този двигател, както споменахме, Qashqai се предлага само с предно предаване. На твърда настилка това не е непременно недостатък; при шофиране автомобилът оставя впечатление за малко по-живо поведение с двете си задвижвани предни колела. Той влиза в завой значително по-охотно, с по-прецизната си и по-щедра на обратна информация кормилна уредба следва по-добре желания курс, без ни най-малко да буди подозрението, че е някакво чудо на управляемостта.
Подобна мисъл може да се породи единствено при сравнение с модела на Dacia, който като цяло създава впечатление за много по-тромаво поведение – една от причините за което е, че в завоите се накланя рязко и под голям ъгъл. Кормилната уредба на румънеца е по-индиректна, предава слабо усещане за онова, което правят предните колела, и има твърде лек и неопределен ход за грубоват автомобил от този тип.
Повече шум в Duster
Можем да предположим, че съвсем малко купувачи ще предпочетат Duster или Qashqai заради изкусното преодоляване на завои. При дизеловите модели и в ценовия клас на Duster определяща роля би трябвало да играе разходът на задвижващите агрегати. Тук като по-талантлив се изявява по-икономичният Nissan, чийто разход в теста е с почти литър по-малък. Все пак той не е принуден да носи и заден задвижващ мост. Неособено големи са разликите в динамичните показатели на двата SUV модела – 0,4 секунди при ускорението до 100 км/ч и 13 км/ч при максималната скорост не са нещо сериозно. Толкова по-силно впечатление обаче прави различното представяне на двата мотора.
В модела на Nissan 1,5-литровият дизел работи равномерно и тихо. Той се залавя за работа решително, макар и не твърде бурно. Рядко изпитвате желание за повече мощност или еластичност. Съвсем друго е поведението на принципно същия дизелов мотор в Dacia. Тук той издава малко измъчен и много по-силен шум и се усеща като значително по-натоварен въпреки по-късото главно предаване. Освен това трансмисията с ултракъса „планинска” първа предавка не работи прецизно и леко заяжда. Впрочем във всекидневието спокойно можете да потегляте на втора.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna - 384 точки
Qashqai печели това сравнение със значително превъзходство, понеже е много по-добрият автомобил с по-сигурно поведение на пътя, повече усет в кормилната уредба и по-високо качество.
2. Dacia Duster dCi 110 4x4 Prestige - 351 точки
Въпреки някои подобрения недостатъците при настройките и оборудването за безопасност не оставят много съмнения във факта, че Duster притежава главно едно съществено качество – ниската цена.
Технически данни
1. Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna | 2. Dacia Duster dCi 110 4x4 Prestige | |
---|---|---|
Работен обем | 1461 куб.см | 1461 куб.см |
Мощност | 110 к.с. (81 кВт) при 4000 об./мин | 109 к.с. (80 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
260 Нм при 1750 об./мин | 260 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,9 сек | 12,3 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,7 м | 34,6 м |
Максимална скорост | 182 км/ч | 169 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,1 л/100 км | 6,9 л/100 км |
Базова цена | 31 200 евро (в Германия) | 18 900 евро (в Германия) |