Прагматичен автомобил за транспортни нужди или лайфстайл модел
Възможностите на контейнерите за превоз са разнообразни и разнородни. Същото важи и за Plug-in хибридите на Mercedes и Skoda, които интерпретират темата за комби автомобила по доста различен начин.
По същество функцията на един контейнер за морски превози е…да превозва стоки. Той е практичен, удобен и лесно се подрежда. По подобен начин стоят нещата и при комби моделите. Функционалността и практичността са първостепенни фактори, останалото е допълнение. Но така както транспортният контейнер може да заживее друг живот под формата на малка къща с прозорци на брега на морето и комбито може да се превърне от семейно домакинско пособие в лайфстайл продукт за свободното време. Типичен пример за подобни преобразувания са и SUV моделите, но това е друга тема.
Тук темата ще са комби модели. При Mercedes CLA Shooting Brake трансформацията е толкова ярко изразена, че представата за комби започва да придобива съвсем други измерения. Skoda Octavia е на другия полюс и в четвъртото си поколение продължава да е класически прагматичен модел. В теста обаче той подминава това амплоа, представяйки се във версията си RS, но и двата практични модела в това сравнение са с Plug-in хибридно задвижване.
Стилен и силен
Сега да започнем с Mercedes, който още с името си показва че няма намерение да се придържа към класическото понятие за комби модел. Зад обозначението 250 е стои комбинация от 1,3-литров бензинов турбомотор (плод на кооперацията с Renault) с мощност от 160 к.с. и един електрически мотор със 75 кВт, позициониран между двигателя и осемстепенната DSG трансмисия. За да се отвори място за акумулаторната батерия с капацитет от 15,6 кВтч (нето 10,7 кВтч), конфигурацията на изпускателната система е променена, при което задното шумозаглушително гърне е преместено в средния тунел. В резултат от това обемът на багажника е намален с едва 60 литра в сравнение с конвенционалния бензинов вариант.
Усещането в интериора подобава на аналогията с философията за малките къщи Tiny House, а багажният обем от 445 до 1305 литра не достига очакваното от автомобил с дължина от 4,70 метра ниво. Задният отвор на багажника е доста малък, долният му праг доста висок, полегатото задно стъкло парира възможността за превоз на обемни товари, а теглото на ремаркето, което от Mercedes упоменават е до 1600 кг. Достъпът до сравнително равната задна и неособено удобна седалка не е особено комфортен, а пространството около главите на пътниците е сравнително ограничено. На фона на всичко това приятно изненадва пространството за краката, осигурено с известна помощ от интелигентно оформените комфортни предни седалки (серийно) даващи възможност за многообразие от настройки, удобна опора и позиция. Дори три години след дебюта си в А-класата, кокпитът изглежда свеж и актуален. Управлението на функциите може да става с помощта на сензорен екран, с удобните бутони с капацитивни повърхности на волана или със тъчпад на централната конзола. Още по-удобно е гласовото управление, което почти без запъване поема командите и решава проблемите, произтичащи от леко объркващите и необозрими системи. Към всичко това се добавят аналогово регулиране на климатичната система и бутони за директен избор за определени менюта.
Всичко под контрол
Когато става дума за движение, то този Mercedes се държи точно така както се очаква от един Mercedes. Кормилното управление работи задоволително директно, но никога нервно, връзката с колелата също е достатъчно директна, но без да става забележимо интензивна. Без адаптивни амортисьори окачването на CLA се държи малко твърдо, но в разумни граници, и има осигуряваща отличен контрол конструкция – очевидна необходимост предвид демонстрираното от автомобила желание за динамика, въпреки теглото от 1747 кг. Всичко това става хармонично и без очакваното усещане за теглото в завои.
В унисон с общия баланс са и демонстриращите висока ефективност спирачки, и единствено някои от системите за асистенция като предупреждението за опасност от напускане на лентата търпят критика с малко своенравното си поведение. Необичайното разположение на шумозаглушителя от своя страна привнася особена нотка в звуковата картина с тоновете, които генерира при пълно натоварване изпод средния тунел. При желание използването на въпросното пълно натоварване на двата източника на енергия води до ускоряване на автомобила до 200 км/ч.
Доста по-смирено се представя CLA 250 e, когато се движи само с електрическа тяга. Принципно са възможни 62 км пробег в този режим, но при потегляне нещата винаги се случват със закъснение. Отцепващият съединител работи малко вяло и при движение в града му липсва увереност. За сметка на това Plug-in хибридният модел може да се зарежда на Wallbox станция двуфазно, с до 7,4 кВт (опция, 720 лв. в България за версията купе). Срещу още 1200 лв. може дори да се използва интегрирана система за бързо зареждане с постоянен ток и мощност до 24 кВт.
Много време за зареждане
Skoda е далеч от подобни удобства. Възможни са 3,6 кВт мощност и това е всичко. Това не е проблем за една битова зарядна система, но пък изисква много време за зареждане. Що се касае до зареждането с багаж, то само при вида на ниския праг на багажника и големия багажен обем става ясно кой ще е победителят в тази дисциплина. Което не означава, че предната част не предлага комфорт също и за пътниците – напротив, те могат да се наслаждават на изключително удобните и стилно оформени седалки с високи опори за глава, които са в унисон с абревиатурата RS.
Причината Octavia да не декласира напълно CLA в раздела с функционалните удобства се крие в хибридната система. Тя е довела до значително свиване на багажния обем, който от 640/1700 л е намалял до 490/1555 л. Полезният товар от 440 кг също не е впечатляващ, освен това на тази хибридна Skoda не й е позволено да тегли прикачен товар. Що се касае до управлението на функциите, то Skoda използва вид „обезвреден“ вариант на инфо-развлекателната система на VW, но въпреки това навигирането в менютата не е особено интуитивно, а гласовият контрол има повече проблеми с разбирането отколкото този на Mercedes. За сметка на това, на разположение е волан с удобни ролкови регулатори и физически бутони.
Изработката и материалите са на високо ниво, а за сметка на голямата продължителност на зареждане 1,4 литровият бензинов турбо двигател приема сериозно работата си. Двигателят с вътрешно горене и разположеният между него и трансмисията електромоторът работят в удивителна симбиоза, но дори и в чисто електрически режим движението е плавно и не без липса на тяга. Със своя акумулатор с капацитет от 13 кВтч (нето – 10,4 кВтч) и малко по-висок разход на електроенергия, тази Skoda изминава около 50 км без помощта на ДВГ.
Когато и двете машини работят заедно, Skoda успява да подобри обявените от производителя стойности с три десети от секундата, макар и да не може да следва по-мощния Mercedes. За сметка на това тя има по-добро сцепление и преминава през пилоните по-бързо – нe на последно място благодарение на директното и с изключително добре дозирана обратна връзка кормилно управление.
Спорт само във визията
От друга страна RS дава създава субективно усещане за високо тегло. Благодарение на възможността за настройка на адаптивните амортисьори, той се справя добре с неравностите, но въпреки по-ниското си с 46 кг от това на Mercedеs CLA 250 e тегло се усеща по-малко динамичен, дори когато те са настроени по-твърдо. Логото “RS” може би трябва да обозначи динамични качества над средното, но на практика всичко се свежда до спортно оформените предни седалки.
Що се касае до системите за подпомагане на водача, то оценките са като цяло положителни – особено когато става дума ограничаването на скоростта и предупреждението за напускане на лентата. Малко преди началото на теста асистентът за лентата при движение по магистрала и този за аварийно спиране сигнализираха предупредително, но фалшивата тревога скоро се изключи.
Въпреки че в Германия в момента Plug-in хибридите получават субсидия, респективно отстъпка от цената при продажба, цените на двата модела си остават солидни. Дори с отчитане на факта че моделът на Skoda включва в оборудването си изгодни пакети свързани с комфорта и динамиката, тя не е евтина. От друга страна оборудван по подобен начин CLA лесно достига цена от 60 000 евро (В България цената на Skoda Octavia Combi PHEV RS е 71 380 лв., а на купе версия Mercedes 77 450 лв., Shooting Brake не фигурира в ценовите листи). Това накланя везните в този иначе балансиран дуел. В края на краищата, както при един морски контейнер, икономическата ефективност на един комби модел е водещо качество.
ОЦЕНКА
1. Skoda
Просторен, комфортен и с добро съотношение между цена и качества – класическите добродетели на Octavia важат с пълна сила и за хибридната RS. Моделът обеча е далеч от спорта, както по отношение на динамиката, така и на зареждането.
2. Mercedes
С мощно задвижване и добри спирачки, качествата на CLA са на едно ниво с тези на Octavia. За съжаление той не е особено практичен, а за допълнителното оборудване се плаща скъпо.
Текст: Карл Новак
Снимки: Артуро Ривас