Първи километри зад волана на новото, пето поред поколение на Seat Ibiza
Актуалното издание на популярния испански модел вече е базирано на малкия вариант на модерната модулна платформа за модели с напречно разположен двигател на концерна Volkswagen и по традиция е технологичен близнак на представения съвсем наскоро VW Polo, както и на очакваната на по-късен етап нова Skoda Fabia.
Една пораснала Ibiza
Първото нещо, което прави огромно впечатление при среща на живо с модела, са неговите значително пораснали външни размери. Човек инстинктивно добива впечатлението, че пред него стои Leon, но но е така – това е новата Ibiza, от плът и кръв. Каросерията е станала с 8,7 см по-широка, а междуосието е увеличено с цели 9,5 сантиметра. Което напълно логично води не само до коренна промяна на осанката, но и до значително повече вътрешен простор. Например багажникът вместо досегашните 292 сега побира 355 литра, а мястото на задните места е като в представител на компактния клас. Дължината (4059 мм) и височината (1444 мм) от своя с трана са останали почти непроменени.
Динамична версия FR
Друга сериозна промяна се забелязва в начина, по който изпробваната по време на първите пътни изпитания на модела версия 1.5 TSI FR се представя на пътя. Най-спортното изпълнение в гамата на модела до появата на бъдещия наследник на Cupra е получило спортно окачване с подчертано твърда настройка и стъпва на 18-цолови колела, обути с нископрофилни гуми. В съчетание с по-широката следа (отпред с шест, а отзад с 4,8 сантиметра) и директното кормилно управление, „горещата“ модификация на Ibiza определено успява да създаде добро настроение на водача си – автомобилът сменя посоката спонтанно и с желание, колебанията на каросерията в завой са минимални, а възможностите за спортно каране определено надхвърлят това, което сме свикнали да получаваме от един средностатистически представител от категорията на градските модели. Воланът е приятно лек, но едновременно с това дава радващо точна информация за контакта на предните колела с настилката. Шофирането на Ibiza е приятно занимание както в града, така и по извънградските шосета със завои и по магистрала, но твърдият характер на изпълнението FR има и своя друга, недотам безоблачна страна – комфортът на возене по неравна настилка не е драматично оскъден, но определено не е и блестящ, така че специално в държави с пътища като тези в България би било препоръчително клиентите да се замислят дали някое от останалите нива на оборудване няма да бъде по-подходящо за всекидневна употреба като краен баланс на качества. Друга опция е поръчването на адаптивни амортисьори (предлагани за пръв път при Ibiza), при които изпълнението на никак не лесния шпагат между спортна стоене на пътя и рафинирана возия се изпълнява значително по-успешно.
Новият 1,5-литров турбомотор впечатлява
Активното пътно поведение се допълва и от впечатляващия темперамент на новия 1,5-литров бензинов мотор 1.5 TSI, разположен напречно под релефно оформения преден капак. Четири цилиндъра, 150 конски сили 250 нютонметра, достъпни в широкия диапазон между 1500 и 3500 оборота в минута, ускорение от място до 0-100 км/ч за 7,7 секунди, максимална скорост 215 км/ч. Да, няма грешка, подобни параметри до неотдавна бяха постижими единствено от расовите спортни версии на моделите от малкия клас, които бяха насочени единствено към откровени екстремисти.
Четирицилиндровата машина се справя с лекота с теглото от близо 1,2 тона, поема изненадващо бързо при подаване на газ дори при ниски обороти и тегли равномерно в почти всички работни режими. Работата с лоста на шестстепенната трансмисия с доста „къси“ предавки също е истинско удоволствие. Единствено акустиката на задвижващия агрегат би могъл да бъде и по-емоционален, тъй като въпреки наличието на двоен ауспухов накрайник Seat Ibiza FR звучи по-скоро банално, което не подхожда напълно на жизнерадостния й нрав.
По отношение на вътрешното обзавеждане могат да се кажат само неща, които всъщност са напълно очаквани – наред с увеличения простор за пътниците, моделът предлага солидно изпълнение, богати мултимедийни възможности и ергономия, която познаваме от редица други представители на концерна със седалище във Волфсбург. Като към казаното до момента прибавим очакваните традиционно по-ниски в сравнение с тези на VW Polo цени, пазарният успех на новата Ibiza изглежда е извън всяко съмнение.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новата платформа е осигурила на модела повече вътрешен обем, по-динамично пътно поведение и модерни инфо-развлекателни възможности. 1,5-литровият бензинов турбодвигател се представя много убедително и приляга на южняшкия на темперамента на Ibiza.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Seat