Когато земята потъне в мрак се събужда гладът за приключения. За да утолим апетита си, яхваме Ford Mustang Shelby GT 640 и Nissan GT-R и отпрашваме, за да изживеем един удивителен Fast Food празник. Добър апетит!
Разликата между американските и всички останали спортни автомобили продължава да бъде все така драстична: докато едните се държат като съвършено обиграни състезателни жребци, другите си остават беснеещи бикове, които трябва да укротиш, ако искаш да оцелееш. Стига да ти стиска...
Един звяр с ужасно дълго име среща Годзила
В тъмнината на нощта срещу нас се изправя един звяр с ужасно дълго име – това е Mustang Shelby GT 640 Golden Snake. Защо точно през нощта ли? Защото през деня с този автомобил няма да стигнете далеч, без да бъдете обсъждан, сочен и фотографиран – все баналности, от които надали имате нужда. Този, който някога е бил очарован от V8 купетата на марката Ford, ще остане като вкаменен пред зловещата фигура на матовозлатистото четириколесно зло. Автомобилът изглежда също толкова заплашително, колкото първия Mustang от 1965 година, който Карол Шелби превърна в Musclecar. А какво ли би казал господин Шелби за Nissan GT-R?
На тазвечершното парти сме поканили Годзила, защото това е олицетворението на съвременния суперспортен автомобил, тоест пълната противоположност на Mustang: той е дяволски бърз на "Нюрбургринг", прецизен за уплавление и дори приветливо писука при паркиране на заден ход. Въпреки специфичната харизма на паралелна компютърна реалност обаче, след частичното си обновяване Nissan GT-R вече може да се похвали и с някои механични „усещания”. Когато се кара на трета предавка из града например, зъбните колела от задния мост издават звуци, сякаш някой е решил да пусне болтовете на джантите в кафемелачка. Всъщност господин Шелби вероятно би харесал японския болид, но само докато не отвори предния му капак: „No!!! It‘s just a V6!”
Студена пот
Заради ентусиасти като Карол Шелби ние се впускаме стремглаво напред с Mustang и GT-R под лунната светлина, за да открием отговора на един-единствен въпрос: кой от тези два звяра носи повече радост? Методите за оценяване на сравнителни тестове остават дълбоко скрити в килера (или може би все пак някой се съмнява, че Ford ще загуби по точки, когато става дума за обективни критерии?!). Време е да пускаме филма...
Достатъчно е да запалим светлините и вече започва да ни облива пот. Туп-туп, туп-туп, туп-туп – сърцето не просто тупти, то бие лудо до пръсване. Точно като осемте гигантски бутала на Golden Snake, чийто грохот раздира нощта. Тъмнината е като параван за трудно обозримата от мястото на водача каросерия на автомобила и скрива безрадостния интериор. През деня големите луфтове, евтината пластмаса и меките седалки биха ни шокирали, но всъщност не – това си е типичен янки.
Нощем окото се радва на двуцветното осветяване на контролните уреди и съблазнително изглеждащата бяла топка на скоростния лост. Независимо от наличието на 800 нютонметра въртящ момент, предавките на трансмисията се сортират ръчно. Ако човек е почитател на стила на Audi и BMW, би било най-добре буквално да оскубе кокпита на Mustang и да остави автомобила си в ръцете на добър специалист по автомобилни интериори, който да сътвори нещо стойностно. Точно тази нощ обаче няма да се заемаме с подобни задачи и се концентрираме върху червената точка, която стои пред затворената с мрежа зинала паст на Golden Snake.
Един срещу друг
Това е GT-R, който цепи въздуха с мълниеносна скорост и е амбициран да стигне първи до крайната ни цел – типично американско заведение за бързо хранене. Въпреки тежката си аура (първото впечатление не лъже – автомобилът действително е по-тежък от по-големия като външни размери Mustang), японският боец се чувства на пистата като риба във вода. Емоциите от карането в удобните черупки на спортните седалки са по-скоро приглушени. Ако не следите показанията на скоростомера и поотпуснете десния си крак, чувството е почти като в „нормален” автомобил.
Mustang не си пада по мекушави глупости – той атакува безспардонно с проглушителен рев. Водачът току поглежда в огледалата за обратно виждане, за да види пламъците, които се предполага, че излизат от изпускателните тръби. Наистина ли този автомобил не бълва огън и жупел? Отворената ауспухова система е изпитание за всички съседи – тя като че ли няма за цел да заглушава шума, а само да го моделира. Въпросната изпускателна система е част от големия тунинг пакет на фирмата Geiger-Cars, която превръща серийния Mustang GT 500 в отровния GT 640 Golden Snake.
На заинтересованите клиенти ще им се наложи сериозно да тренират десния си крак. Само едно прекалено силно натискане на газта и хоп! – задницата вече се е завъртяла. Серийният тракшън-контрол би трябвало да е активен, но изглежда също толкова мотивиран за работа, колкото служител в КАТ, отговарящ за монтирането на регистрационните табели. Дали някой в подобна служба ще забележи 640-те коня на Golden Snake? Едва ли – днешните талони на автомобилите изглеждат толкова непрегледно... И въобще за какви хартийки сме седнали да си говорим тук?
Жега
Тази нощ трябва да мирише на гуми. Стъпващ на своите гуми с широчина 285, Nissan има едно решаващо предимство пред своя опонент: двойно предаване. Без значение дали боравите леко или грубо с газта, 530 коня на битурбо V6 двигателя се разпределят към четирите колела. Това обяснява и изумителния спринт от място до 100 км/ч, който GT-R изпълнява за спиращите дъха 3,4 секунди. През 2009 година това постижение донесе на автомобила място в книгата на рекордите Гинес: никой друг сериен автомобил с четири места не се ускорява по-бързо от 0 до 100 км/ч. При такова упражнение обаче специално копилота е добре да внимава да не си докара травма на вратните прешлени...
В Mustang картината е съвсем различна – на втора предавка грандиозният Ford-V8 все още кара валяците на задния мост с широчина 285 да се обвиват в гъст дим. След успешния дуел на четвърт миля решихме да премерим черните черти, които GT 640 Golden Snake оставя на асфалта зад себе си: 90 метра! Nissan не оставя никакви следи от гумите си, но изпреварва Ford на 400-метровия спринт с почти цяла секунда – при това със значително по-малка мощност.
Тъмнината на нощта няма как да скрие огромното предимство на GT-R по отношение на управляемостта. Докато в завой Годзила се държи като своеобразен голям картинг с реактивни двигатели и направляването му в правилната посока е сравнително лесна задача, в Mustang човек излива тонове пот, докато се бори с опърничавото поведение на твърдия заден мост. По-страшното е, че водачът няма никакъв шанс срещу непокорната машина – колкото по-неравен е пътя, толкова по-зле става. Ще се наложи да го кажем за пореден път – разликата в прецизността на управление при автомобил с твърд заден мост и такъв с независимо окачване е все едно да се сравнява игра на топчета с дарц.
Като след оргазъм
Заведението за бързо хранене вече е съвсем близо, дори можем да видим табелите му. Nissan задочва да се държи по-лежерно – той вече е победител. Защо тогава през последните метри да се подлага на стрес? Трансмисията с два съединителя преминава на по-висока предавка, стрелката на оборотомера се успокоява около делението 2000, автомобилът финишира кротко и уверено.
Такава хармония е чужда за Ford. Само след броени метри шофиране с бавно темпо електрониката вече не съумява да убеди системата за впръскване на гориво, че трябва да захранва цилиндрите със съвсем скромни количества бензин. В резултат двигателят почти се задавя и преминава в авариен режим на работа. Този автомобил наистина е побъркан! Единственият начин да му помогнеш в такава ситуация е да превключиш на по-ниска предавка и отново да пришпориш алуминиевия осмак. Тогава 2,3-литровият компресор създава тяга, която над 3000 оборота става толкова страшна, че кожата ви ще остане настръхнала дори дълго след като сте слезли от автомобила.
За собствениците на GT-R този тип емоции може би са не съвсем разбираеми. Един истински суперспортен автомобил трябва да бъде безапелационно бърз и да се направлява с хирургическа точност. Истинската ценност е съвършенството на цялата машина, а не само на отделни нейни компоненти.
Дори Mustang да е вашият автомобил-мечта, няма как да възразите срещу последния аргумент. И въпреки това, отново ще изберете Golden Snake – защото именно несъвършените автомобили са тези, които помним за цял живот.
Текст: Дани Хайне
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Ford Mustang Shelby GT 640 Golden Snake | Nissan GT-R Black Edition | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 640 к.с. при 6450 об./мин | 530 к.с. при 6400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,3 с | 3,4 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
35 м | 34 м |
Максимална скорост | 304 км/ч | 312 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
16,5 л | 17,1 л |
Базова цена | 89 140 евро | 92 000 евро |
of
SKYLINE ЗНАЧАВА ИДВАЩ ОТ НЕБЕСАТА,КАТО ГОСПОД КОГАТО ЧОВЕК СЕ МОЛИ,КОГАТО ИМА НУЖДА ОТ НЕГО,ПРОСТО ТРЬПКИ ДА ТЕ ПОБИЯТ