Jaguar вдигна доста пушилка около купе версията на F-Type. Сега обаче сравнението с Porsche Cayman S трябва да покаже дали британецът може да печели точки не само за стил, но и според обективните тестови критерии.
В Англия не си играят на дребно. Когато трябва да рекламират един спортен автомобил като купе версията на Jaguar F-Type, извикват на помощ самия Шекспир: Докато глас зад кадър произнася тихо предсмъртния монолог на Джон Гонт от „Ричард II”, популярният актьор Том Хидълстън успява да излъже с хитри трикове преследващото го Porsche 911 и да отпраши напред с белия си Jaguar F-Type.
Клипът се нарича „Изкуството да си злодей”, но ние знаем как е свършил Ричард II – той умрял от глад в тъмница, докато синът на Гонт станал крал на Англия под името Хенри IV. Това се случило преди 615 години, но и днес, в истинския живот, Jaguar F-Type не би могъл да се справи с конкурентите си от Цуфенхаузен с такава лекота като в рекламния клип. При това естественият съперник на базовата версия 3.0 V6 с 340 к.с. дори не е 911, а Cayman S с 325 к.с. и 3,4 литра работен обем.
Разликата в цените между Jaguar F-Type и Cayman не е голяма. В случай че моделът на Porsche е снабден с трансмисия PDK, за да съответства на екипирания серийно с осемстепенен автоматик Jaguar, тази разлика е по-малка от стойността на един резервоар гориво. Ако бъдат сравнени елементите на серийното оборудване, F-Type се оказва с преимущество от около 3000 евро – което не може да бъде решаващо в този ценови клас.
Интериорът на Porsche изглежда по-просторен
Много по-важно за повечето купувачи на спортни автомобили е къде срещу парите си ще получат повече удоволствие зад волана. В тази дисциплина Porsche Cayman от години е известна величина. Това не се е променило и при сегашното поколение, наричано 981, което е на пазара от 2013 г. Още от първите километри по шосе с нормално движение малкото Porsche с централен двигател ви изпълва с доверие. Автомобилът следва прецизно и кротко като агънце ъгъла на завъртане на волана, движенията на педала на газта и смяната на предавките с PDK, без да проявява излишна възбуда. В случая това трябва да се възприема като изричен комплимент.
Водачът сякаш се гмурва в съвсем различен свят, когато се прехвърли в Jaguar F-Type. Като начало, усещането е за доста по-малки размери. Защото независимо че спортният Jaguar е по-дълъг и по-широк с няколко сантиметра, той не предлага повече място в интериора си. Освен това през малките прозорци във вътрешността прониква по-малко светлина и като цяло се получава една леко тесновата, но пък интимна атмосфера. От друга страна, моделът на Porsche се усеща като по-просторен и дружелюбен, в никакъв случай автомобил за злодеи. Независимо от факта че на хартия F-Type разполага със значително по-широка кабина (1535 срещу 1400 мм, тоест с 13,5 сантиметра повече), извънредно широката централна конзола ликвидира това теоретично предимство.
Jaguar F-Type предлага по-малко опора на седалките
След шофирането на Cayman първата езда с Jaguar F-Type ви се струва доста по-дива, двигателят тръби по-гръмко, още при каране по нормален второстепенен път автомобилът поднася насам-натам повече от сравнително по-плавно движещото се Porsche. Значително по-твърд е и комфортът на окачването на Jaguar. С предлаганите по желание 20-цолови гуми той не скрива никакви подробности от състоянието на пътя. Възможно е този характер да ви допадне като прям, откровен и приятен за един спортен автомобил, но той едва ли би се харесал на всички.
По-качественото обзавеждане и по-добрата изработка също са достояние на Cayman, който в тази дисциплина почти не отстъпва на по-големия си брат 911. Тъкмо тук Jaguar F-Type носи неочаквани разочарования. Контролните уреди, елементите за управление, материалите в интериора – всичко изглежда по-семпло и между нас казано, дори прекалено семпло за автомобил с цена около 70 000 евро. Особено ако вземем предвид, че по-мощните варианти на F-Type са доста по-скъпи и играят в лигата на 911. Освен това управлението и контролът на функциите в „Джаг” са недотам прегледни и доста объркващи. Не всеки обаче се ориентира веднага и сред разпределената в множество бутони и нива инфраструктура в кокпита на Cayman. Все пак тя е изградена с повече последователност и донякъде логично.
Така стигаме до практическите предимства на Porsche, например по-добрите седалки – стига да сте поръчали спортното изпълнение, за което се плаща допълнително. Креслата в Jaguar F-Type предлагат по-слаба странична опора и като цяло по-лоша позиция на седене.
Прецизна кормилна уредба при Porsche
Какво общо има всичко това с удоволствието от шофирането? Много – защото както се чувстваш в един автомобил, така и караш. Значи, време е да пуснем двата спортни модела в надпревара по завоите. Понеже с автомобили от този калибър това е колкото незаконно, толкова и опасно, избрахме за целта лъкатушещото трасе за проверка на управляемостта в изпитателния полигон на Bosch в Боксберг. Дори без засичане на времена веднага става ясно, че Cayman изпреварва безмилостно Jaguar F-Type. Германският автомобил влиза прецизно в завоите, кормилната му уредба дава по-охотно обратна информация и реагира по-добре, профучава като по релси през остри или бързи завои, не среща никакви проблеми със сцеплението и спира точно където трябва. Така изглежда един почти идеален модел с централно разположен двигател.
Jaguar F-Type също умело влиза в ролята на злодея и в този смисъл рекламата не е подвеждаща. Дали обаче Том Хидълстън би могъл да избяга с него от своя преследвач, е под голям въпрос. Jaguar поднася на завоите твърде необуздано, недозавива при смяна на посоката, за да поднесе бързо-бързо със задницата си при излизане от кривата. Това поведение е причината усмивките да не слизат от лицата на любителите на хубавия дрифт, но на трасето за управляемост то повече пречи, отколкото помага за постигане на добри времена. Вината за това не е в двигателя, който реагира чисто на подаваната газ, достига бързо и с рев горната граница на оборотите и тегли съвсем прилично тежкия Jaguar F-Type. Фактът, че той не достига динамичните показатели на Porsche, се дължи и на по-високото му тегло. Със своите 1723 кг тестовият автомобил е с почти 300 кг по-тежък от Cayman (1436 кг).
Автоматикът на Jaguar F-Type проявява двойствен характер
Това допринася и за по-високия с около един литър разход на F-Type в сравнение с Cayman S. И без това неговият 3,4-литров боксер е с по-равномерен ход, по-добри настройки и повече стръв за високи обороти. Единствено по отношение на звука V6 моторът на Jaguar излиза напред с мощния си рев. Степенуването на предавките му обаче е повече въпрос на вкус – ако при нормално всекидневно шофиране осемстепенният автоматик с хидравличен преобразувател играе ролята на спокоен партньор, по-динамичното каране понякога го прави свръхмотивиран и припрян. И макар Jaguar F-Type да не приключва теста с безкрайно добър резултат, злодеят показва, че може да е изключително привлекателен. Като при Шекспир.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Porsche Cayman S
490 точки
С чудесен мотор и добре балансирана ходова част Cayman S се представя толкова убедително, че не оставя шансове на съперника си.
2. Jaguar F-Type 3.0 V6 Coupé
456 точки
С твърдото си окачване Jaguar F-Type играе сполучливо ролята на лошото момче. Но по точки губи от отличника.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
trex
В природата котка може да победи крокодил, но в автоиндустрията това е невъзможно ;)