Спортната версия на Puma е автомобил, който носи удоволствие с всеки изминат километър
Във време, в което автомобилите все повече заприличват на смартфони с четири колела, а характерът и индивидуалността им се размиват с плашещо темпо, е радващо да видиш, че все още има модели, притежаващи собствен нрав и носещи истинско удоволствие от карането. Новата Puma ST е едно прекрасно изключение от правилото в своя клас - тя е създадена на първо място, за да доставя удоволствие, всичко останало е на втори план.
Сам по себе си Ford Puma е едно от малкото наистина запомнящи се лица в своята категория, а при варианта ST с неговите допълнителни спортни детайли този ефект се засилва още повече. Иззад обутите със спортни гуми Michelin Pilot Sport 19-цолови джанти се подават внушителни спирачки с червени апарати, броните са получили подобряващ аеродинамиката дизайн, а двойният накрайник на изпускателната система и задният спойлер са подобаващ завършек на атлетичната визия. Вътре ни очакват спортни седалки Recaro, спортен волан, педали и опори за краката от неръджаема стомана, метална ръкохватка на скоростния лост (с отличен захват) - картината тук изглежда добре и се усеща дори още по-добре, тъй като позицията на водача е идеална от ергономична гледна точка. На пръв поглед спортните седалки изглеждат малко тесни, но в действителност те се оказват удобни и за хора с по-едро телосложение, а страничната им опора е достойна за пример. Предавките се превключват с удивителна прецизност, работата със съединителя е безупречна, управлението е директно и с идеална обратна връзка. Спирачките са превъзходни, а твърдото окачване държи автомобила като залепен за пътя - може и да звучи като клише, но с Puma ST абсолютно всеки завой е малко удоволствие. Или голямо удоволствие - зависи с каква скорост го вземете...
Под предния капак работи трицилиндров бензинов турбомотор с работен обем 1,5 литра, който генерира мощност от 200 конски сили. Насеченият му тембър е малко особен, но реално погледнато подхожда добре на характера на автомобила. Наличният в диапазаона между 2500 и 3500 оборота в минута максимален въртящ момент от 320 нютонметра осигурява прекрасна тяга. Общото усещане за динамика е като за истински спортен автомобил - Puma ST действа като аналогова глътка свеж въздух в една все по-задушаваща дигитална епоха.
И за да не останете с погрешното впечатление, че Ford Puma ST е играчка, създадена просто "за кеф", която е непрактична в ежедневието - няма такова нещо. Окачването действително е много стегнато, но не неприятно твърдо. Акустичният комфорт също е съвсем цивилизован, а качествата на Puma като наистина добър градски автомобил с опция за използване на дълги разстояния не са накърнени по никакъв начин - багажникът е един от най-просторните в класа и побира между 456 и 1216 литра, под дъното му има допълнително отделение тип вана с дренажна система за оттичане на течности, разходът е абсолютно разумен и дори при сериозно настъпване на газта остава под десет на сто. Единствено мястото на втория ред седалки, подобно на останалите варианти на модела, е леко ограничено - иначе Puma ST може съвсем спокойно да се ползва за по-дълги пътешествия и ще носи поне толкова удоволствие, колкото и при кратки преходи.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков