Частично обновеният Evoque и напълно новото Х1 се изправят срещу GLA
Ако когато сключва брак човек вече мисли за евентуален развод, то очевидно би било най-добре този човек да се захване с нещо по-плодотворно и изобщо да не се впуска в подобни авантюри. При автомобилите обаче нещата стоят другояче – в много случаи бъдещата раздяла с един автомобил след някоя и друга година е добре да се калкулира още при покупката му, за да бъде собственикът му наясно какво го очаква. Например един Range Rover Evoque на възраст три години и с пробег около 45 000 километра все още е запазил 69,6 процента от цената си като нов – това е върхово постижение не само за компактния SUV сегмент, но и за всички употребявани масови модели автомобили на германския пазар въобще. Външният дизайн на каросерията продължава да впечатлява и днес, не е за подценяване и фактът, че интериорът съща изглежда поне толкова добре. Към това следва да прибавим и факта, че най-малкият Range Rover е почти толкова добре подготвен за трудни приключения, колкото и своите по-големи събратя.
В рамките на своето частично обновление моделът получи някои леки ретуши в областта на броните, предната решетка и светлините (отпред по желание вече се предлагат светлини, работещи изцяло по LED технологии), освежен интериор, по-функционална инфо-развлекателна система, както и напълно нови алуминиеви дизелови двигатели и още по-сериозни възможности за движение през пресечен терен.
Дивото зове
Докато при BMW X1 и Mercedes GLA двойното предаване служи по-скоро като гарант за повече сигурност през зимата и за по-добро пътно поведение като цяло, Evoque 4WD няма нищо против излетите далеч отвъд пределите на утъпканите пътища. Наред с големия просвет и впечатляващо големите ъгли на атака отпред и отзад, познатата от по-големите модели на марката система All-Terrain Progress Control позволява безотказно движение при стръмно спускане или изкачване (включително и на заден ход!) и автоматично поддържа всяка избрана скорост в диапазона между 1,8 и 30 км/ч. На водача му остава единствено да работи с волана и да следи обстановката около автомобила (което се улеснява допълнително от предлаганата като опция Surround система от камери за пълно наблюдение на пространството около каросерията). Сред интересните предложения в списъка на допълнителното оборудване откриваме и сензор за измерване на дълбочината на водата, през която преминава автомобила, като данните от него се изобразяват на централния екран. От Land Rover са положили сериозни грижи и за безопасността. С помощта на стереокамера във вътрешното огледало за обратно виждане се следи за евентуално неволно напускане на лентата на движение, което бива коригирано с леки намеси в кормилната уредба, както и за поява на опасност пред автомобила и съответно за необходимост от активиране на системата за аварийно спиране.
Не толкова впечатляващо се представя вече познатата от Jaguar XE инфо-развлекателна система InControl с осеминчов тъчскрийн, възможност за интегриране на смартфон и предупреждения за натоварен трафик в реално време – на теория функционалността й е отлична, но на практика управлението й се оказва доста неудобно. Все пак трябва да се отбележи, че свързването на мобилен телефон със системата става доста бързо.
Двулитровият дизелов мотор със 180 к.с. също не се представя съвсем еднозначно. Действително той работи плавно и е значително по-икономичен от своя 2,2-литров предшественик със 190 к.с. (в теста той изразходи 8,5 л/100 км срещу 9,6 л/100 км при стария мотор), но независимо от това разходът му си остава по-висок в сравнение с двамата противници в теста, динамиката му също отстъпва пред тях. 200-те допълнителни килограма спрямо конкуренцията определено се усещат при движение, а маниерите на работата на деветстепенния автоматик на моменти стават доста неуравновесени.
Склонността към недозавиване в бързи завои при Evoque се появява доста рано, а управлението трудно може да се окачестви като особено прецизно. Люлеенето на каросерията също се усеща отчетливо, така че с този автомобил човек е по-добре да го кара по-кротко и да се наслаждава на живота от неговите спокойни страни. Точно към това предразполагат и широките, изключително удобни кожени кресла, разположени сред стилна британска атмосфера, на която не й липсва нито достатъчно простор, нито солидно количество практични детайли. Няма как да пропуснем и разточителното оборудване на версията HSE, която разполага с по-богата серийна екипировка от всички модели в теста. Да, не е никак трудно да си обясним защо Evoque се превърна в пазарен хит.
Най-сетне наистина просторен
X1 също се наложи на пазара като един от най-добре продаваните модели в своя клас, а очакванията към наследника му са даже още по-високи. Новото поколение използва платформа с предно задвижване и напречни двигатели, което окончателно слага край на изоставането на модела на BMW по отношения на размерите на вътрешното пространство. При сходни външни размери със своите опоненти, Х1 отвътре е осезаемо по-просторен от тях, видимостта от мястото на водача е отлична, а функционалността също е на високо равнище, особено при наличието на предлаганата като опция регулируема в хоризонтална посока задна седалка. Впечатлението за качество също вече отговаря на ценовата категория на модела, особено при по-високите варианти на оборудване.
За пореден път управлението на инфо-развлекателната система заслужи максимална оценка, същото се отнася за практичния Head-up дисплей и за широкия асортимент от системи за подпомагане на водача. По отношение на седалките обаче бихме си пожелали те да бъдат малко по-щедро оразмерени. Ергономията и контролните прибори са максимално интуитивни – добра предпоставка за традиционното за BMW приятно усещане зад волана. По-мощните варианти на X1 се предлагат с двойно предаване, така че опасенията от наличието на нетипично за марката пътно поведение остават напразни.
Изявен спортен характер
В теста, симулиращ двойна смяна на лентата на движение с висока скорост, BMW показва най-добрите стойности в теста и това говори ясно за държането му на пътя като цяло – автомобилът остава много дълго неутрален и едва при много груби провокации реагира с леко поднасяне на задната част. Представянето в слалома също беше прецизно, нов се пак високият център на тежестта налага ефективни, макар и дискретни действия от страна на ESP. Като цяло комфортът на возене определено би могъл да бъде и по-рафиниран – дори и при наличието на адаптивни амортисьори карането по зле поддържани пътища не е сред коронните дисциплини на Х1.
Новият двилитров дизел от своя страна върши работата си малко шумно, но наистина ефикасно. Работейки в съвършена хармония с бързо и плавно превключващия осемстепенен автоматик, моторът започва да тегли уверено още от съвсем ниски обороти, а при нужда с лекота се развърта до 5000 об./мин – със своите 190 к.с. задвижването на BMW категорично се доказва като най-темпераментното в този тест. X1 20d събира допълнителни точки и със своя нисък разход на гориво. Остава само въпросът: достатъчно ли е това за победа в настоящия тест?
Нека все пак не забравяме, че в съревнованието участва и Mercedes GLA, който със своя снишен силует напомня по-скоро на динамичен представител на компактния клас, отколкото на SUV. Това усещане се затвърждава и при шофиране – благодарение на своето директно и точно работещо кормилно управление автомобилът се дирижира с лекота, а поведението в завои е почти спортно. Динамичното усещане се засилва още повече от ниската позиция на седене, както и от обстоятелството, че моделът е по-лек с 20 кг в сравнение с X1. Още една добра новина е отличното представяне на ходовата част, която със своите адаптивни амортисьори се справя радващо добре с абсорбирането на неравности от различен характер. Сполучливата настройка на окачването проличава и при каране по магистрала, но независимо от това GLA не е точно автомобилът-мечта за дълги пътувания: усещането на трудно достъпните задни места е прихлупено и доста неприятно, позицията на седене е ненужно ниска, мястото е ограничено, обзорът от мястото на водача е твърде затруднен, обемът на багажника също е скромен.
Въпрос на вкус
Контролните прибори също показват спортен привкус, макар че са откровено непрактични, управлението на инфо-развлекателната система би могло да бъде доста по-добро, а задвижването на версията 220 d не подхожда напълно на динамичния нрав на автомобила. 2,1-литровият дизелов агрегат със 177 к.с. и 350 Нм е съчетан със седемстепенна автоматична трансмисия, но в реалността се усеща далеч по-малко темпераментен в сравнение с X1 20d, боравенето с малкото лостче зад волана също е доста дразнещо в ежедневието. Затова пък Mercedes може да се похвали с най-ниския разход на гориво в теста от 7,2 л/100 км и така независимо от малкия си резервоар е в състояние да измине до 800 километра с едно зареждане.
Какво друго? Мощните спирачки и високото ниво на безопасност са типични за марката, същото обаче за съжаление се отнася и за бедното серийно оборудване. Което всъщност не променя факта, че GLA е доста различен по характер от своите опоненти и по този начин се доказва като интересна алтернатива на BMW.
В крайна сметка победата напълно заслужено отива при X1, който печели овации за своето обширно и функционално вътрешно пространство, както и за брилянтното си задвижване. А ако пък търсите автомобил, който трябва да се справя с тежки предизвикателства извън пътя, то правилният избор се нарича Evoque – третото място в крайното класиране в такъв случай е абсолютно без значение. Моделът беше и си остава истински британец – може би не идеален, но различен, с истински характер, и дяволски добър в това, на което държи най-много.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
BMW X1 xDrive 20d xLine - 428 точки
X1 печели заслужена победа със своето обширно и функционално вътрешно пространство, както и с фантастичната комбинация от мощен дизелов двигател и идеално настроена автоматична трансмисия. Единствено комфортът на возене би могъл да бъде и с една идея по-рафиниран.
Range Rover Evoque TD4 - 393 точки
По отношение на сцеплението, стила и усещането за уют в интериора Evoque продължава да се представя като истинско явление в своя клас. Високото тегло обаче доста затруднява задачата на иначе сполучлия двигател, добрата управляемост също не е сред силните страни на модела.
Mercedes GLA 220 d 4Matic - 413 точки
GLA е сигурен, икономичен, комфортен и едновременно с това е пъргав и много приятен за управление автомобил. Динамичният външен дизайн обаче е за сметка на ограничения вътрешен простор и лошата видимост от мястото на водача
Технически данни
BMW X1 xDrive 20d xLine | Range Rover Evoque TD4 | Mercedes GLA 220 d 4Matic | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1995 см3 | 1999 см3 | 2143 см3 |
Мощност | 140 кВт (190 к.с.) при 4000 об./мин | 130 кВт (180 к.с.) при 4000 об./мин | 130 кВт (177 к.с.) при 3600 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1750 об./мин | 430 Нм при 1750 об./мин | 350 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,0 сек | 10,0 сек | 8,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,5 м | 35,6 м | 36,0 м |
Максимална скорост | 219 км/ч | 200 км/ч | 218 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,6 л/100 км | 8,5 л/100 км | 7,2 л/100 км |
Базова цена | 79 500 лева | 101 200 лева | 73 671 лева |