Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Лекотоварни модели на Renault: Пътят на лидера

08.08.2014 11:45

С новия Trafic и модернизирания Master концернът Renault защитава водещата си позиция на пазара за лекотоварни автомобили в Европа.

И на лидерите не им е лесно... Какво трябва да прави един производител, за да задържи трудно завоюваното първо място на пазара? Просто да продължава в същия дух – с риск да пропусне новите тенденции и да изостане от промените в настроенията и изискванията на публиката? Да се впусне в смели иновации? А това няма ли да отблъсне клиентите, които искат „още от същото”?

Очевидно верният път минава през съчетаването на двете стратегии, както можем да се убедим от примера с лекотоварните автомобили на Renault. От 1998 г. френската фирма е номер 1 на този пазар в Европа и 16-те години лидерство свидетелстват, че не става дума за единичен успех, а за добре обмислена политика с поредица от верни решения. Защото на пазара за лекотоварни ванове емоциите играят незначителна роля и клиентите са свикнали да преценяват трезво разходите и ползите, преди да похарчат парите си за някоя работна машина.

Това обяснява и двете основни направления, следвани при цялостното обновяване на моделната серия Trafic (сега на старта застава третото поколение на вана) и частичната модернизация на по-големия Master. Най-важните подобрения са при двигателите, които са станали доста по-икономични, и при оборудването за комфорт и мрежова свързаност в кабината.

  

Лекотоварната традиция

Успешните серии Trafic и Master, наследили през 1980 г. Renault Estafette (1959-1980), са прояви на традиционната ангажираност на марката с автомобилите за градски доставки. Още първият четириместен модел на Луи Рено – появилият се през 1900 г. Voiturette Type C, получава година по-късно лекотоварен вариант с четвъртита затворена каросерия. Годините на възстановяване след Първата и Втората световна война раждат съответно Renault Type II Fourgon (1921) и Renault 1000 kg (1947–1965), предшественик на конструирания с предно предаване Estafette.

Trafic и Master, първоначално произвеждани в Батийи, от второто си поколение се сдобиват с роднини в семействата на Opel и Nissan. Аналозите на Trafic слизат от конвейерите в Лутън, Англия, като Opel/Vauxhall Vivaro и в Барселона като Nissan Primastar. Самият Trafic също мигрира към Лутън и Барселона, но сега третото поколение отново се завръща в родината си, този път в празнуващия 50-годишен юбилей завод на Renault в Сандувил. Master и неговият събрат Opel/Vauxhall Movano продължават да се произвеждат в Батийи, а версията на Nissan, която отначало се наричаше Interstar, сега идва от Барселона под името NV400.

 

Малките стъпки

И двата модела са с променена предна част и вече притежават фирменото лице на Renault с голяма емблема върху тъмна хоризонтална лента. Чертите на новия Trafic са станали по-едри и изразителни и внушават впечатление за здравина и надеждност. От друга страна, свежи цветове, като Laser Red, Bamboo Green и Copper Brown (последните два са нови), вероятно ще хармонират с вкусовете на доставчиците и куриерите, предимно младежи, които ще шофират вана. Не само на тях, но и на всички останали ще допаднат многобройните (общо 14) места за багаж с общ обем 90 литра. Освен това сгънатата облегалка на средната седалка може да се използва като масичка за лаптоп, има и специален клипборд, върху който могат да се закрепват списъци с клиенти и доставки, които да са в зрителното поле на водача.

Още по-интересни са предложенията в сферата на мултимедийните системи. MEDIA NAV, комбинирана със 7-инчов сензорен дисплей и радио, изпълнява всички базови медийни и навигационни функции, а R-Link ги обогатява с още възможности, произтичащи от свързаността в реално време (трафик информация, гласно прочитане на имейли и т.н.). Приложението R & GO (работещо с Android и iOS) позволява на смартфони и таблети да се свържат с мултимедийната уредба на автомобила и да изпълняват функции като 3D навигация (Copilot Premium), показване на данни от бордкомпютъра, безжична телефонна връзка, трансфер и управление на медийни файлове и др.

Каросерията на Trafic, доставяна с две различни дължини и височини, е с увеличени размери и побира с 200 до 300 литра повече от предишното поколение. Дори с деветима пасажери на борда пътническата версия Trafic Combi предлага пространство за багаж с обем 550 и 890 литра в зависимост от дължината на каросерията. Гамата включва и версия на Snoeks с двойна кабина, задна седалка с три места плюс товарен обем от 3,2 респ. 4 куб. м. За разлика от многобройните други трансформирани варианти тя има предимството, че се произвежда в завода Сандувил, което се отразява много добре върху качеството и сроковете за изпълнение на поръчките.

 

Голямата крачка

Ако изброените дотук промени са, общо взето, в руслото на спазването и продължаването на добрите традиции, новата двигателна гама на Trafic е по-скоро революционна крачка, преход към ново равнище на унификация, ефективност и икономичност. Звучи невероятно, но един дизелов мотор – R9M с обем 1,6 л, задвижва в многобройните си варианти изключително широк спектър от модели: компактния Mégane, седана Fluence, всъдехода Qashqai, компактния ван Scenic, елитната нова С-класа на Mercedes (C 180 BlueTEC и C 200 BlueTEC), а сега – и лекотоварния Trafic с допустимо общо тегло три тона и 1,2 т полезен товар.

Четирите варианта на задвижващия агрегат (от 90 до 140 к.с.) покриват целия диапазон от мощност на моторите в предишното поколение, които обаче имаха обем 2,0 и 2,5 литра и изразходваха с около литър повече гориво на 100 км. Двете по-слаби версии (с 90 и 115 к.с.) се пълнят от турбокомпресор с променлива геометрия, а по-мощните (120 и 140 к.с.) – от два каскадно свързани турбокомпресора с фиксирана геометрия. При пробното шофиране изпитахме вариантите със 115 и 140 к.с., като тестовият Trafic и в двата случая возеше 450 кг товар. И с по-слабия мотор тягата беше напълно достатъчна за нуждите на всекидневното шофиране, но по-слабо изразената „турбодупка” при Energy dCi 140 Twin Turbo (така са означени моторите с каскадно пълнене) и по-спонтанната реакция създаваха доста по-приятно усещане. В крайна сметка по-големият запас от мощност води и до по-пестеливо подаване на газ. Просто свиквате да получавате същата, че и по-добра динамика с по-леко натискане на десния педал.

Това субективно впечатление се потвърждава и от официалните данни за разхода. Според тях Energy dCi 140 изразходва точно толкова дизелово гориво, колкото базовия dCi 90, тоест 6,5 л/100 км (6,1 л със старт-стоп система).

При Master, където все пак става дума за модернизация на модела от 2010 г., а не за ново поколение, прогресът при двигателите също е свързан с каскадното пълнене. Вместо в досегашните три версии със 100, 125 и 150 к.с. 2,3-литровият агрегат сега се предлагат в четири – базовия dCi 110, досегашния dCi 125 и два варианта с по два турбокомпресора – Energy dCi 135 и Energy dCi 165. Според производителя въпреки 15-те конски сили повече най-мощният вариант има стандартен разход в пътническата версия 6,3, а в товарната (10,8 куб.м) – 6,9 л/100 км., което го прави с 1,5 литра на 100 км по-икономичен от досегашния със 150 к.с.

Такава голяма разлика няма как да се дължи единствено на Twin Turbo технологията – тук роля изиграват и старт-стоп системата, както и другите подобрения по мотора, който е с 212 нови или променени части. Например системата ESM (Energy Smart Management) осъществява рекупериране на енергията при спиране или намаляване на скоростта, новата горивна камера и новите всмукателни колектори оптимизират въздушната циркулация, напречният поток на охладителната течност подобрява охлаждането на цилиндрите. Редица технологии и мерки намаляват триенето в двигателя и също повишават ефективността му.

Както и преди, Master се предлага с четири различни дължини, две височини и три междуосия, а така също в пътнически и товарен вариант, с единична и двойна кабина, бордова каросерия тип самосвал, шаси-кабина и т.н. Вариантите с по-голям товарен обем и по-дълга каросерия могат да са и със задно предаване (при най-дългите то е задължително), което досега вървеше в комплект с двойни задни колела. След обновяването на модела дори при най-дългите версии задният задвижващ мост може да бъде оборудван с единични колела, което увеличава вътрешното разстояние между калниците с 30 сантиметра. Тази наглед дребна промяна позволява на товарния отсек да поема до пет европалета, което е от голямо значение при някои видове транспортни услуги. Освен това с единичните колела разходът намалява с около половин литър на 100 км благодарение на по-ниското триене, съпротивление и тегло.

Така става по-ясен начинът, по който Renault защитава лидерството си на европейския пазар за лекотоварни автомобили. Комбинацията от малки стъпки, засягащи отделни детайли, и смели крачки по отношение на разхода и технологиите се очертава като печеливша в една област, в която всяка подробност може да придобие неочаквано голямо значение при решението за покупка.

 

Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов, Renault

Коментари
comments powered by Disqus