Audi A6, BMW Серия 5, Mercedes E-класа, Jaguar XF, Volvo S90 в сравнителен тест
Много място, комфорт, безопасност. А към това – мощен дизел и блясъкът на голямата марка. Проста рецепта за бизнес седан, ориентиран към хора с по-високи доходи. Сега на старта застава новото Volvo S90. Как Северното сияние ще се пребори с утвърдените величини Audi A6, BMW Серия 5, Mercedes E-класа и с изключителния Jaguar XF? Ще видим това в сравнителния тест.
Днес компактните автомобили предлагат толкова комфорт и сигурност, колкото преди няколко години можехме да получим само в горния сегмент на средния клас. Това обаче не пречи на успеха на големите седани. Защото, освен че с тях си подслаждат живота и добре печелещи частни лица, множество дружелюбни към персонала фирми ги предоставят на своите ръководни кадри. Понеже знаят, че въпросните хора често започват да работят истински едва след три-четири часа пътуване. И тогава мениджърът трябва да слезе от автомобила в добра форма и да се представи на ниво.
Новост тук е само Volvo S90. При него някои неща са по-различни, отколкото при утвърдените конкуренти от Audi, BMW, Jaguar и Mercedes. Дали това обаче прави скандинавеца решително по-добър?
Audi A6: Винаги готов
Поне що се отнася до видимото и осезаемо качество на изработката, Audi A6, вече във втората половина на жизнения си цикъл, продължава да е сигурен фаворит. Колко прецизно прищракват кръглите регулатори, колко чисто са обработени приятните материали! – Това е също толкова впечатляващо, както предлаганото място и комфортът на седалките, който в тестовия автомобил е подобрен още повече благодарение на индивидуалните контурни седалки (5672 лв.). Така дългите пътувания действително не са никакъв проблем, още повече при толкова добър акустичен комфорт. Насрещният вятър сякаш само тихо полъхва около каросерията и въпреки широките 19-цолови колела (4538 лв.) 3.0 TDI Quattro информира за неравностите по пътя само в такава степен, в каквато би се харесало на амбициозния пилот.
За това, естествено, допринася и адаптивната пневматична ходова част (4426 лв.), която в режима Comfort върши работата си с превъзходна мекота. А за възможността в случай на нужда дългите отсечки да бъдат преодолявани извънредно енергично, се грижи теглещият като звяр V6 TDI с 272 к.с. Без нито за миг да изглежда затруднен, той сякаш вади тази мощ като фокусник от ръкава си, или по точно от най-ниските нива на оборотите. Ако е необходимо, седемстепенната трансмисия превключва със светкавична бързина и е много, много добре адаптирана към силния като бик агрегат.
Audi проявява усет и при волните изпълнения по второстепенни пътища – макар кормилната уредба с лек ход да създава малко изкуствено усещане, A6 гълта лакомо завои от всякакъв вид, сякаш тежи много по-малко от измерените 1920 кг. Отличните стойности от тестовете със слалом и смяна на лентата, където изпреварва всички конкуренти, подкрепят това впечатление – и благодарение на серийното двойно предаване Quattro дори при извънредно енергично шофиране A6 не допуска риене на колела по асфалта или ядосани реакции при промяна в динамичното натоварване. Много е лесно да заобичате този A6, който единствено по отношение на системите за подпомагане вече не е на съвременно ниво. Със сигурност това ще бъде коригирано при наследника. А в какво друго отношение той би могъл да стане много по-добър, честно казано, не ни е съвсем ясно.
BMW Серия 5: Заразителна радост от шофирането
И при други сравнителни шофирания сме установявали, че що се отнася до удоволствието на пътя, Audi може да съперничи на „петицата” на BMW. Когато навлезем в нюансите, наточеният чрез интегрална активна кормилна уредба и 19-цолови гуми с различни размери на двата моста (3486 и 2490 лв.) 530d създава впечатление за още по-голяма охота към динамика. Но когато започнете да върлувате с голяма скорост по завоите, неговото задно предаване (за двойно се доплащат 6100 лв.) бързо изчерпва възможностите си и системите за динамичен контрол се намесват доста грубо при резките ускорявания на излизане от кривата.
Като изключим това, „петицата” продължава да е автомобил за шофиране, който приляга на водача като ушит по мярка костюм. Редовият шестак тегли с копринено мека настойчивост, спортните седалки (976 лв., серийни в спортния М-пакет на тестовия автомобил) са чиста радост, а регулиращите се амортисьори (1753 лв.) действително предлагат комфорт или динамика в зависимост от избрания режим.
Абсолютно достатъчно е предлаганото пространство – както отпред, така и отзад, а комфортът, с който се управляват функциите чрез iDrive и монитора с висока резолюция, е просто впечатляващ. Окей, бутоните за подпомагащите водача системи и head-up дисплея можеше да са на по-видими и достъпни места, а не пред лявото коляно на водача. А и по-доброто изолиране от аеродинамични шумове при по-енергично шофиране по аутобан също щеше да е добре дошло – както и по-късият спирачен път. Независимо от това малко преди премиерата на наследника в края на годината тази „петица” се представя като зряла машина, пренасяща от миналото към бъдещето радостта от шофирането като сърцевина на марката BMW. А и по отношение на важната не само за бизнесмените свързаност тя е изцяло на висотата на днешния ден.
Jaguar XF: Тук звезда е моторът
Висотата се оказва съществена тема за Jaguar XF. Ниският му силует с къса отсечена задна част прилича повече на купе и това впечатление продължава и във вътрешността. Защото в сравнение с конкурентите си XF се усеща много по-малко като лимузина и настанява водача и пътника до него в сравнително твърдо тапицирани, дълбоко монтирани седалки. Независимо от това мястото в интериора не отстъпва на предлаганото от съперниците, само обзорът страда доста вследствие на дизайна с ниски странични прозорци и полегато задно стъкло.
Звездата при XF без съмнение се крие под предния капак: 300 к.с., 700 нютонметра. Звучи грандиозно и се усеща така – въпреки значително по-слабите измерени стойности в сравнение с предишни тестове. Просто сърцето започва да бие по-бързо, когато този глухо гъргорещ дизел се захване за работа още почти от оборотите за празен ход и във всяка житейска ситуация ви радва с уверена тяга. Осемстепенният автоматик без склонност към припряно бързи смени на предавките като в Audi управлява мъдро тези сили – той си спестява прекалено много превключвания и оставя мотора просто да тегли, в случай че водачът не е изявил желание за повишена динамика чрез педала за газта или динамичния режим.
С това вече сме разказали за върха в представянето на XF. Действително подобрената с 20-цолови гуми за 5747 лв. ходова част няма нищо против завоите, но върху неравности се държи доста стегнато и вибрира при каране по магистрала. Към това се прибавят като цяло силни шумове при движение, каквито бихме очаквали по-скоро в един GT, а не в луксозен седан.
С оглед на високата базова цена от над 128 000 лева – включваща три годишни сервизни проверки – подборът на материалите в по-скоро семпло обзаведения интериор е отчасти доста пестелив. Контролните уреди също говорят за всичко друго освен за сериозни амбиции. Например с напълно практичните си изображения мултимедийният монитор напомня по-скоро за обикновен компютър с Windows. Единственият екстравагантен момент освен автоматично издигащия се нагоре кръгъл регулатор за режимите на трансмисията е отварящите се при стартиране вентилационни дюзи. В нормален режим анимираните контролни уреди включват един доста малък оборотомер, но в динамичен режим той се оцветява в червено и се измества в центъра на таблото.
Mercedes E-класа: Традиционно модерен
В това отношение моделът на Mercedes с широкоекранното си арматурно табло (2042 лв.) е явление от съвсем различен калибър. Върху монитора и анимирания главен контролен уред могат да бъдат изобразени невероятно много различни видове информация, което – не само поради бедните откъм усещане за реакция и мънички като на Blackberry бутончета по спиците на волана – отначало не успявате да постигнете с голяма вероятност за точно попадение. Сигурно немалко купувачи задълго ще останат само на повърхността на морето от възможности, докато се научат стъпка по стъпка да бродят с по-голяма сигурност из менютата, без да отклоняват прекалено често погледа си от пътя.
Много информация и – срещу доплащане наистина – много асистенти за безопасно шофиране. Покрай тях има опасност да забравим най-важното, а би било жалко – защото E 350 d вози прекрасно с еластичен комфорт (Air Body Control, 4565 лв.) и най-ниски шумове (пакет за акустичен комфорт, 2640 лв.).
Трилитровият мотор, който звучи донякъде в традицията на дизеловите таксита, изпълнява задачите си в добро взаимодействие с хармоничната деветстепенна автоматична трансмисия, тъй че радостта от пътешествията не секва и след по-дълги разстояния. Ако някой слезе в лошо настроение, това със сигурност няма да е по вина на автомобила, който изисква от водача си нещо повече само в едно отношение: Колежката Натали със своите 1,53 метра се затрудняваше да натисне педала за газта докрай.
Фактът, че с разход от 8,2 л/100 км в теста E 350d е най-икономичният от шестцилиндровите модели, с което може да ви зарадва и извън пътя, се налага да бъде споменат просто за пълнота – както и обстоятелството, че моделът на Mercedes не е толкова гладен за завои като представителите на Audi и BMW. Той обаче изпълнява командите от волана прецизно и с желание и едва при действително брутални действия на водача достига границите на сцепление, където първоначално меко реагиращата ESP решително дръпва шалтера.
Volvo S90: Обичайно самобитен
Този талант за справяне в завои вероятно би бил възприет от традиционните отрицатели на Mercedes също толкова трудно, колкото и респектиращата динамика на пътя, показана от Volvo. Новият S90 D5 със серийно двойно предаване се провира с удивителна пъргавина между конусите, при все че неговата донякъде лишена от усет като при Jaguar кормилна уредба не достига нивото на германските конкуренти. Още повече внимание заслужават възможностите на спирачките на шведския седан, постигнали най-добри стойности във всички дисциплини. Във Volvo гледат наистина сериозно на безопасността, както доказва и впечатляващият брой асистенти за сигурност – за всяка възможна ситуация във всекидневието водачът разполага с поне един помощник.
И при S90 в играта е включена страшно много електроника. За да не облицоват цялото арматурно табло с клавиши и бутончета, развойните инженери са прехвърлили управлението на почти всички функции върху изправения на късата си страна правоъгълен монитор. Това не прави живота непременно по-лек, но пък опитът говори, че моделите на Volvo остават задълго при първия си собственик. Той ще има време на научи най-важните стъпки при работата със системите и да запомни къде в главното меню могат да бъдат открити търсените функции. Любов от пръв поглед не събужда и двулитровият четирицилиндров мотор. Със своите 235 к.с. и 480 Нм той сам по себе си не е някой слабак, но при ускоряването и максималната скорост изостава от съперниците си. По-смущаващи от това са невинаги целенасочените действия на автоматичната трансмисия – преди в купето да започнат да доминират аеродинамичните и другите шумове от движението, ръмженето на малкия мотор се чува при всяко по-силно ускоряване на автомобила. Собственикът може да се утешава за това с разхода, който е с една десета от литъра по-нисък, отколкото при шестцилиндровите модели – но няма да му е лесно, ако не изпитва специални чувства към марката.
По отношение на очакванията за комфорт би бил от полза един поглед назад към историята на фирмата. Защото никое голямо Volvo досега не е получавало възторжени отзиви за свръхкомфортно окачване. С тласъци и твърдо возене върху големите 20-цолови колела (3520 лв.), S90 и тук остава верен на традицията, както и – в положителен смисъл – с невероятно удобните си седалки и сериозните усилия в сферата на активната и пасивната сигурност. Това го извежда доста напред в резултатите от теста, а вероятно и на паркингите – на местата, запазени за мениджъри.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Mercedes E 350 d Exclusive - 463 точки
E 350 d съчетава класически достойнства на Mercedes – като комфорт, простор и безопасност – с впечатляващо добра управляемост. Той не е евтин, но с оглед на сбора от качества буквално си струва парите.
2. Audi A6 3.0 TDI Quattro - 455 точки
С чудесния си силов тракт и с изцяло сполучливата си ходова част Audi е истински автомобил за водача – с пропуски в оборудването за сигурност.
3. Volvo S90 D5 AWD Inscription - 453 точки
Богатият набор от асистенти за сигурност и отличното представяне на спирачките извеждат S90 доста напред. Четирицилиндровият мотор – не толкова.
4. BMW 530d M спортен пакет - 448 точки
Най-динамичният модел в своя клас вече е в напреднала възраст и се усеща като по-бърз, отколкото е. Оборудването за безопасност вече не е на съвременно ниво.
5. Jaguar XF 30d Portfolio - 416 точки
С мощния си мотор и точната управляемост XF доставя радост, но недостатъците при комфорта не могат да бъдат пренебрегнати. Добра покупка за индивидуалисти.
Технически данни
1. Mercedes E 350 d Exclusive | 2. Audi A6 3.0 TDI Quattro | 3. Volvo S90 D5 AWD Inscription | 4. BMW 530d M спортен пакет | 5. Jaguar XF 30d Portfolio | |
---|---|---|---|---|---|
Работен обем | 2987 куб.см | 2967 куб.см | 1969 куб.см | 2993 куб.см | 2993 куб.см |
Мощност | 258 к.с. (190 кВт) при 3400 об./мин | 272 к.с. (200 кВт) при 3500 об./мин | 235 к.с. (173 кВт) при 4000 об./мин | 258 к.с. (190 кВт) при 4000 об./мин | 300 к.с. (221 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
620 Нм при 1600 об./мин | 580 Нм при 1250 об./мин | 480 Нм при 1750 об./мин | 560 Нм при 1500 об./мин | 700 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
6,5 сек | 5,7 сек | 7,9 сек | 6,1 сек | 6,7 сек. |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,4 м | 35,3 м | 33,7 м | 36,2 м | 35,9 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч | 240 км/ч | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,2 л/100 км | 8,5 л/100 км | 7,8 л/100 км | 8,3 л/100 км | 8,4 л/100 км |
Базова цена | 106 702 лв. | 112 507лв. | 114 770 лв. | 116 629 лв. | 128 540 лв. |