Среща с родения преди повече от половин век комфортен всъдеход
Когато преди 52 години Rover представя модела Range Rover, кралица Елизабет II е на трона вече 27 години. На 44-годишна възраст тя открива в луксозния и уютен всъдеход подходящото превозно средство, с което да пътува до кралските резиденции, придружена от своите коргита. А ние ще я последваме.
Дали желанията и потребностите на кралицата са играли някаква роля при конструирането на Range Rover? Не знаем. Онова, което ни е известно, е че британската автомобилна промишленост ни е подарила много модели, които хората желаят и днес – и че Range Rover определено е един от тях.
Когато бива представен официално на 17 юли 1970 г., той вече има зад гърба си 18 години обмисляне и развойна дейност. Още през 1951 г. хората от Rover Company Limited в Солихъл размишляват за един по-голям и по-комфортен всъдеход. Наистина Land Rover бил великолепен автомобил за армията, за експедиции и за други специални нужди, но не предлагал нито много място, нито – и това било далеч по-тежък аргумент – условия за удобно пътуване, за което конструкторите му просто не били помислили. Land Rover бил създаден, за да завладява непроходими местности, да открива нови страни и по възможност да може да бъде поправен навсякъде с инструментите, които носи на борда си. За разлика от него Range Rover преследва чисто цивилни и представителни цели.
През 1960-те години Великобритания се радва на просперитет – и при цялата си британска сдържаност хората все пак искат да демонстрират своето благосъстояние. Така те изпитват все по силно желание за автомобил, с който биха могли да изглеждат на ниво както в града, така и в селска местност. С място за целия багаж, за екипировката за тенис и голф, както и за пликовете с покупки от Harrods & Co. – но да бъде нещо различно от Jaguar. Автомобил за състоятелни англичани с имение на село и страст към лова – или за самата Queen Elizabeth II. Вече 50 години автомобилният парк на кралското семейство включва многобройни серийни модели и специални изпълнения на Range Rover.
1780 мм – широк точно колкото е висок
Когато моделът е представен през 1970 г. – 22 години след Land Rover – светът на специалистите ахва от удивление. Един чудесно балансиран в стилистично отношение автомобил, който въпреки необичайните си пропорции веднага изпълва с възхищение мнозина приятели и неприятели на марката. При доста компактната си габаритна дължина от 4,47 м Range Rover предлага превъзходен обзор във всички посоки благодарение на високата позиция на седалките и грамадните си прозорци. Онова, което на континента ще стане 40 години по-късно един от най-важните аргументи за покупка, обусловили разцвета на SUV моделите, е въодушевявало публиката още в Range Rover.
В този автомобил гледате отвисоко към другите участници в движението и седите като на витрина. Линията на прозорците преминава ниско долу, а вие сякаш сте обграден от стъклени стени – не е чудно, че папа Йоан Павел II поздравяваше вярващите от един папамобил Range Rover. Изящните колони на каросерията позволяват безпрепятствен поглед към вътрешността. А благодарение на покритата с черен винил при нашия фотомодел задна колона покривът сякаш плува над автомобила. Колко сполучлив е този проект на дизайнерския екип около Гордън Башфорд, Чарлс Спенсър Кинг и Дейвид Бейч, проличава и от честта, която Лувърът му оказва в годината на премиерата – музеят награждава Range Rover като образец на промишлен дизайн.
Автомобилът с три врати е широк и висок точно 1,78 м. Range е по-широк от Land Rover само с десет сантиметра – но те се усещат по-скоро като 30 сантиметра. Защото въпреки че пътниците на предните седалки са разположени, както и в събрата по марка, силно раздалечено, интериорът изглежда по-просторен и по-добре използваем. Върху широката централна конзола спокойно би могла да се помести трета седалка, но за разлика от Land Rover при големия Range функционалността не е изведена на преден план.
Тук има много място – и това трябва да се изживее и почувства. Не е лесно да говорим за лукс, докато гледаме ъгловатите пластмасови елементи по арматурното табло, но меко тапицираните седалки компенсират впечатлението от тях още преди да сте потеглили. Тук човек бързо се ориентира и открива радиото вляво от кормилната колона, дълбоко разположените органи за управление на отоплението и вентилацията – и се радва на многобройни детайли, като пепелниците с алуминиеви капаци и самостоятелни „отделения” за водача и пътника до него.
Задръжте капака, ако обичате
В Range Rover можете да откриете множество любопитни детайли: разположената в средата опора на предния капак, плъзгащите се задни прозорци, задействането на хоризонтално разделения заден капак, закрепените с цифром и словом 17 винта задни светлини или двойните ръкохватки за отваряне на вратите от всяка страна. Пасажерите на задната седалка ги оценяват най-добре, защото с тях могат сами да отварят вратите. Подробности, които показват колко внимателно е било обмислено всичко при конструирането на Range Rover.
Ако отворите – много тежкия – преден капак, ще видите един мотор, който сам по себе си може да бъде обявен за произведение на изкуството. Той е изграден съгласно строга симетрия, над цилиндровите редове с отлят надпис Rover господстват двата карбуратора Stromberg с полирани алуминиеви капаци. Тръбите, идващи от въздушния филтър, също от лека сплав, наподобяват диадема, увенчаваща царски глави.
Всъщност V8 агрегатът е старият, почиващ върху конструкция на Buick 3,5-литров алуминиев мотор с мокри цилиндрови втулки от Rover P6 3500. За ролята му в Range обаче характеристиките му са променени значително. Мощността на късоходовия двигател е намалена (от 167 на 132 к.с.), в замяна на което той получава повече сила в ниския оборотен диапазон. С редуцираната си до 8,5 : 1 степен на сгъстяване моторът може да работи и с нискокачествено гориво, 85 октана са му достатъчни. Резултатът от тези оптимизирани за повече тяга моторни настройки са доброто ускоряване и бързото набиране на обороти. Днес не е лесно да си представим, че при появата си през 1970 г. тежащият почти 1,9 тона Range Rover ускорява по-бързо от по-лекия със 700 кг Opel Commodore A 2200 – и е почти наравно с него дори по отношение на максималната скорост.
А това, че теглото му все пак е по-ниско от два тона, моделът дължи на своята конструкция, наподобяваща приложената в Land Rover: Върху стабилната рама от затворени профили е завинтен стоманен скелет, облицован с алуминиева ламарина. Така моделът възприема от по-малкия си брат и най-съществената слабост – корозията в точките на контакт между стомана и алуминий.
Не такъв е случаят с автомобила от нашите снимки, който е на само 94 000 км. Недокоснатият от ръжда – и за да остане такъв, неотдавна консервиран с препарат на Mike Sander – Range е бил открит от Урс Щиглер от фирмата Landypoint при своя първи собственик – любител пчелар, в подкупващо прекрасно оригинално състояние. След сервизния преглед на задвижващия тракт двигателят и трансмисията импонират с мек като коприна ход и готовност за леко превключване. Тук нищо не заяжда, а и ходовата част след смяна на амортисьорите изглежда свежа като в първия си ден.
Оригиналният във всичко (с изключение на части от мокета в интериора и на страничните огледала) автомобил притежава, за щастие, онази уверена патина, която никоя реставрация не би могла да повтори: тук лека драскотина, там покрито с повечко лак място, малка пукнатина по стъклото на светлините. Рамките на подаващите се навън триъгълни прозорчета показват първи признаци на корозия. Нищо повече. След 42 години. Един класик, запазил своето достолепие – също като кралицата. Многобройни фотографии от пресата я показват в началото на 70-те години с Range. Съвсем класически – в ловен костюм, със своите кучета, най-често с кърпа на главата – и най-често на волана.
Империя във времена на преход
Range Rover се утвърждава в горната средна класа още от старта си не само благодарение на този добър пиар. Никога преди това в Европа не е имало такъв бърз и осигуряващ прекрасен обзор автомобил за пътешествия и теглене на ремаркета – до 3,5 тона! Инженерите от Rover постигат отличния комфорт чрез използване на винтови пружини и меко настроена ходова част. Кормилната уредба, отначало предлагана без сервомеханизъм, показва малък луфт около средното положение на волана и известен диапазон на неточност, но въпреки гумите с високи странични стени, високия център на тежестта и меките настройки клатенето е съвсем умерено. Дори върху неравен терен.
Докато наместваме Range Rover пред алпийската панорама за снимките, тежкият автомобил си проправя път през дълбока няколко сантиметра кал и тресавище. Всичко това се посреща едва ли не с усмивка от британския всъдеход, който разполага със средства за наистина тежки офроуд преходи – понижаваща предавка, блокировка на диференциала. Добре, че британците са такива традиционалисти – всеки Range Rover носи на борда си старите достойнства. Така е и днес.
Четири поколения за 50 години
Макар че Елизабет II продължава да седи на трона, през последните 50 години в империята се случиха много неща. Класическият Range Rover се задържа на пазара в течение на повече от четвърт век. Дори тогава, когато британската автомобилна промишленост почти престана да съществува. През 1978 г. Land Rover беше отделен като самостоятелна марка. Наистина British Leyland Motor Corporation и Rover Group продължаваха да разчитат на Range Rover и на стария Land Rover, прекръстен на Defender, но времената изискваха промени. През 1989 г. се появи трети модел, наречен Discovery, който се предлагаше и със седем места. С модерната си интериорна концепция той беше позициониран ценово между двамата стари воини – и сочеше пътя към бъдещето.
През 1994 г., когато BMW придоби Rover Group от British Aerospace, беше представено претърпялото само леки промени второ поколение на Range Rover. Важни новости бяха пневматичното окачване, усиленото шаси и моторната гама. Дизели на BMW замениха четирицилиндровия италиански агрегат със самовъзпламеняване на VM. От 1997 г. BMW попълни портфолиото на силната марка с модела Freelander (L314) и започна работа по Range Rover L322 – нова разработка с много електронни компоненти от мюнхенския флагман Серия 7 (E38).
Когато през 2001 г. беше представено третото поколение, BMW вече се бяха отказали от Rover и бяха продали дяловете си на Ford, запазвайки само марката Mini. В третия Range продължаваше да се използва техника на BMW, поне на първо време. Отговарящи на времето динамични показатели осигуряваха отначало мотори на BMW, а по-късно на Jaguar и Ford. В течение на единайсет години третият Range беше част от гамата, докато през 2012 г. на пазара се появи L405 – под шапката на Land Rover Ltd., който година по късно също отиде в историята. От 2013 г. марката е част от холдинга Jaguar Land Rover, принадлежащ на Tata Motors, най-големия индийски автомобилен производител – 66 години след края на колониалната епоха.
Заключение
С Range Rover винаги сте добре екипирани за приключения. Първият модел изглежда освежаващо небрежен в сравнение с днешните SUV машини. Той комбинира чудесно звучащ V8 агрегат с подходяща за дълги пътешествия ходова част, която не знае граници и в пресечена местност. Неслучайно цените растат от години – Range е класическа икона за всякакви случаи в живота.
Текст: Кай Клаудер
Снимки: Ахим Хартман