Времето за теоретични дискусии и терминологични спорове изтече. Ampera трябва да докаже качествата си в реалния живот, където разногласията между инженери и маркетолози около определението „хибрид” нямат никакво практическо значение. Впечатления от първия продължителен тест на новия Opel в равните нидерландски поля и тесните улички на Амстердам.
Всъщност след известно време този звук престава да ти липсва... Явно наистина всичко е въпрос на навик, защото съвсем ненадейно и неусетно привичният за милиарди хора по земното кълбо шум от работата на двигателя с вътрешно горене се оказва чисто странично явление без органична връзка с усещането за ускорение и движение като цяло. Невероятно, но факт.
Външен вид
Арията на тишината започна още в паркинга на амстердамското летище Схипхол, от който тестовият Opel с пълен догоре акумулатор се измъкна подобно на червен призрак, поемайки по равната като тепсия отсечка към метрополията на леките нрави и тежките билки. Ampera определено привлича вниманието на околните и това отново не се дължи на шума, който предизвиква, плъзгайки се с близка до максимално разрешената скорост по магистралата. Сполучливата смес от авангардизма на Volt и новите елементи в стилистиката на Opel хармонира добре в каросерията с четири врати, придавайки на общата картина умерена доза футуризъм – не повече от този в Honda Civic хечбек да речем и категорично не в мащабите на подчертано нетрадиционния Prius.
Доста по-различна е ситуацията на арматурното табло, доминирано от масивна централна конзола с изискващи привикване сензорни бутони и два цветни дисплея – чувствителен на докосване в горната част на споменатата конзола и друг, който замества класическия блок контролни прибори зад волана. Информацията и на двата е пъстра, триизмерна, анимирана и изобилна, което приближава нещата до дисциплината „управление на лаптоп“. За щастие воланът с емблема на Opel е кръгъл, а при проява на малко съобразителност винаги можете да извлечете нужната ви информация от мултипликационния филм пред вас.
Реална оценка
Например фактът, че се движите със 130 км/ч изцяло на електрическа тяга. Бензиновият мотор се включва само в кратките моменти на доускоряване, иначе Ampera следва зададената й основна програма и не пести електричеството в Т-образния акумулаторен пакет, поместен по цялото продължение на централния тунел и под задните седалки. Тази компановка осигурява достатъчно пространство за спокойно пътуване на четирима възрастни на дълги разстояния и багажник, който не претендира за рекорди, но може без проблем да побере 3-4 средноголеми куфара.
Но да се върнем на безшумното движение. Смесеният силов тракт предлага избор от четири режима – нормален, планински, за динамично шофиране и т. нар. „Hold“, който при натискане на съответния бутон прекратява незабавно консумацията на енергия от акумулаторите, запазвайки я за по-късен етап от пътуването – например за движение в центровете на градове с тежки екологични ограничения. При активиран режим на „задържане“, 1,4-литровият ДВГ се включва автоматично и започва да произвежда ток за задвижващия електромотор с помощта на генератора.
При нас подобна мярка не се наложи, защото от 16-те киловатчаса беше останало достатъчно за пресичане на целия Амстердам. Движението на електричество с ниска скорост по тесните улици и мостове над каналите е изключително приятно не само поради липсата на несъответстващ на спокойната велосипедна идилия моторен шум, но и поради плавността и лекотата, с която можете да дозирате тягата на Ampera при бавни маневри и да спринтирате при нужда.
Зелени човечета
Напуснахме центъра на Амстердам така, както влязохме в него – напълно безшумно, въпреки изминатия пробег от близо 30 километра изцяло на електричество. Малко след старта по отсечката Амстердам-Зандворт батерията се оттегли на почивка, а на таблото зад волана заподскача зелена топка, маркираща екологосъобразността в режима на работа на бензиновия двигател – топката отива нагоре при повишаване на оборотите и товара и слиза под оптималната средна линия при движение по инерция или спиране, когато излишната енергия се рекуперира.
Първият ни опит да заредим, включвайки се в любезно предоставения ни без заплащане контакт в един от къмпингите на плажа в Зандворт приключи с неуспех – справката с инструкцията за експлоатация показа, че Ampera може и да не пожелае да се зарежда при температури под 0 и над 32 градуса. Преместихме я на сянка и нещата потръгнаха... Час по-късно компютърът твърдеше, че е заредил за 13 километра пробег и продължихме пътя си към отдалечена та на около 75 километра Хага. Отсечката бе покрита почти изцяло от бензиновия мотор, при това с доста приятен среден разход от 5,9 л/100 км.
По-неприятна се оказа изненадата при включването на щепсела на Ampera в хотелския паркинг – оказа се, че контактът не е осигурен на 16 ампера, което наложи пренастройка на зарядното устройство и доста по-дълъг период на заряд. След малко повече от девет часа литиево-йонните клетки бяха достигнали 95% от капацитета си, като при достатъчно добре осигурена мрежа същото се извършва за по-малко от четири часа.
Равносметката
Продължаваме към пристанище Ротердам на електрическа тяга, отдаваме дължимото на Еразмовия мост и се понасяме из равнината обратно към летище Схипхол. На финала общата измината отсечка възлезе на около 300 километра, през които Ampera наистина показа, че може това, за което претендира – при нормален стил на шофиране, умерен климат и относително равнинен терен изминаването на 45-50 километра на електрическа тяга са напълно възможни. При движение по дълги магистрални отсечки с висока скорост, планински релеф или преобладаващо студен климат тази стойност ще бъде значително по-ниска и много автомобили с цената на Ampera (42 900 евро за Германия) биха били далеч по-подходящи.
От друга страна, в Европа има достатъчно много хора, чието ежедневие се вписва в електрическия „прозорец“ и които ще могат по достойнство да оценят икономическата полза от движението без зависимост от петрола и екологичното предимство при зареждане на ток от доставчици с възобновяеми енергийни източници. За тях песента на електроните бързо-бързо ще изпрати в историята шума на бензиновия двигател.
Текст: Мирослав Николов, Дани Хайне
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Opel Ampera | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 150 к.с. (за електромотора) |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
около 9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 161 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | 42 900 евро за Германия |