Hyundai с гордост заявява, че новото поколение на i30 е голям качествен скок в развитието на марката. Първите пробни километри зад волана на модела недвусмислено доказват, че корейците действително имат основание за подобно твърдение.
Когато обществеността видя за пръв път втората генерация на Hyundai i30 на автомобилното изложение във Франкфурт през миналия септември, мнозинството беше категорично, че това е един от най-добре изглеждащите автомобили, създавани досега от корейската автомобилна индустрия. Няма спор – новият стилистичен език на Hyundai започна да превръща автомобилите на тази марка в характерна гледка сред автомобилното множество, а новият i30 е своеобразна кулминационна точка в развитието на идеята на „флуидния” дизайн, както корейците наричат своя подход в оформлението. Широкото одобрение на външността на автомобила обаче съвсем не беше единствената причина за създаването на големи очаквания към модела – по време на споменатото няколко реда по-горе изложение IAA 2011, Hyundai i30 се превърна в медийна звезда няколко месеца преди официалната си пазарна премиера, и то благодарение на социалната мрежа за споделяне на видеоклипове Youtube. Вероятно вече сами се досещате какво имаме предвид: става дума за онова любителско видео, в което се вижда как едно от главните действащи лица в концерна Volkswagen – Мартин Винтеркон, разучава с интерес един от изложените на щанда на Hyundai екземпляри на i30. След като е видимо впечатлен от някои детайли по автомобила, Винтеркорн сяда в кабината и докато мести волана по височина и дълбочина, той остава изумен от факта, че при регулирането му не се чува никакъв, абсолютно никакъв звук. Следва култовата според мнозина реплика, която в свободен превод гласи „От BMW това не го могат, ние също не го можем. Защо те го могат?” Няма как да се отрече, че след като един от големите босове във VW e впечатлен от качеството в Hyundai, това трудно би могло да бъде случайно. Още повече, че в случая говорим не просто за „голяма автомобилна клечка”, а за изтъкнат инженер, който с положителност има изключително ясна представа на какво заслужава да се обърне внимание, когато се изучава даден автомобил.
Големи амбиции
Първият досег с новия i30 затвърждава впечатлението, че този автомобил притежава може би най-качественият интериор, който един предназначен за Европа Hyundai някога е имал. Прословутият трик, забелязан от Мартин Винтеркорн, действително е факт - i30 вероятно е единственият модел на пазара с механично регулиране на волана, което не издава никакъв звук. И това съвсем не е всичко: качеството на пластмасите и тапицериите, минималните размери на фугите, точното напасване на детайлите, елегантните декоративни апликации от пианолак или алуминий (в зависимост от нивото на оборудване) – всеки детайл в кокпита издава старание и педантичност. Стилните и прегледни контролни прибори, ефектните графики на големия диплей на инфо-развлекателната система и предлаганият срещу доплащане панорамен стъклен покрив с възможност за отваряне допълнително засилват усещането, че човек се намира в автомобил от по-висока категория.
Пространството за пътниците и багажа им също е над средното за компактния клас равнище. Номиналният обем на товарния отсек е 378 литра, а посредством сгъване на задните седалки той може да достигне до 1316 литра.
Време е за потегляне
Крайно време е да проверим как се представя този амбициозен продукт на пътя. Първото нещо, което прави впечатление след потеглянето, е превъзходното обезшумяване на автомобила. Звуците, които достигат до ушите на пасажерите от двигателя, ходовата част и околната среда, са сведени до забележително ниско ниво и по този показател i30 без съмнение ще се утвърди като един от лидерите в класа си.
Топверсията на i30 се задвижва от 1,6-литров дизелов двигател с мощност 128 к.с., съчетан с шестстепенна автоматична трансмисия. И двата агрегата са по-скоро спокойни натури, чийто темперамент е достатъчен, но не и бурен. Същото може да се каже и за ходовата част – по зле поддържани пътни участъци i30 вози радващо плавно и хармонично, без дразнещи шумове и резки сътресения.
Едва ли би могло да има съмнение, че новият i30 отбелязва сериозен напредък спрямо своя предшественик по всички важни критерии – били те обективни или субективни. Съвсем според очакванията обаче, това има своята цена: времената, в които i30 беше един от най-достъпните представители в своя сегмент, вече са история. Началната цена на второто поколение на модела е 33 990 лева, а дизелов екземпляр с добра екипировка струва над 42 000 лева.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Hyundai